مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هایما @3؛ خودرویی برقی از سوی چشم بادامی‌ها!

گروه خودروسازی هایما را می‌توان یکی از پرکارترین برندها در دومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران نامید. این برند چینی که شریک تجاری ایران خودرو محسوب می‌شود، تا به‌حال دو محصول خود را وارد خط تولید ایران خودرو برای مونتاژ و عرضه به بازار کشور کرده است. اما یکی از جالب‌ترین نکات پیرامون این برند چینی بدین صورت است که هایما علاوه بر معرفی محصولات خود در غرفه ایران خودرو، یک غرفه جدا را در این رویداد بین المللی در اختیار داشت و در آن به‌معرفی دیگر محصولات خود همچون M8، M5، M3 و @3 پرداخت.

یکی از خودروهای معرفی شده در این غرفه که توجه بیشتری را به خود جلب نمود @3 بوده که یک مدل برقی و پاک است. حال در این مطلب با توجه به استقبال خوب علاقمندان، به‌معرفی کوتاه و مختصری از هایما @3 می‌پردازیم و با نگاهی اجمالی به این مدل، شرایط ورود و موفقیت آن در بازار داخلی کشور را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه
همانند دیگر خودروسازان چینی، هایما نیز از سن و سال کمی برخوردار است. در واقع می‌توان گفت هایما یکی از زیر مجموعه‌های هولدینگ صنعتی FAW در چین بوده و از سال 1992 با مشارکت مزدا و فاو تاسیس گردید. این گروه خودروسازی به‌سرعت نام خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های خوب در زمینه تولید و عرضه خودرو در کشور چین بر سر زبان‌ها انداخت و در حال حاضر با تولید چندین نمونه از انواع خودروهای سواری و تجاری به‌فعالیت خود هرچه بهتر و بیشتر ادامه می‌دهد.

طراحی ظاهری و داخلی
یکی از بارزترین موارد پیرامون هایما @3 طراحی ظاهری و داخلی آن است. این خودرو در نمای جلوی خود دارای چهره‌ای نسبتا تهاجمی و اسپرت است. چراغ‌های این خودرو همانند برخی دیگر از خودروهای چینی کشیده و پهن بوده و زیبایی خاصی را به نمای جلویی بخشیده است. از دیگر نکات جالب در قسمت جلویی این خودرو، وجود جلو پنجره‌ای مشبک بوده که لوگوی هایما در مرکز آن قرار گرفته که در اطراف آن نوارهایی با طرح فلز کروم تعبیه شده که به زیبایی هرچه بیشتر نمایی جلویی کمک کرده است.

همچنین وجود پروژکتورهایی نسبتا بزرگ در زیر سپر این خودرو از دیگر نکات قابل ذکر در قسمت جلویی هایما @3 است. در بخش جانبی اما داستان کاملا متفاوت است. همانند دیگر خودروها در این رده، هایما @3 نیز در بخش جانبی از طراحی بسیار ساده و بدون هیچ‌گونه جزئیات خاصی برخوردار بوده و تنها یک خط از انتهای گلگیر جلو تا ابتدای چراغ‌های عقب در این بخش توجه بینندگان را جلب می‌کند. اما متاسفانه باز هم همانند برخی دیگر از خودروهای چینی، در این مدل نیز شاهد چرخ هایی کوچک و نامناسب با ابعاد بدنه هستیم.

حال پس از دو بخش ابتدایی و جانبی، به‌قسمت انتهایی این خودرو می‌رسیم. نمای پشتی هایما @3 همانند قسمت جلویی اسپرت طراحی شده است اما با این تفاوت که طراحان این شرکت سعی کرده‌اند تا نمای عقب طرحی محافظه کار و عامه پسند را نسبت به‌قسمت جلویی در دیدگاه مشتریان ایجاد کند.

چراغ‌ها همچنان به‌مانند جلو بزرگ و پهن به نظر می‌رسند که در بالای دو چراغ نام برند و مدل خودرو درج گردیده است. همچنین قرار گیری مه شکن‌ها در پایین‌ترین بخش سپر از دیگر نکات جالب در این بخش بوده که می‌توان به آن اشاره کرد.

پس از بررسی نمای جانبی خودرو، حال به‌سراغ طراحی داخلی و اتاق این خودرو می‌رویم. به اعتقاد کارشناسان، طراحی داخلی @3 از طرح خاصی بهره نمیبرد و می‌توان گفت یه نمای ساده و معمولی را دارا است. جنس متریال استفاده شده در کابین این خودرو معمولی بوده و آنچنان که باید و شاید از کیفیت خوبی برخوردار نیست. همچنین وجود کلیدهای متعدد در کنار و پایین مانیتور مرکزی در دید اولیه شاید کمی جالب به نظر برسد اما این طرح مربوط به‌خودروهای تولید شده در اوایل قرن 21 میلادی بوده و در شرایط امروزی کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد.

پیشرانه و عملکرد
همان‌گونه که در ابتدای این مطلب اشاره شد، هایما @3 یک خودروی الکتریکی و پاک است. قلب محرک این اتومبیل شامل یک مولد الکتریکی 26 کیلو واتی بوده که قادر است قدرتی برابر با 83 اسب بخار و 220 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. @3 برای 200 کیلومتر مسافت در جاده نیازمند 7 ساعت شارژ کامل بوده که در صورت وجود ایستگاه‌های شارژ سریع این زمان به نیم ساعت کاهش می‌یابد.

شتاب صفر تا صدکیلومتر این خودرو هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است اما با توجه به ابعاد و قدرت تولیدی این مولد الکتریکی نمی‌بایست انتظار عددی شگفت انگیز را داشت. اما در بخش فضای سرنشینان داستان کمی متفاوت است، زیرا @3 همانند دیگر خودروهای سدان اقتصادی که توسط برندهای چینی تولید می‌شوند از فضای سرنشین خوب برخوردار بوده و 5 نفر با جسه‌ای متوسط در کابین این خودرو می‌توانند با راحتی نسبی جای گیرند.

امکانات رفاهی و ایمنی
از بارزترین امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به‌مواردی همچون کروز کنترل، بلوتوث، فرمان برقی، قفل مرکزی، قفل اتوماتیک درب‌ها با افزایش سرعت، کامپیوتر سفری، حالت رانندگی اقتصادی (ECO MODE)، سنسور جلو و عقب، مانیتور لمسی 7 اینچ، فرمان چرم، سیستم ورود بدون کلید، چراغ همراهی تا منزل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد. در بخش ایمنی نیز با توجه به آنکه خودروی مذکور هنوز تست های ایمنی و تصادف را پشت سر نگذاشته است، میبایست به تست‌های مدل بنزینی این خودرو با نام m3 رجوع کرد. در آزمایشات انجام شده بر روی مدل بنزینی این خودرو در مرکز تست تصادفات و سوانح جاده‌ای چین ( C-NCAP )، هایما m3 موفق به کسب 4 ستاره ایمنی در تست‌های استاندارد و 5 ستاره ایمنی در تست‌های حرفه‌ای شود.

 

قیمت و زمان عرضه
پیرامون قیمت و زمان عرضه این خودرو می‌بایست گفت که با توجه به حضور مستقل هایما در دومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران، انتظار میرود این برند چینی به زودی اغلب محصولات خود را به بازار داخلی کشور عرضه کند و @3 نیز با توجه به قلبی الکتریکی و پاک یکی از مهم ترین گزینه‌ها برای ورود به ایران است. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که گروه ایران خودرو شریک و نماینده رسمی هایما در ایران بوده و به احتمال زیاد وظیفه پشتیبانی و خدمات دهی به‌محصولات جدید این شرکت را بر عهده خواهد داشت. همچنین در خصوص قیمت این خودرو نیز این گونه باید گفت که قیمت نهایی و زمان عرضه هایما @3 به بازار کشور به‌صورت قطعی مشخص نشده است اما در گام اولیه به احتمال فراوان این خودروی برای به‌کار گیری در بخش حمل نقل عمومی وارد کشور شده و سپس فروش آن به‌خریداران آغاز خواهد شد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا