مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

میزان درآمد دولت در سال 97 از راه جرایم رانندگی به چه میزان خواهد بود؟

شاید این تیتر کمی عجیب باشد، اما حقیقت دارد. بله درست است، متاسفانه همانند برخی دیگر از قوانین خاص ایران، درآمد حاصله از جرایم رانندگی یکی از بخش‌های بودجه دولت برای سال آینده معین شده است. این خبر که به‌تازگی در رسانه‌های پربازدید کشور منتشر شده انتقاد بسیاری از اقشار مختلف جامعه را به‌همراه داشته که این امر موجب به‌وجود آمدن حواشی گوناگونی نیز شده است.

در جدیدترین اعلام موارد و طبقه بندی‌های بودجه سال آینده توسط هیئت دولت، میزان جرایم رانندگی یکی از بخش‌های کسب درآمد برای بودجه کشور معین شده و طبق پیش بینی‌ها، درآمد حاصله در این بخش بیش از 3 هزار میلیارد تومان خواهد بود که یکی از ردیف‌های مهم در بودجه سال آینده بر همین بخش تعیین و تکلیف شده است.

طبق گفته هیئت دولت درآمد حاصله از جرایم رانندگی مستقیما به نیروی انتظامی تعلق خواهد گرفت، اما نمی‌توان قطع به‌یقین گفت که آیا تمامی این مبلغ به این ارگان نظامی پرداخت می‌شود یا خیر.

حال اگر بخواهیم تعداد وسایل نقلیه در حال حرکت در جاده‌های کشور را عنوان کنیم، می‌بایست به آخرین آمار منتشر شده پیرامون این موضوع رجوع کرد. طبق این آمار، در حال حاضر نزدیک به 19 میلیون خودرو و 12 میلیون موتوسیکلت در سرتاسر ایران وجود دارد که بدین صورت جمع خودروها و موتوسیکلت‌های فعال در سطح جاده‌ها به 31 میلیون دستگاه می‌رسد.

حال اگر به سراغ محاسبه این مبلغ برای هر خودرو یا موتور سیکلت برویم، به این نکته پی خواهیم برد که به‌طور متوسط هر راننده در سال حدودا 100 هزار تومان جریمه خواهد شد و موظف به پرداخت این مبلغ است. البته لازم به یادآوری‌ست که رقم دقیق این محاسبه برابر با 96 هزار و 774 تومان میزان جریمه برای هر وسیله نقلیه بوده که بدین صورت، رعایت نکردن و تخلفات رانندگی هر روز جریمه‌ای برابر با 8 میلیارد و 219 میلیون و 178 هزار تومان را برای دولت به ارمغان می‌آورد.

اما بر خلاف اذهان عمومی، این لایحه در بودجه سال آینده کشور می‌تواند یکی از عوامل مهم در پیشرفت رانندگی مردم باشد، زیرا با رعایت قانون و جریمه نشدن، این مبلغ پیش بینی شده نیز به مراتب کمتر خواهد شد و کمک شایانی به‌فرهنگ رانندگی در کشور خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا