مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ماهیندرا KUV100: خودرویی از قلب هند!

بررسی خودروی ماهیندرا KUV100

کمپانی هندی ماهیندرا شاید برای جمع کثیری از هموطنان ناشناخته باشد اما باید بعنوان یک کمپانی موفق با این کمپانی آشنا شویم. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی ماهیندرا به چنین جایگاهی برسد. این خودروساز هندی در سال ۱۹۴۵ توسط برادران ماهیندرا و غلام محمد، فعالیت خود را آغاز نمود. بعد از مدتی محصولات این کمپانی علاوه بر هند در پاکستان نیز طرفدار پیدا کرد و اولین گام برای رشد این برند از آنجا شکل گرفت.

بعد از تصاحب مالکیت این کمپانی بصورت کامل توسط برادران ماهیندرا، آنها قصد داشتند تا در ابتدا خودروهای همگانی بسازند و برای همین به سراغ مونتاژ جیپ ویلیس رفتند. بعد از مدتی ماهیندرا به مونتاژ و تولید خودروهای سواری ارزان قیمت پرداخت و برای رشد بیشتر و کسب جایگاه جهانی اقدام به خرید شرکت خودروهای برقی روا و شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ نمود. شباهت‌های برخی از خودروهای ماهیندرا و سانگ‌یانگ غیرقابل انکار است که نمونه بارز این شباهت را می‌توان در ماهیندرا KUV100 و سانگ‌یانگ تیوولی دید.

ماهیندرا KUV100 تمام تلاش خود را بکار گرفته تا بعنوان یک کراس اوور کوچک، نظر قشر متوسط و یا کم درآمد جامعه را کسب کند. این خودرو در خود مشخصاتی دارد که می‌تواند باب میل بسیاری از خانواده‌‌های کم‌جمعیت باشد. عظیم‌خودرو به‌تازگی به سراغ محصولات این کمپانی رفته است و چند محصول از این شرکت را به ایران اورده و  نمایشگاه شهر آفتاب اولین رویارویی مردم با این خودروها بود. KUV100 یکی از محصولات این کمپانی در ایران است که در نمایشگاه توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود از همین رو به سراغ بررسی این خودرو رفته‌ایم تا با آن بیشتر آشنا شویم.

با چرخان همراه باشید…

طراحی خارجی

طراحی خارجی KUV100 مجموعه‌ای از المان‌های دوست داشتنی و البته کمی تکراری است. در برخی از بخش‌های این خودرو شباهت‌هایی با ویتارای جدید و تیوولی دیده می‌شود. اگر از این شباهت صرف‌نظر کنیم می‌توان KUV100 را ترکیبی از خوب و بد دانست. یکی از نقاط ضعف این خودرو می‌تواند استایل ناقص و بد شکل آن باشد که از جانب بهتر مشخص می‌شود. همچنین ارتفاع کم و رینگ‌های کوچک نیز بسیار بد طراحی شده‌اند.  جلوپنجره تصویری زیبا را پدید آورده که در کنار چراغ‌های بزرگ و کشیده بسیار خوب شده است. چراغ‌های عقب تقریبا شکل ساده‌ای دارند اما باز هم خوب هستند. بطور کلی ماهیندرا در این خودرو سلیقه تقریبا خوبی را بکار گرفته و احتمالا از سوی ایرانی‌ها مورد استقبال قرار گیرد.

کابین

کابین ماهیندرا KUV100 برای ما ایرانی‌ها شاید کمی عجیب و جدید باشد اما از لحاظ طراحی در داخل این خودرو بسیار بهتر از نمای خارجی کار شده است. نباید از جنس متریال کابین این خودرو انتظار زیادی داشت چرا که برای قشر کم درآمد آماده شده است اما به اندازه کافی کیفیت کابین قابل قبول بوده و کیفیت مونتاژ نیز بسیار بالا بوده و می‌تواند به‌راحتی با برخی از چینی‌های هم‌رده رقابت کند.

نوع قرار گیری دسته دنده این خودرو در کابین بسیار جلب توجه می‌کند و این برای راحتی دسترسی راننده به این بخش است و علاوه بر آن کنسول وسط نیز طراحی خوب و مناسبی دارد. صندلی‌های پارچه‌ای نیز با توجه به قیمت خودرو، راحتی خوبی دارند و در مدت طولانی چندان آزاردهنده نخواهند بود. در مدل جدید این خودروها تغییراتی در کابین اعمال شده که می‌توان به سیستم سرگرمی این خودروها اشاره کرد اما در نمایشگاه خودرو تهران، مدل‌هایی به‌نمایش گذاشته شده بودند که مربوط به یک نسل قبل‌تر KUV100 می‌شدند و جای تعجب دارد که چرا آخرین نسل این خودروها وارد نشده‌اند.

پیشرانه و فنی

پشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر با توان ۸۲ اسب‌بخار ۱۱۵ نیوتن‌متر گشتاور، انتخاب عظیم‌خودرو برای بازار ایران بوده است که چندان جذاب نبوده و بیشتر برای کسانی مفید خواهد بود که قصد سفر به جاده‌های کوهستانی ندارند چرا که بدون شک با افت قدرت مواجه خواهند شد.

گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد. براساس اطلاعات مندرج کاتالوگ این خودرو و همچنین منابع خارجی، یک سواری بسیار نرم را با این خودرو تجربه خواهید کرد اما در شرایط جاده‌ای پر پیچ و خم، خودرو کمی ناپایدار و گنگ عمل خواهد کرد. سیستم تعلیق جلو در KUV100 از نوع سیستم تعلیق مستقل مک فرسون دو جناقی فنر لول با سیستم ضربه گیر گازی هیدرولیکی بوده و در عقب نیز مجهز به سیستم تعلیق نیمه مستقل، دومیله ای فنر لول و ضربه گیر گازی هیدرولیکی است.

ایمنی

در بخش ایمنی ماهیندرا KUV100 امکانات چندان خارق‌العاده‌ای ندارد و تقریبا یک خودروی معمولی بوده که مجهز به ۲ کیسه‌ هوا سرنشینان جلو، ترمز ABS و EBD، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای است. البته برای یک خودروی ارزان قیمت چنین تجهیزاتی قابل حدس است.

نتیجه گیری

ماهیندرا KUV100 در بازار هند تقریبا از ۷۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ دلار قیمت دارد، بنابراین یک خودروی ارزان با قیمت مناسب محسوب می‌شود اما نباید فراموش کنیم که ما در ایرانی زندگی می‌کنیم که خودروها قیمت نجومی و بی‌منطق دارند. مدل عرضه شده در ایران با گیربکس دستی و موتور سه سیلندر معمولی بنظر می‌رسد ارزان‌ترین مدل ماهیندرا KUV100 بوده باشد که مدل فیس‌لیفت نیز نیست بنابراین با چنین مشخصاتی این خودرو زمانی موفق خواهد بود که در بازه قیمتی ۴۰ الی ۴۵ میلیون تومان عرضه شود در غیر اینصورت عظیم خودرو مانند تجربه عرضه خودروهای هاوال، دوباره شکست خواهد خورد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خدایی ماشینه یا فرغون فرقشو فهمیدید بهم بگید قیمتشم از ۳۰۰تا ۷۵۰تومن. خوبه فقط چرخاش برای پراید خوبه قربون ماشینای ایرانی‌خودمون پراید صد تا به‌این می ارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا