مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبر

جدیدترین آمار تولید انواع اتومبیل‌ها توسط خودروسازان داخلی در 9 ماه سال جاری اعلام شد!

وازرت صنعت، معدن و تجارت هرماه گزارشی از تولید انواع اتومبیل‌ها توسط خودروسازان را به صورت یک گزارش جامع منتشر می‌کند. طبق این گزارش، در مجموع ۹۴۲ هزار و ۳۱۸ دستگاه انواع خودرو سواری در کشور تا پایان آذر امسال به‌تولید رسیده است که بسیار نزدیک به رکورد تولید در سال 1390 است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، گروه صنعتی ایران خودرو همچنان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی محسوب می‌شود. طبق این گزارش، این شرکت دولتی توانسته است در ۹ ماه امسال در مجموع ۵۱۰ هزار و ۲۹۷ دستگاه اتومبیل را تولید کند. .

همچنین سایپا نیز که به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور شناخته می‌شود، در مجموع توانست ۲۶۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو را در 9 ماه امسال به تولید برساند، این رقم نشان‌گر آن است که گروه خودروسازی سایپا نسبت به 9 ماه سال گذشته افزایش تولیدی برابر با 16/7 درصد را تجربه کرده است.

همچنین پارس خودرو نیز که یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کشور محسوب شده و زیر مجموعه گروه صنعتی سایپا است، موفق به افزایش تولید محصولات خود شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 23/5 درصد رشد تولید را تجربه کرده است.

خودروسازان

در رابطه با همین موضوع، می‌بایست چندین نکته جالب را در این بخش عنوان کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌مواردی همچون تداوم افت تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کنار روند کاهش تولید برخی خودروهای قدیمی اشاره کرد. اما در سوی دیگر، میزان تیراژ اغلب مدل‌های مونتاژی در ۹ ماه امسال به‌صورت کاملا صعودی بوده و در این میان، محصولات چینی‌ها توانسته‌اند رشد تولید بسیار زیادی را تجربه کنند.

اما یک ابهام مهم در این میان وجود دارد و آن بدین گونه است که چرا در مقابل نام محصولی همچون پژو 2008 عدد 4 همچنان ثبت شده و این درحالیست که تا به امروز تعداد بسیار زیادی از این خودرو توسط ایران خودرو تولید شده است ولی آمار دقیق میزان تیراژ این محصول فرانسوی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفته است. همچنین ایران خودرو تعداد 16 هزار دستگاه از این خودرو را تا تابستان سال آینده پیش فروش کرده که می‌بایست طبق تاریخ معین به مشتریان خود تحویل دهد.

حال بهتر است نگاهی مختصر به تولید برخی از خودروهای پرمخاطب داخلی بی‌اندازیم.

1-گروه پژو

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، پژو206 همچنان به عنوان پرتیراژترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شود. در رابطه با همین موضوع این‌گونه می‌بایست گفت که در مجموع ۱۲۸ هزار و ۵۷۴ دستگاه پژو ۲۰۶ در گروه صنعتی ایران‌خودرو طی ۹ ماه امسال به تولید رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۱۵ درصد افزایش را داشته است. این تعداد مربوط به تمامی کلاس‌های این خودرو است. ( تیپ2، تیپ5، صندوق دار و …)

در رابطه با پژو 405 نیز باید این‌گونه گفت که این خودرو تا پایان آذرماه سال جاری تولیدی برابر با 109 هزار دستگاه را داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش تولید را ثبت کرده است.

اما در سوی دیگر، طبق این گزارش تولید پژو پارس با رشد جزئی همراه بوده است و بنابر بر آمار منتشر شده این محصول، تیراژی برابر با ۸۹ هزار و ۴۴۳ دستگاهی را در 9 ماه امسال داشت حدود یک درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

2-محصولات ملی
طبق این آمار، خودروی سمند افزایش تولید را تجربه کرده است و این شرکت طی ۹ ماه امسال در مجموع ۸۰ هزار و ۴۵ دستگاه سمند را به تولید رسانیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۸ درصد افزایش تولید را در رابطه با این محصول از خود به جای گذاشته است.

از دیگر محصولات ایران خودرو،  می‌توان به دو محصول ملی این شرکت یعنی دنا و رانا اشاره کرد که خودروی دنا با افزایش تولید روبه‌رو بوده و رانا با کاهش تولید روبه‌رو شده است. طبق این گزارش، رانا با میزان تولیدی برابر با ۵ هزار و ۵۰۱ دستگاهی خود، با کاهشی برابر با ۶/ ۴۱ درصد روبه رو شده ولی در مقابل دنا با میزان تولیدی برابر با ۲۶ هزار و ۹۱۴ دستگاه موفق به افزایش تولیدی برابر با ۴/ ۴۱ شده است.

3- خودروهای مونتاژی
همچنین وزارت صنعت در طی این مدت آمار تولید محصولات مونتاژی ایران خودرو را نیز منتشر کرده که بر اساس آن، سوزوکی گرندویتارا تا پایان آذرماه سال جاری تولید برابر با چهار هزار و ۸ دستگاه را داشته است و این رقم نشان‌گر آن بوده که ویتارا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولیدی برابر با ۲۶۳‌درصد را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از محصولات مونتاژی این شرکت، هایما نام دارد. این خودرو تا پایان آذرماه سال جاری، میزان تولیدی برابر با ۸ هزار و ۳۷۴ دستگاه را داشته که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، رشدی برابر با ۲۹۵ درصد را در میزان تولید دارا است. دیگر محصول چینی ایران خودرو، دانگ فنگ نام دارد. این خودرو تا پایان آذرماه سال جاری میزان تیراژی برابر با ۲۱ هزار و ۶۲۳ دستگاه را به نام خود ثبت کرده و رشدی برابر با ۳۴۷ درصد را در نمودار میزان تولید دارا بوده است.

گروه خودروسازی سایپا

سایپا تا پایان آذرماه سال جاری موفق به تولید ۲۰ هزار و ۴۲۱ دستگاه سراتو شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد تولیدی برابر با 104 درصد رو‌به‌رو بوده است. همچنین، پارس‌خودرو نیز به‌عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی سایپا، توانست در ۹ ماه سال جاری در مجموع ۳۱ هزار و ۵۲۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند که با توجه به این آمار، برلیانس در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، افزایش تولید برابر با ۳۵ درصد را داشته می‌باشد.

اما این نکته نیز لازم به ذکر است که برلیانس دیگر در پارس خودرو تولید نمی‌شود و تنها در سایپا به تولید خواهد رسید. اما در سوی دیگر، دیگر محصول این گروه خودروسازی با نام چانگان تا پایان آذرماه سال جاری تولیدی برابر با ۷ هزار و ۹۶۳ را تجربه کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد تولیدی برابر ۳۰۳ درصد را از خود به جای گذاشته است. دیگر محصول سایپا یعنی آریو نیز تا پایان آذرماه امسال تولیدی برابر با ۶ هزار و ۴۲۶ دستگاه را داشته که طبق این آمار، تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید ۱۹۱ درصدی را داشته است.

همچنین در گروه محصولات رنو، تندر۹۰ همچنان مسیر افزایش تولید را طی کرده و بر این اساس، طی 9 ماه سال جاری در مجموع تولیدی برابر با ۱۱۶ هزار و ۱۸ دستگاه را در دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو داشته است که در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، رشد تولیدی برابر با ۳۴ درصد را از خود به جای گذاشته است. همچنین ساندرو که یکی دیگر محصولات رنو در بازار داخلی ایران است تولیدی برابر با ۳۸ هزار و ۷۱۹ دستگاه را داشته که با توجه به آمار منتشر شده، تولید رنو ساندرو در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته رشدی تولیدی برابر با ۵/ ۷۲ درصد را داشته است. همچنین پارس‌تندر نیز که ۱۷ هزار و ۸۴۵ دستگاه تیراژ داشته، جهشی ۶/ ۶۵ درصدی را به خود می‌بیند.

سرانجام نوبت به پراید می‌رسد. این خودرو که به‌عنوان پرفروش‌ترین و پر تیراژترین خودروی تولید داخلی به‌شمار می‌آِید، نفس‌های آخر خود را در خط تولید سایپا و پارس خودرو می‌کشد و با توجه به اعلام استانداردهای جدید، خانواده پراید در سال آینده از خط تولید خارج خواهند شد. بر اساس این آمار، در مجموع ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه پراید تا پایان آذرماه سال جاری به‌تولید رسیده که کاهشی برابر با ۶/ ۱۶ درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در سوی دیگر، تیبا که روزی از آن به‌عنوان جانشین پراید یاد می‌شد، در 9 ماه امسال تولید برابر با ۱۲۶ هزار و ۷۷۶ دستگاه را داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تولیدی برابر با 64/5 درصد را از خود به جای گذاشته است. با این حال، در جدول زیر نیز آمار رشد و یا کاهش تولید هر خودرو درج گردید که توجه شما همراهان گرامی را به آن جلب می‌کنیم.

نام خودرو آمار کاهش و افزایش تولید
پراید 16/6-
هایما 295
ویتارا 263
سراتو 104
چانگان 303
آریو 191
دانگ فنگ 347
تندر90 34
برلیانس 35

 

نام خودرو آمار کاهش و افزایش تولید
پژو 206 15/5
پژو پارس 1
پژو 405 1-
دنا 41/4
سمند 8/3
رانا 41/6-
تیبا 64/5

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا