مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

چه خودروهایی استاندارد لازم برای تولید در سال آینده را کسب نخواهند کرد؟

همواره یکی از مهم‌ترین ارکان تولید خودرو در سرتاسر جهان، کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای لازم است. اما این نکات در میان خودروسازان ایرانی کمی متفاوت بوده و متاسفانه با لابی گری‌های به‌وجود آمده در سالیان اخیر، همچنان شاهد تولید خودروهای قدیمی و ناایمن به دور از هرگونه مسئله ایمنی در سطح کشور هستیم.

پیرامون این موضوع، این‌گونه باید گفت که شرکت‌های خودروساز همواره به دنبال سود خود بوده و اهمیت کمی را به رعایت نکات ساختاری و استانداردهای مربوطه می‌دهند. در همین رابطه می‌توان گفت، تولید خودروهای قدیمی با استانداردهای پایین به‌دلیل قدرت خرید پایین خریداران و عدم نظارت صحیح یا بهتر از بگوییم نظارت و بازرسی دروغین و نمایشی، همواره برای خودروسازان سودآور بوده و با توجه به تقاضای بازار، عرضه این محصولات به نفع خودروسازان است.

اما خوشبختانه در دو سال اخیر، با توجه اعمال فشار سازمان‌های مربوطه همچون اداره محیط زیست، اداره بازرسی و استاندارد ایران، شورای رقابت، انجمن حمایت‌کننده از مصرف‌ کنندگان خودرو و چندین ارگان دیگر، استانداردهای تولید اتومبیل در کشور بسیار پیشرفت کرده و در حال گسترش است و طبق همین رویه، تولید اتومبیل‌های قدیمی در حال کاهشی چشمگیر است.

حال طبق اخباری که منشتر شده است، احمد نعمت‌بخش ( دبیر انجمن خودروسازان ایران) گفت: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تعداد استانداردهای اجباری خودروها از 55 استاندارد به 85 استاندارد افزایش خواهد یافت و خودروسازان می‌بایست تمامی استانداردهای لازم را برای تولید و عرضه خودرو به بازار کشور طی کنند.

در رابطه با این موضوع، این شخص اظهار کرد که 9 استاندارد جدید از دی ماه سال جاری اجرایی شده و طبق آن حدود 25 مدل از انواع اتومبیل‌ها که این معیارها را دارا نبوده‌اند، دچار توقف تولید یا خروج از خط تولید شده‌اند. اما نکته جالب در این بخش این‌گونه است که در چند روز اخیر مدیران گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده‌اند که این شرکت تنها خودروسازی بوده که توانست تمامی معیارهای استاندارد را برای تمامی خودروهای خود از جمله پراید و تیبا کسب نماید و مجوز شماره گذاری برای سال آینده را نیز دریافت کند.

البته این مصوبه دارای 22 استاندارد جدید دیگر نیز بوده که از دی ماه سال آینده اجرایی خواهد شد و تولیدککندگان خودرو در کشور موظف به اجرای دقیق تمامی استانداردها در تولید محصولات بوده و در صورت عدم اجرای دقیق این معیارها، محصولاتشان دچار توقف تولید خواهد شد.

احمد نعمت بخش در ادامه صحبت‌های خود این‌گونه ادامه داد که در حال حاضر میزان تولید خودروهای قدیمی و فاقد استانداردهای لازم تقریبا برابر با 800 هزار دستگاه بوده که  اگر این محصولات یکباره از بازار خودرویی کشور حذف شوند، شوک عظیمی به بازار داخلی کشور وارد شده و دیگر خریداران به خودروهای ارزان قیمت دسترسی نخواهند داشت. همچنین این شخص به خودروهای پر تیراژ فعلی که امکان دستیابی به استانداردهای جدید را دارا نیستند اشاره کرد که نام این محصولات به ترتیب پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو 405، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان صحبت‌های خود این‌گونه گفت که شرکت‌های قطعه سازی نیز با توقف تولید خودروهای یاد شده متضرر خواهند شد اما تجربه نشان می‌دهد که این خودروها در صورت توقف تولید نیز 10 الی 15 سال آینده را همچنان بدون نگرانی از عدم وجود قطعات میتوانند سپری کنند، زیرا تولید خودروهای جدید و تیراژ بالا سالیان سال طول می‌کشد و بازار نمی‌تواند به‌سرعت عکس العمل نشان دهد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا