مکمل بنزین
تحلیلیخبر

افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟

به طور معمول قیمت خودرو در ایران بالاتر از قیمت جهانی بوده و نسبت به سایر نقاط جهان در کشور ما، اتومبیل به چند برابر قیمت فروخته می‌شود. تعرفه واردات را می‌توان اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها دانست و مسئولان اعتقاد دارند با افزایش تعرفه و قیمت خودروهای وارداتی، صنایع خودرویی داخلی رشد خواهد کرد اما تاکنون که چنین نتیجه‌ای حاصل نشده است. بنظر می رسد افزایش تعرفه واردات خودرو، فقط برای بدست آوردن پول بیشتر بوده و سایر اهداف بهانه‌ای بیش نیستند.

خودرو زمانی که از مرز وارد می‌شود با چند مانع روبرو می‌شود که چاره‌ دیگری جز افزایش قیمت نخواهد داشت. در ابتدا اجازه ورود به کشور باعث تحمیل هزینه می‌شود. بعد از آن تعرفه واردات و … اضافه می‌شود و دلالان و نمایندگی‌ها نیز به سود مطابق عرف راضی نیستند و سود نجومی می‌خواهند.

در برهه ای از زمان خودروها سالانه و حتی هر چند سال یک بار گران می‌شدند ولی در ماه های اخیر هر ماه شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی هستیم که باعث شده فاصله قیمتی بسیار زیادی با محصولات داخلی ایجاد شود. هیوندایی النترا در ابتدای ورود به بازار کشور از قیمت 80 الی 90 میلیون تومانی بهره می‌برد و اگر در آن زمان شخصی، یک دستگاه النترا خریده باشد، در حال حاضر بعد از چند سال استفاده از این خودرو می‌تواند آن را با چند میلیون سود به‌فروش برساند. هیوندایی النترا در دوماه اخیر تقریبا جهش قیمتی 50 میلیون تومانی را تجربه کرده و سانتافه نیز به دسته خودروهای 300 میلیون تومانی پیوست.

اما چه اتفاق عجیبی باعث شده تا پروژه گران شدن خودرو کلید بخورد.

همه ماجرا از بسته شدن ثبت سفارش خودرو آغاز شد و شرکت‌ها نتوانستند خودروهای خود را از گمرک خارج کنند بنابراین کاهش موجودی خودروهای بازار باعث مرحله اول افزایش قیمت خودرو شد که چندین بار صورت گرفت. بعد از افزایش تعرفه واردات،  دوباره خودروهای خارجی رشد قیمت داشتند که باعث شد در مجموع برخی از خودروهای وارداتی بیش از 100 میلیون تومان افزایش قیمت را طی 2 الی 3 ماه تجربه کنند. بدون شک افزایش قیمت خودرو یک پروژه از بیش تعیین شده بوده است که عامل اختلاف قیمت میان خودروهای داخلی و خارجی شده است و این مسئله نگرانی تازه ای را در دل خریداران می‌تواند ایجاد کند چرا که احتمالا پروسه افزایش قیمت به سمت خودروهای داخلی نیز حرکت خواهد کرد.

سابقه نشان داده است که افزایش قیمت خودروهای داخلی در چنین شرایطی نمی‌تواند دور از ذهن باشد اما چرا باید مدیران دولتی شرایط را به سمتی سوق دهند که موج گرانی تازه‌ای به سمت خودرو حرکت کند؟ در گذشته افزایش چند برابری قیمت ارز باعث رشد قیمت خودرو شد اما در شرایط فعلی بنظر می‌رسد با توجه به آنکه قیمت ارز میلی‌متری در حال رشد است، برخی برای گرانی خودرو از راه جدیدی وارد شده‌اند و بنظر نمی‌رسد تا زمانی که خواهان وجود دارد، گرانی خودرو متوقف شود.

شما علت گرانی خودرو را چه می دانید؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام در سایت مطلبی در مورد نسل جدید خودرو ماکسیما وجود نداره . آیا براتون ممکنه بزارید و یا برام ایمیل کنید؟، در حال تحقیق بر روی نسل جدید این خودرو هستم . ممنونم

  2. سلام. عوامل متعددی دخیل هستند که اهم انها عبارتند از :ضعف و ناتوانی مدیران کشور من جمله رییس جمهور، وزیر نامدیر صنعت، تبانی دلالان و برخی میران کشور، نمایندگان نااگاه مجلس، تبانی روسای صنایع خودروسازی داخلی با میران و از همه مهمتر ضعف و عقب ماندگی مردم ایران که چنین مدیرانی را تحمل میکنند.

  3. تاوقتی مردم ایران هالو باشند این گرگ صفتان گروهی به کارشان ادامه میدهند خدا هم بزرگترین مکرکنندگاناست بگذار ایران ازخشکسالی بمیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا