Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

سامانه ثبت سفارش کار خود را دوباره از چه تاریخی شروع خواهد کرد؟

بی‌شک، سامانه ثبت سفارش خودرو، یکی از مهم‌ترین ارکان واردات خودروهای خارجی به کشور و ترخیص آن ها از گمرک است. اما بنا به دلایلی این سامانه از تیرماه سال جاری مسدود گردید که باعث به‌وجود آمدن ضررهای زیادی به شرکت‌های واردکننده و در پی آن گرانی بیش از حد خودروهای خارجی در بازار داخلی کشور شد.

حال پس از مدت‌ها، طی اخباری که در چند روز اخیر در رسانه‌های دیداری منشتر شده است، رییس کمیته صنعت مجلس با اشاره به جلسه اخیر با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس انجمن واردات کنندگان خودرو، به‌صورت قطعی خبر از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا دهم دی ماه خبر داد.

همچنین این نماینده مجلس این‌گونه اعلام کرد که مسئولین مربوط در این زمینه دلایل منطقی را برای بسته شدن چند ماهه این سامانه ارائه نکردند و این مسئله در پایان به ضرر دولت تمام شده است!

اما نکته جالب‌تر پیرامون این خبر، این‌گونه بوده که تعرفه جدید واردات خودرو نیز بعد از مدت ها کش و قوس به تصویب نهایی رسیده و می‌بایست منتظر اجرای تعرفه جدید بر روی خودروهای وارداتی با عنوان عوارض گمرکی باشیم. اما همچنان با اینکه این طرح به‌تصویب چندین بخش رسیده است، اما فقط در صورت توافق هیئت دولت و امضای شخص رئیس جمهور اجرایی خواهد شد. با این حال، نرخ جدید اعلامی در مصوبه جدید برای واردات خودرو که طی آن افزایش قیمت خودروها نیز دور از ذهن نخواهد بود به شرح زیر است.

قسمت اول، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی با حجمی بیش از 2500 سی‌سی برابر با 40 هزار دلار معین شده است.

قسمت دوم، واردات خودروهایی که حجم موتوری بیش از 2500 سی‌سی را دارا هستند تنها تا مرز 3000 سی‌سی مجاز اعلام شده است.

قسمت سوم، خودروهای 1000 تا 1500 سی‌سی که در تعرفه قبلی نرخی برابر با 40 درصد را دارا بودند، در تعرفه جدید به نرخی برابر با 55 درصد افزایش یافته‌اند.

قسمت چهارم، خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی که تعرفه واردات آن‌ها در مصوبه قبلی برابر با 40 درصد بوده است، در تعرفه جدید با اقزایشی برابر با 75 درصد روبه رو شده‌اند.

قسمت پنجم، خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی که در تعرفه قبلی نرخی برابر با 55 درصد را به خود اختصاص داده بودند، در تعرفه جدید افزایشی برابر با 95 درصد را به خود دیده‌اند.

قسمت ششم، خودروهای 2500 تا 3000 سی‌سی که تا پیش از این واردات آن‌ها ممنوع اعلام شده بود، در تعرفه جدید ورود آن‌ها آزاد اعلام شده و با نرخی بین 130 تا 150 درصد حق ورود به‌کشور را دارا خواهند بود. اما نکته قابل توجه در اینجا بدین صورت است که خودروهایی با این حجم موتور و زیر 40 هزار دلار در اغلب اوقات بسیار محدود و فاقد امکانات خوب هستند و می‌بایست تنها شاهد ورود خودروهای کره‌ای و ژاپنی با این اوصاف باشیم که با وجود این تعرفه سنگین از ارزش خرید بسیار کمی برخوردار خواهند بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.