مکمل بنزین
آموزش

چگونه ضد یخ خودرو را عوض کنیم؟!

در فصل پاییز قرار داریم و باید کم کم خود را برای رویارویی با سرمای زمستان آماده کنیم. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای شروع رانندگی در فصل زمستان استفاده صحیح از ضد یخ است. در این مقاله طرز صحیح و ایمن تعویض ضد یخ خودرو را بیان کرده‌ایم. با چرخان همراه باشید.

در ابتدا یک ظرف بیست لیتری برای دور ریختن ضد یخ کهنه نیاز داریم چون به شدت سمی است و به موجودات زنده آسیب می‌رساند. اجازه دهید موتور کاملاً سرد شود سپس درب رادیاتور را باز کنید. در قسمت زیر موتور و پایین رادیاتور به دنبال یک شیر T شکل یا درپوش بگردید. به این شیر، شیر تخلیه رادیاتور می‌گویند.

670px-Change-Radiator-Fluid-Step-2

 قبل از باز کردن شیر تخلیه، ظرف بیست لیتری را زیر رادیاتور بگذارید. برای باز کردن شیر از دست یا یک آچار مناسب استفاده کنید. اجازه دهید کل مایع ضد یخ درون ظرف بیست لیتری تخلیه شود سپس شیر تخلیه را ببندید.

670px-Change-Radiator-Fluid-Step-4

باید ضد یخ موجود در پوسته موتور را نیز تخلیه کرد چون حدودا 4 لیتر مایع ضد یخ درون آن وجود دارد. روی پوسته موتور، یک یا دو شیر وجود دارد که این شیرها معمولا با آچار آلن یا آچار تخت باز می‌شوند. روش دیگری نیز وجود دارد که در آن مجبور نیستید این شیرها را پیدا کنید. در این روش باید شیر تخلیه و درب رادیاتور را باز کنید. موتور را روشن کرده و از درب بالای رادیاتور آب بریزید. این کار آب را درون پوسته موتور به جریان انداخته و ضد یخ باقی مانده در آن را خارج می‌کند. وقتی آب زلال از شیر تخلیه رادیاتور خارج شد، نشان می‌دهد که کل ضد یخ قدیمی خارج شده است. اما ایراد این روش این است که نمی‌توان آن 4 لیتر ضد یخ قدیمی را جمع آوری کرد و به صورت صحیح دفع کرد.

670px-Change-Radiator-Fluid-Step-6موتور را خاموش کنید، شیر تخلیه را ببندید و رادیاتور و مخزن آب را تا حد مجاز از مخلوط ضد یخ و آب پر کنید. موتور را روشن کنید و در صورت لزوم مقداری مایع اضافه کنید چون مایع باید درون موتور به جریان بیفتد. درب رادیاتور را ببندید. بعد از این مرحله، چنانچه دیدید موتور داغ می‌کند، مقداری ضد یخ اضافه کنید.

670px-Change-Radiator-Fluid-Step-9

این مراحل ساده را سالی یک یا دو بار بنا به شرایط جغرافیایی محل سکونت‌تان انجام دهید چون ضد یخ مهمترین بخش از سیستم خنک کننده خودرو محسوب می‌شود. و تذکر بسیار مهم اینکه اطمینان حاصل کنید ضد یخ قدیمی به گونه‌ای دفع شود که به حیوانات و محیط ‌زیست آسیبی وارد نکند.670px-Change-Radiator-Fluid-Step-1

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. یعنی ضد یخ باید سالی یک بار عوض شود من تا حالا 3 ساله هیچ عوضش نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا