مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌ها

سرنوشت خوشِ جک J5؛ درسی برای خودروسازان دولتی!

مدتی پیش با انتشار یک لیست عجیب و غریب عنوان شد که حدود 25 خودروی سبک و سنگین به دلیل رعایت نکردن چندین و چند استاندارد جدید، دیگر تولید نمی‌شوند و…

انتشار این لیست مضحک کافی بود تا موجی از تعجب و شگفتی، فعالان حاضر در بازار خودروی کشور را در بر بگیرد؛ زیرا تمام خودروهای لیست مورد بحث یا به طور کلی تولید نمی‌شوند و یا تولید آنها موقتا متوقف شده است. از آن گذشته نام دو خودرو در لیست مورد بحث دیده شد که طیفِ وسیعی از انتقادات را به همراه داشت. دو خودروی مذکور، جک J5 و هیوندای i10 بودند که در رقابت با خودروهایی همچون؛ پراید، تیبا، پژو 405 و… غیراستاندارد تشخیص داده شده‌اند.

فعالان و رسانه‌های خودرویی کشور کم و بیش نقدهایی بر لیست مذکور نوشتند و خودروسازان داخلی هم با صدور بیانیه و… واکنش‌های جالبی نشان دادند؛ اما صورت مسئله پاک نشده بود و هنوز نام دو خودروی عجیب و جالبِ بازار ایران در لیست سازمان استاندارد کشور دیده می‌شد.

زمان گذشت و ظاهرا قرار براین است که هیوندای i10 کرمان‌موتور دوباره به خط تولید این شرکت برگردد. البته برکسی پوشیده نیست که مشکلات گمرکی اخیر کرمانی‌ها مانع بزرگی برای تولید خودرو در این شرکت خصوصی بود و این موضوع ناخوداگاه ذهن ما را مشغول کرده و احتمال توقف تولید خودروهایی مانند لیفان 820 و هیوندای i10 را به دلیل مشکلات گمرکی تقویت می‌کند.

اما جک J5 چه؟ این خودرو با فروش استثنایی خود به یکی از سدان‌های چینی محبوب در بازار ایران تبدیل شده بود و شاید خریداران این خودرو اصلا فکر نمی‌کردند که با این سرعت تولید جک J5 متوقف شود. در اینجا عده‌ای از خریداران توپ را به زمین کرمان‌موتور انداخته و این شرکت را متهم به تبانی با خودروسازان دولتی، عدم تولید به دلیل استهلاک پایین جک J5، عدم صرفه اقتصادی و… کردند.

اکثر خریداران جک J5 نگران آینده بوده و احتمال می‌دادند که بازار خرید و فروش این خودرو کساد شده و در تامین قطعات با مشکلاتی مواجه شوند. اما گذشت زمان ثابت کرد که انتشار لیست‌هایی مشابه با آنچه پیش از این منتشر شده بود؛ تاثیری بر بازار خودروهایی همانند جک J5 نخواهد داشت؛ زیرا قیمت‌ها مانند گذشته بوده و خرید و فروش هم مثل سابق برقرار است. از آن گذشته به تازگی برخی از نمایندگی‌های کرمان‌موتور قیمت جک J5 های باقی مانده خود را تا 70 میلیون تومان بالا بردند و از بازار چراغ برق خبر می‌رسد که قطعات جک J5 به اندازه کافی موجود بوده و خریداران این خودرو، تا مدت‌ها با مشکل تامین قطعات و… مواجه نمی‌شوند.

با این همه جک J5 رفته است و دیگر تولید نمی‌شود و قطعا شرایط بازار در آینده‌ای نزدیک به سود این خودرو و خریدارن آن نیست؛ البته باید توجه داشت که فیس‌لیفت این خودرو هنوز در برخی از کشورهای آمریکای لاتین تولید شده و فروش خوبی هم دارد.

ولی جالب است که بدانید جک J5 در چهره و قالبی جدید متولد خواهد شد و هنوز به حیات خود ادامه خواهد داد. برخلاف تصورات برخی از کاربران فضای مجازی؛ چینی‌ها اصلا مانند ما فکر نمی‌کنند و کمپانی JAC به این سادگی‌ها قید تولید یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های خود را نمی‌زند! شاید هم‌اکنون نام جک J5 در بین محصولات تولیدی کمپانی JAC نباشد؛ اما بزودی جک J5 با نام 330 رخ‌نمایی خواهد کرد!

کمپانی جک به جای آنکه همانند خودروسازان داخلی با تغییر بدنه و… به تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته خود ادامه دهد؛ رویه‌ای متفاوت را انتخاب کرده است. این کمپانی که وابستگی شدیدی به دولت چین دارد؛ با توجه به قوانین جدید زیست محیطی و تولید خودرو در چین؛ جک J5 بنزینی را از چرخه تولید خارج کرده و به جای آن جک J5 برقی را تولید خواهد کرد.

جک J5 جدید از یک پیشرانه الکتریکی با توان 144 اسب‌بخار استفاده کرده و نهایت سرعت آن 130 کیلومتر در ساعت بوده و احتمالا حداکثر سرعت این خودرو تا زمان عرضه رسمی آن در بازار چین کمی بهبود پیدا خواهد کرد. جک J5 جدید با یکبار شارژ کامل حدود 330 کیلومتر پیمایش داشته و قیمت آن در بازار چین در حدود 70 هزار یوان خواهد بود.

 حالا می‌توان فهمید که توقف تولید این خودرو هیچ رابطه‌ای با کرمان‌موتور و سازمان استاندارد ایران ندارد؛ بلکه کمپانی JAC تولید آن را متوقف کرده است تا با تغییراتی بنیادین، یک سدان الکتریکی مناسب را برای چینی‌ها عرضه کند و اصلا بحث استاندارد و… مطرح نبوده و نیست!

حالا خودروسازان دولتی و… سخنان گذشته خود را تکرار کرده و به تولید خودروهای سوگلی و غیراستانداردِ به ظاهر استاندارد خود ادامه دهند! بروند و ساینا برقی 70 میلیون تومانی با 140 کیلومتر پیمایش تولید کرده و حسابی از نبود رقبای واقعی در بازار خودروی ایران استفاده کرده و کیف کنند.

به سوپر گروه جک J5 ملحق شوید

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام.شما فکر نمیکنید آنهایی که در سازمان استاندارد این لیست را اعلام کردنند درشکتهای خودرو سازی ایراخودرو وسایپا سهام ندارند؟

  2. سلام.آیا شما فکر نمی کنید آنهایی که در سازمان استاندارد این لیست را اعلام کردنند در شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو وسایپا سهام داشته باشند.

  3. علت معقولی نیست
    چون پژو دویست و شیش با اینکه سالها از تولیدش تو فرانسه می گذره اما قطعات اصلی و مهمش تا همین چند سال قبل وارد میشد و شاید هنوز هم وارد بشه
    چون خودروی منتاژی به هر حال و خط تولیدش از مبدا جداست

  4. جک جی 5 یه ماشین خوش دست ، کم اصطحلاک ، جادار با قیافه خوب که حالا حالا ها از چشم نمی یوفته و خستت نمیکنه در کل ماشین خوبیه اگه بگیم کرمان خودرو رو نجات داد دروغ نگفتیم

  5. اتفاقا من یدونه اتوماتیک جی ۵ را داشتم.فوق العاده ماشین بی خاصیتی.ضعیف بودندگیربکس و تاخیر و کندی زیاد تعویض دنده ها و نداشتن تعویض دنده از ۲ به ۱ در حالت اتومات ضعیف بودن کولر و ضعیف بودن رنگ بدنه و ضعیف بودن جلوبندی .به همه اینها باید این مشکل را اضافه کرد که وقتی کولر روشن میشد دیگه باید قید شتاب گرفتن را زد.عدم پیدارکردن قطعات یدکی و بازار خراب دسته دومش را هم باید اضافه کنم.و اینکه کارخانه جک چین توربوی این ماشینو از روش برداشته بوده و این موتور در این حالت موتور تنبل و ضعیفی حساب میشد.فکر کنم این دلایل و اینکه برای فروشش باید سه ماه درگیرش باشی.

    1. البته باید توجه داشت که بیشتر مشکلات مذکور با آپدیت گیربکس، آپدیت ای سی یو، آپدیت سیستم ترمز(برای مدلهای پایین 94) آپدیت فن، نصب رزیناتور(عدم نصب در برخی از مدلهای پایین سال 95) حل شده است. مشکل ضعف کولر و… هم تاکنون گزارش نشده و فراگیر نیست. علاوه بر اینها با شستشوی سنسور مپ، استفاده از لاستیک مناسب، انجام به موقع سرویس های دوره ای و… مشکل خاص و پیچیده ای در این خودرو به وجود نمی آید. موفق باشید

  6. من ک جی ۵ دارم راضی هم هستم
    آقایی ک این همه ایراد میگیری از ماشین مگه جک رو چند میخری ؟ ۶۰ میلیون پول دادی ب اندازه پولتم کارایی داره
    اگه دوس داری شتاب بگیری موقع کولر گرفتن موتور کم نیاره و غیره برو ۲۰۰ میلیون بده ماشین خیالتو راحت کن.

  7. من اتومات جی۵داشتم در کل نسبت به قیمتش خو به اگر بخواهیم با ماشینهای ایرانی مقایسه کنیم خدایش عالیه

  8. توکه میگه ماشین کلی مشگل داره خدایی دروغ میگی. بابا تا کی دروغ کی

  9. قیمت این ماشین خدایش ارزونه نسبت به حتی J4که دارن به قیمت 66.900 میدن J5. اتومات مدل 97 دست کم باید بین 75 تا 80باشه توی این موقعیت

  10. جک جی 5 دنده ای هم مصرف معقول و منطقی داره و هم کم استحلاک هست و از لحاظ ایمنی هم از تولیدات داخلی یه سر و گردن بالاتره ، اتومات یه ایرادات جزئی داره و مصرف سوخت نسبتا زیاد ولی دنده ای خداییش نباید به این زودی ها از خط تولید کنار میرفت از 206 بدتر بود یا از 405 ؟؟؟

  11. باسلام
    عموی من یدونه داشت نشستم پشت فرمون
    انقدر خوب بود که نگو و نپرس! دنده اتومات بود
    وقتی دنده عوض می کردی اصلا انگار دنده عوض نکردی…. کرمان موتور چه چیز های خوبی مونتاژ میکنه. اس۵ اتومات هم دارم عاااااااااااالیه

  12. این هایی که میگن ماشین اشغالی. تهش میبینی خودشون پراید سوار میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا