مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بایک ES210، خودرویی با قلبی الکتریکی!

یکی دیگر از اتومبیل‌های معرفی شده توسط گروه خودروسازی پکن یا همان بایک در ایران، خودروی الکتریکی ES210 بوده است. این خودرو همزمان با دومین نمایشگاه بین المللی خودرو در تهران به علاقمندان و کارشناسان ایرانی معرفی گردید.

از نکات جالبی که می‌توان پیرامون این خودرو ذکر کرد، عرضه آن تنها به ارگان‌های دولتی و شرکت‌ها بوده است. زیرا برای مبارزه با آلودگی هوای شهرهای بزرگ، راهکاری همچون استفاده از خودروهای الکتریکی همچون بایک ES210 توصیه شده است. حال در همین رابطه، در این مطلب به‌معرفی کوتاهی از این خودروی الکتریکی و پاک می‌پردازیم و شرایط حضور آن در کشور را بررسی خواهیم کرد.

طراحی ظاهری و داخلی

همان‌گونه که از ظاهر این خودرو مشخص است، بایک ES210 تشابه فراوانی را با نسل اولیه ساب95 دارا است. زیرا در سال 2009 جنرال موتورز بخش عمده‌ای از سهام شرکت ساب سوئد را که تا آن زمان در اختیار داشت، به شرکت چینی بایک فروخت و این کمپانی با استفاده از پلتفرم یکی از خودروهای ساب با نام 95، موفق به‌ساخت بایک ES210 گردید.

بایک ES210 در نمای جلوی خود دارای چهره‌ای نسبتا امروزی و شکیل است. چراغ‌های کشیده این خودرو با وجود نوار LED و روشنایی در روز، چهره‌ای خاص را به این خودرو چینی بخشیده است. همچنین طراحی سپرها و جلوپنجره این خودرو نمایی اسپرت را به قسمت ابتدایی خودرو بخشیده‌اند و در دید کلی خودروی مورد نظر از ماهیتی اسپرت و امروزی برخوردار است.

پس از قسمت ابتدایی، نوبت به بخش جانبی خودرو در طراحی بیرونی می‌رسد و با توجه به هدف ES210 که یک خودروی الکتریکی و مقرون به‌صرفه است، نمی‌توان انتظار طراحی عجیبی را در این بخش از سوی طراحان شرکت بایک داشت. نمای جانبی این خودرو همانگونه که در تصاویر مشخص است بسیار ساده بوده و تنها یک خط از انتهای گلگیر جلو که در واقع از سپر جلو آغاز می‌شود تا ابتدای چراغ‌های عقب ایجاد شده است.

سرانجام پس از دو بخش ابتدای و جانبی، نوبت به قسمت انتهایی خودرو در طراحی ظاهری می‌رسد. شاید به جرات بتوان گفت بارزترین بخش در نمای ظاهری این خودرو، طراحی عقب آن است. در قسمت انتهایی طراحان شرکت بایک با ایجاد چراغ‌هایی نسبتا بزرگ و کشیده که با یک نوار کرومی به یک دیگر متصل شده‌اند، سعی کرده‌اند تا نمای اسپرت در جلوی خودرو را با نمایی محافظه کار و لوکس در عقب خودرو تطبیق دهند و به خوبی موفق به این کار شده‌اند. در دید کلی، نمای عقب این خودرو تا حدودی شبیه به برخی از خودروهای مشهور ژاپنی است، همچنین از نکات جالب در این بخش، دو خروجی مصنوع اگزوز در زیر سپرها بوده و با اینکه این خودرو یک محصول الکتریکی است، اما به‌اعتقاد کارشناسان این طراحی به‌ زیبایی‌های ES210 افزوره است.

طراحی داخلی بایک ES210 نیز همانند طراحی بیرونی جذاب به نظر می‌رسد، اما همان‌گونه که گفته شد، با توجه به‌هدف ساختاری این خودرو و مقرون به‌صرفه بودن، کیفیت متریال استفاده شده در کابین این مدل متوسط بوده و در برخی منابع حتی ضعیف عنوان شده است. حال اگر بخواهیم به نکات جذاب در نمای داخلی این خودرو نگاهی بی‌اندازیم، می‌بایست به مواردی همچون فرمان منحصر به‌فرد و نسبتا بزرگ، دریچه‌های هوا با شکلی شبیه به مثلث قائم الزاویه و کنسول مرکزی که در آن یک موس برای تنظیم حالت رانندگی و دیگر موارد تعبیه شده و کلیدهایی همچون اسارت انجین و ترمز دستی برقی نیز در این قسمت قرار دارند.

پیشرانه و عملکرد

همانگونه که در ابتدای مطلب اشاره شد، بایک ES210 یک خودروی پاک و الکتریکی است. این اتومبیل دارای یک مولد الکتریکی با قدرتی برابر با 107 اسب بخار و ۲۵۵ نیوتن متر است که از یک باتری لیتیومی ۳۸ کیلوواتی نیرویش تامین می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو طبق اعلام شرکت سازنده ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بوده و حداکثر مسافتی که می‌تواند با یک بار شارژ شدن طی کند، ۱۷۵ کیلومتر اعلام شده است. این خودرو در حالت عادی به ۸ ساعت شارژ نیاز دارد اما هنگام استفاده از ایستگاه‌های شارژ سریع، زمانی در حدود ۳۰ دقیقه برای شارژ شدن مجددش خواهد بود. شتاب رسمی این خودرو برای رسیدن از صفر مطلب به سرعت پنجاه کیلومتر برابر با 5.3 ثانیه بوده و عجیب است که صفر تا صد این خودرو اعلام نشده است. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که خودروی مذکور با سرعتی برابر با 60 کیلومتر در ساعت می‌تواند در حداکثری مسیری برابر با 200 کیلومتر را طی کند.

امکانات رفاهی و ایمنی

یکی از نقاط قوت بایک ES210، وجود امکانات رفاهی فراوان است. این خودرو در بخش امکانات رفاهی دارای مواردی همچون بلوتوث، سانروف، کروز کنترل، مانیتور 8 اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، ترمز دستی برقی، رود بدون کلید و استارتر دکمه‌ای، سیستم صوتی قابل قبول با 12 بلندگو، صندلی و فرمان برقی، چراغ‌های روشنایی روز، سیستم خوش آمدگویی، دوربین دید عقب، سیستم کنترل خودرو در شب هنگام، سیستم تهویه اتوماتیک، خروجی هوا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل کیفیت هوا و تصویه آن و …..است.

در بخش ایمنی نیز بایک ES210 دارای امکانات فراروان بوده اما تست رسمی تصادف این خودرو هنوز به‌صورت قطعی انجام نگردیده و اطلاعات دقیق آن در منابع بین المللی ذکر نشده است. اما یا این وجود، خودروی مذکور دارای امکانات ایمنی همچون سیستم‌های محتلف ترمز ABS+EBD+CBC، کنترل پایداری، 6 کیسه هوا در ده نقطه، موتور الکترونیکی محافظ در برابر سرقت، سیستم هشدار سرعت، کمربند هوشمند راننده و سرنشینان، کنترل فشار باد لاستیک‌‌ها، قفل کودک، سیستم تست الکل، قفل اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف و….. است.

حال با توجه به موارد ایمنی ذکر شده پیرامون بایک ES210 EV، می‌توان گفت این خودرو در صورت حضور در مرکز تست تصادفات و حوادث جاده‌ای چین C-NCAP به راحتی می‌تواند پنج ستاره ایمنی را کسب نماید.

قیمت و زمان عرضه

پیرامون این موضوع، لازم به ذکر است که دیار خودرو نماینده رسمی و شریک تجاری کمپانی بایک چین در ایران بوده و وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این شرکت را در سرتاسر ایران بر عهده خواهد داشت. البته نکته قابل توجه در اینجا بدین صورت است که خودروی مذکور در مرحله اول تنها برای واگذاری به شرکت های دولتی و خطوط تاکسیرانی در نظر گرفته شده و هنوز برنامه خاصی برای فروش آن به مشتریان در بازار داخلی کشور معین نشده است و قیمت آن نیز با توجه به عدم عرضه آن به‌صورت انبوه همچنان در حالی از ابهام قرار دارد. اما قیمت جهانی این محصول در بازارهایی که عرضه گردیده برابر با 15 الی 16.500 دلار متغیر است.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی از بایک حرف میزنین خبریه؟! تا جایی که من میدونم جز یکی دو مدل ناموفق چیزی تو ایران نداشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا