مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبرداخلی

خریداران خودرو داخلی چه میزان بودجه‌ای را برای خرید اتومبیل کنار گذاشته اند؟!

بی‌شک، خرید خودرو در جامعه امروزی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای هر شخصی محسوب می‌شود. پیرامون همین موضوع، در چند وقت اخیر نظرسنجی در رابطه با بودجه خریداران برای خرید خودرو برگزار شده است که در آن مشخص گردید که نیمی از خریداران با توجه به قدرت مالی و معیارهای دیگر، تنها توان پرداخت مبلغی برابر با 50 الی 100 میلیون تومان را برای خودروی مورد نظر خویش را دارا هستند.

اگر نگاهی دقیق‌تر به این نظرسنجی بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که همواره بودجه مهم‌ترین عامل در خرید یک خودرو توسط خریدار در تمام ادوار بوده است. اما با توجه به پایین آمدن قدرت خرید خریداران در بازار داخلی کشور، متوجه می‌شویم که نیمی از این افراد تنها توان پرداخت مبلغی برابر با 50 الی 100 میلیون تومان را داراه بوده که در برخی موارد این مبلغ به‌صورت وام یا شرایط اقساطی نیز طبقه بندی می‌شود.

اما نکته قابل توجه در این بخش بدین صورت است که حدود 57 درصد از خریداران در این نظر سنجی علاقه خود را مبنی بر خرید خودروهای شاسی بلند در این رده که در واقع کراس اوورهای شهری هستند، اعلام کردند ولی تمامی موارد موجود در این بخش برای انتخاب این‌گونه افراد، محصولات چینی با چندین برند مختلف هستند.

در سوی دیگری از این نظرسنجی، افرادی با بودجه‌ای زیر 50 میلیون تومان قرار دارند که 14 درصد از مجموع خریداران حاضر در این نظر سنجی را شکل می‌دهند. در این بخش، اما سلیقه‌ها متفاوت بوده و حدود 43 درصد از افراد به خرید خودروهایی سدان و خانوادگی علاقه بیشتری نشان داده‌اند.

پس از این دو بخش، در دیگر قسمت‌ها به‌ترتیب خریدارانی با بودجه‌ای برابر با 100 الی 125 میلیون تومان با تعدادی برابر با 17 درصد از مجموع افراد، خریدارانی با بودجه‌ای برابر با 125 الی 150 میلیون تومان با تعدادی برابر با 9 درصد از مجموع افراد و خریدارانی با بودجه‌ای بیش از 150 میلیون تومان با تعدادی برابر با 11 درصد از مجموع افراد را تشکیل می‌دهند که در این بخش 80 درصد از خریداران علاقه خود را نسبت به خرید اتومبیل‌های شاسی بلند اعلام داشته‌اند که 40 درصد از این افراد علاقمند به خرید خودروهای آلمانی بوده و سایر برندها که ساخت کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و … هستند، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین بر اساس این نظر سنجی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه گردید، اغلب افرادی که خودروهای سدان را مورد انتخاب قرار داده‌اند، موردی همانند استحکام و ایمنی را با 38 درصد، اولویت خود برای خرید خودرو اعلام کرده‌اند. اما در سوی دیگر، افرادی که خودروهای شاسی بلند را انتخاب می‌نمایند، دو معیار قدرت و شتاب را در کنار استحکام و ایمنی با 30 ردصد به‌صورت مشترک اولیت خود برای خرید این‌گونه اتومبیل‌ها اعلام داشته‌اند.

حال شاید این سوال پیش آید که معیار زیبایی در این نظرسنجی جای دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال بله است. در این نظر سنچی معیار زیبایی ظاهری خودرو نیز نقش مهمی را ایفا کرده است و حدود 47 درصد از افرادی که این مولفه را انتخاب نموده اند سنی کمتر از 35 سال را دارا بوده که 25 درصد از این افراد را بانوان به‌خود اختصاص داده‌اند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    من یه سوالی دارم این نظر سنجی ها کجا برگزار می شه که خیلی از ماها از اون بی خبریم ؟؟؟؟

    1. توسط شرکت بازررسی و استاندارد ایران. اغلب اوقات در صقحه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا