Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی بایک D20؛ دستاوردی دیگر از سوی خودروسازی پکن!

یکی دیگر از خودروهای معرفی شده توسط گروه خودوسازی پکن (بایک) در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران، بایک D20 بوده است که پیش‌تر در بازار داخلی کشور با نام سابرینا هاچ‌بک شناخته می‌شد. اما در رونمایی جدید این خودرو که توسط دیار خودرو با نظارت مستقیم شرکت چینی بایک انجام شد، مدل صندوق‌دار یا سدان این اتومبیل نیز به علاقمندان و کارشناسان معرفی گردید.

پیرامون همین موضوع، در سلسله بررسی‌های انجام شده در رابطه با انواع مدل‌های معرفی شده توسط بایک به بازار داخلی کشور، نوبت به‌ معرفی یکی دیگر از محصولات این خودروساز چینی با نام D20 در دو نمونه هاچ‌بک و سدان می‌رسد. لازم به ذکر است، بررسی انجام شده در این مطلب به‌صورت کوتاه و مختصر بوده و با نگاهی کلی به دو نمونه مذکور تهیه گردیده است.

تاریخچه

گروه خودروسازی پکن (بایک Baic)، هلدینگ خودروسازی دولتی چین است که در زمینه مونتاژ محصولات شرکت‌های هیوندای موتور و مرسدس بنز فعالیت می‌کند. این گروه خودروسازی در سال ۱۹۸۵ توسط دولت چین و با مشارکت شرکت‌های دایملر و هیوندای موتور راه‌اندازی شد. در حال حاضر دفتر مرکزی بایک در شهر پکن قرار دارد. این شرکت به‌عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جمهوری خلق چین محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری و داخلی

در رابطه با طراحی ظاهری این مدل می‌بایست گفت که با توجه به رده اقتصادی خودرو، طراحی نسبتا معمولی را به‌طور کلی شاهد هستیم. در قسمت جلوی این خودرو چراغ‌هایی کشیده و بزرگ قرار گرفته‌اند که شباهت زیادی به برخی از محصولات کره‌ای حاضر در بازار جهانی را دارا است و با توجه به‌نمای جلو پنجره که به‌شکل دم یک نهنگ آبی طراحی شده است، الگوریتم طراحی این قسمت به‌طور کلی قابل قبول به‌نظر می‌رسد. از دیگر نکات جالب در طراحی بخش جلویی این خودرو، می‌توان به سپر اسپرت آن اشاره کرد که در دیدگاه ببینده، تداعی کننده خودروهای چابک و سریع است.

 

 

در نمای جانبی، اما به‌دلیل آنکه بایک D20 یک محصول ارزان قیمت و اقتصادی تلقی می‌شود، شاهد طراحی بسیار ساده و معمولی هستیم. شاید بتوان گفت بارزترین مورد در طراحی جانبی این خودرو، وجود گلگیرهایی حجیم و یک خط ایجاد شده از انتهای گلگیر جلو تا ابتدای چراغ‌های عقب باشد. ولی با تمامی این اوصاف، چرخ‌های نامناسب و کوچک این خودرو در نمای کلی این بخش تاثیر منفی گذاشته و انتقاد اکثر علاقمندان را به‌همراه داشته است.

در نمای عقب اما داستان متفاوت است، زیرا این خودرو همان‌گونه که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد دارای دو مدل هاچ‌بک و صندوق‌ دار بوده و پیرامون همین موضوع، در نمای عقب دارای دو چهره کاملا متفاوت خواهد بود. در مدل هاچبک، چراغ‌ها همچون نمای جلو بزرگ به نظر می‌رسد و شیشه‌ای که بر روی درب صندوق عقب این خودرو قرار گرفته است دارای دید خوبی برای راننده خواهد بود.

همچنین از دیگر نکات جالب در این بخش، سپر بزرگ D20 هاچ‌بک بوده که مه شکن‌ها به‌صورت عمودی و باریک بر آن قرار گرفته‌اند و دارای فلاپی پلاستیکی و مشکی رنگ بر روی خود است.

اما در مدل سدان این خودرو کمی داستان متفاوت بوده و کمی تغییرات در آن قابل مشاهده است. در مدل صندوق دار، چراغها دقیقا به‌مانند مدل هاچبک بوده اما با این تفاوت که کمی کشیده‌تر به‌نظر می‌رسند، در طراحی درب صندوق عقب این خودرو از شلوغ کاری‌های مرسوم خود داری شده و تنها لوگو برند بایک در مرکز آن قرار گرفته و در پایین این قسمت نام کمپانی بایک و مدل این خودرو ذکر شده است. همچنین سپر این مدل برخلاف نمونه هاچبک، تماما هم رنگ بوده و در دیدگاه ببینده جذاب به نظر می‌رسد.

در بخش طراحی داخلی نیز همانند طراحی خارجی، این نکته قابل ذکر است که خودروی مذکور یک مدل اقتصادی و ارزان قیمت بوده و نمی‌بایست انتظار کیفیتی عالی را از این خودرو داشت. اما با این وجود جنس متریال استفاده شده در کابین داخلی از پلاستیک فشرده بوده و به‌طور کلی کیفیت آن قابل قبول است، همچنین طراحی اتاق و ادوات بایک D20 به‌شکلی ساده و فارغ از هیچ‌گونه هیجان خاصی بوده و این‌گونه می‌توان گفت که با توجه به‌ قیمت و امکانات موجود، می‌تواند رضایت راننده و سرنشینان را تا حدودی جلب نماید.

پیشرانه و عملکرد

در زمینه عملکرد و حجم پیشرانه می‌بایست گفت که این مدل دارای دو پیشرانه متفاوت است که هر دو 4 سیلندر و 16 سوپاپ بوده اما با این تفاوت که در نمونه هاچ‌بک حجم این موتور برابر با 1.3 لیتر و قدرتی آن برابر با 100 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور است.

در سوی دیگر، در نمونه سدان حجم پیشرانه این خودرو برابر با 1.5 لیتر بوده و قادر به‌تولید قدرتی برابر با 113 اسب بخار و 148 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این خودرو با دو نمونه گیربکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 4 سرعته عرضه خواهد شد که در هر دو نمونه تمامی قدرت تولیدی به‌چرغ‌های جلو انتقال می‌باید.

در نمودار مصرف سوخت، دو مدل این خودرو به‌ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 6.3 لیتر بنزین برای مدل هاچ‌بک و 7.2 لیتر بنزین برای مدل سدان را از خود به‌جای می‌گذارند و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 نیز هستند و گنجایش باک هر دو نمونه برابر با 45 لیتر است. همچنین حداکثر سرعت اعلام شده از سوی شرکت سازنده برای مدل سدان برابر با 190 کیلومتر و برای مدل هاچ‌بک برابر با 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. اما نکته قابل توجه در این بخش بدین صورت است که شتاب رسمی این دو مدل به‌صورت رسمی همچنان ثبت نگردیده و تخمین زده میشود که مدل هاچبک با موتور 1.3 لیتری برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق عددی در حدود 14.5 الی 15 ثانیه را از خود به‌جای گذارد و مدل سدان نیز برای رسیدن به‌سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق عددی در حدود 12.5 الی 13 ثانیه را از خود به‌جای خواهد گذاشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی، هر دو مدل در بالاترین نمونه از سطح امکانات دارای مواردی همچون کروزکنترل، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی، فرمان چرمی، برف پاک کن ژله‌ای، سانروف برقی دو حالته، سنسور باران، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده عقب، سیستم رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی، بلوتوث و … مجهز هستند و در بخش ایمنی نیز خودروی مورد نظر در هر دو نمونه دارای 2 ایربگ بوده و از سیستم‌های کمکی راننده همچون ترمز ضد قفل و سیستم توقف در سربالایی سود می‌برد. اما هنوز یکی از بزرگ‌ترین موارد منفی پیرامون این خودرو، عدم اعلام میزان ایمنی آن در تست تصادفات و سوانح جاده‌ای است.

قیمت و زمان عرضه

گروه خودروسازی پکن یا همان بایک شریک تجاری و نماینده رسمی خود در ایران را شرکت دیار خودرو اعلام کرده است که بر این اساس، این شرکت وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این گروه خودروسازی را در سطح کشور بر عهده خواهد داشت. اما نکته دیگری که در این میان می‌بایست به آن اشاره کرد، قیمت اعلامی این خودرو است. طبق اعلام مسئولین شرکت دیار خودرو و بایک قیمت این محصول همچنان به‌صورت کامل مشخص نشده و زمان عرضه آن نیز به‌طور قطعی تا زمان نهایی شدن تولید و عرضه آن به بازار داخلی کشور اعلام نخواهد شد.

اما به اعتقاد کارشناسان نمونه سدان و اتوماتیک این خودرو قیمتی برابر با 55 الی 60 میلیون تومان را به‌خود اختصاص خواهد که در این رده قیمتی، خودرویی همچون بی وای دی F3 رقیبی قدر برای این اتومبیل محسوب می‌شود. درسوی دیگر، مدل هاچ‌بک این خودرو نیز محدوده قیمتی برابر با 53 الی 58 میلیون تومان را به اعتقاد فعالان بازار کشور دارا خواهد بود. با این حال، همچنان می‌بایست منتظر ماند و دید این خودرو در چه زمانی و با چه قیمتی به بازار خودرویی ایران ورود خواهد کرد.

6 دیدگاه
  1. milad می گوید

    باسلام خدمت کارشناس عزیز ومحترم درخصوص ایمنی باید گفت که ایمنی های هردو مدل اعلام یعنی هم چهار ایربگ هم دوایربگ توی نسخه دو ایربگ که توی ایران هست ۳ستاره ایمنی آورده خواستید عکس ها ونمره در هر بخشش رو براتون بفرستم

    1. امین ایرجی می گوید

      سلام داداش. والا من ی نگاهی انداختم پیدا نکردم این مطلب هم فک کنم ی ماه پیش نوشتم تازه رفت رو سایت. سایت های چینی رو هم میدیم شاید از چشم من در رفت یا c-ncap چین رو بد متوجه شدم

  2. ابراهیم می گوید

    ۵۵ میلیون
    خدایا این ذلت کی تموم میشه

    1. مال باخته دیارخودرو می گوید

      امان از دیار خودرو وای بحال شرکت بایک هر چند؟؟؟

    2. مال باخته دیارخودرو می گوید

      امان از دیار خودرو وای بحال شرکت بایک هر چند؟؟ مردم فریب نخورید جای که دیار خودرو نقش داره آتشی است به مال مردم؟

  3. spk می گوید

    وای چرا اندازه چرخ هاش اینقدر کوچیکه.
    خخخخخخخ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.