مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

آماری عجیب اما واقعی، قطعات خودرو در صدر جدول واردات به‌کشور قرار گرفتند!

شاید عنوان این خبر در نگاه اولیه عجیب به‌نظر برسد، اما حقیق دارد. طبق اعلام رسمی گمرک ایران، واردات قطعات خودرو به‌منظور ساخت و مونتاژ انواع وسایل نقلیه در سال جاری به‌عنوان صدر نشین در لیست اقلام وارداتی جای گرفته‌اند و با رشد 104 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، این بخش بیشترین میزان واردات به‌کشور را به خود اختصاص داده است.

پیرامون همین موضوع، طبق آمار رسمی تجارت خارجی کشور در ۹ ماهی که از سال‌جاری گدشته است، اقلامی همچون قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با داخل سازی ۱۴ تا ۳۰ درصد با ارزشی برابر با یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار وارد کشور شده‌اند که بر این اساس طبق اعلام رسمی گمرک، این بخش صدرنشین لیست اقلام وارداتی به کشور است.

با مشاهده آمارهای واردات در این بخش در مدت مشابه سال گذشته، واردات قطعات منفصله (برای ساخت و مونتاژ خودرو در کشور) خودرو ارزشی برابر با 605 میلیون دلار را دارا بود، اما با مقایسه واردات این گونه اقلام با مدت مشابه در سال جاری، متوجه خواهیم شد که میزان واردات در این دسته رشدی برابر با ۹/ ۱۰۴ درصد را داشته است.

همچنین، این نکته نیز لازم به یاداوریست که ارزش قطعات وارد شده به گمرکات کشور ۳۱/ ۳ درصد از مجموع کل واردات در سال جاری بوده است. به اعتقاد کارشناسان این حوزه، واردات روز افزون قطعات خودرو ربطی مستقیم با پسابرجام دارد. زیرا با باز هرچه بیشتر دروازه واردات، شرکت‌های تولید کننده به‌دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها اقدام به واردات قطعات ساختاری خودرو از چین و برخی دیگر از کشورهای مطرح در این حوزه نموده و پیرامون همین موضوع، در هشت ماه اخیر شاهد رشد بیش از 100 درصدی واردات قطعات منفصله خودرو به کشور هستیم.

در سوی دیگری از این گزارش، آمار واردات خودروهایی با حجمی مابین 1500 الی 2000 سی‌سی به کشور نیز به‌چشم می‌خورد. طبق این آمار، بخش مذکور در رتبه پنجم واردات قرار گرفته و ارزشی برابر با 660 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. همچنین این نکته نیز در این بخش لازم به ذکر یاداوریست که در مدت مشابه سال گذشته، ارزش خودروهایی که با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به کشور وارد شده بودند برابر با 544 میلیون دلار بوده که میزان واردات در این بخش نشانگر رشدی برابر با 21/3  درصد است و میزان کل ارزش واردات این گونه خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر با 1/76 تخمین زده می‌شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا