مکمل بنزین
خبرداخلی

برجام برای هر کسی “آب” نداشت، برای صنعت خودروسازی کشور”نان” داشت!

به گزارش چرخان، پس از توافق صورت گرفته در سال 1392 که به برجام موسوم شد، صنعت خودروسازی کشور به تکاپوی زیادی برای از سرگیری روابط خود با شرکت‌های خودروسازی دنیا داشتند و برگزاری همایش بزرگ صنعت خودروسازی در همان سال توافق برجام باعث شد روند اوج گیری صنعت خودروسازی کشور مشخص شود و یک نقشه راه برای این صنعت تولید گردد.

البته باید گفت، همایش‌های زیادی برای صنعت خودروسازی در کشور برگزار شد تا میوه برجامی برداشت شود ولی شاید بتوان گفت مهم ترین همایش برگزار شده همان همایش اولیه بود که میخ را محکم بر زمین کوبید. صحبتهای اولیه در همایش انجام شد و ناهمواری‌ها و مشکلات بررسی گردید تا نقشه راهی که برای صنعت خودرو در کشور نوشته می‌شود، بی‌نقص و بی‌عیب باشد.

صنعت خودروسازی کشور

برگزاری همایش دوم اتفاقات خوبی را در روند این همکاری ‌ها رقم زد. شرکتهای بزرگ خودروسازی وارد میدان شدند و تمایل خود را برای حضور در این همایش‌ها اعلام کردند و در همایش سوم عملا دیده شد که یک همایش بین المللی و موثر در کشورمان برگزار شد تا نواقص و کاستی‌های موجود در نقشه راه صنعت خودرو در کشور رفع شده و به سر منزل مقصود برسد. در حالیکه فکر می‌کردیم برای برچیدن میوه برجامی باید منتظر همایش‌های بعدی باشیم، اما میوه برجام زودتر از همایش چهارم برداشت شد که این اتفاق یک بارقه امید بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رفت.

اما کرمان موتور در سال 95 و پس از چندماه که از برگزاری همایش سوم گذشته بود، خبری را در رسانه‌ها منتشر کرد که تعجب همه را برانگیخت. این شرکت توانست با یکی از شرکتهای معتبر خودروسازی دنیا قرارداد تولید امضا کند. تولید هیوندای آی10 و آی20 در داخل چیزی بود که برای خیلی‌ها شاید باورکردنی نبود نه از باب فنی ماجرا، بلکه این اتفاق یک انعکاس بزرگ برای ایران و جهان داشت که برجام برای هر کسی منفعتی نداشته باشد برای صنعت خودروسازی ایران بسیار خوب بوده است.

طبق قراردادی که کرمان موتور آن را رسانه‌ای کرد تولید این دو خودرو در منطقه اقتصادی بم و از زمستان 95 باید شروع و مقدمات آن فراهم میشد. هیوندای یکی از شرکتهای معتبر و خوشنام در دنیای خودروسازی است که با هوشمندی کرمانی‌ها به ایران آمده تا هم خودش منفعت مالی از این اتفاق ببرد و و هم اینکه ایران را صاحب یک قطب جدید خودروسازی بکند. هیوندای به خوبی میدانست و می‌داند که بازار ایران یک بازار میلیونی است که رقابت علی‌الخصوص در خودروهای ارزان کم بوده و با یک قرارداد خوب همکاری در تولید می‌تواند بازار بزرگی برای خودش دست و پا کند.

این قرارداد فی‌نفسه شاید نمی‌توانست اتفاق آنچنان بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور به شمار رود ولی هم طرفین ایرانی می دانستند و هم طرفین دیگر ایران که برندهای معتبر دنیا بودند، اگر دیر بجنبند قافیه را به دیگر شرکتها خواهند باخت. قرارداد همکاری کرمان موتور و هیوندای توانست برندهای دیگر مثل رنو، سیتروئن و … را ملزم کند که باور کنند ایران به بازار بزرگی تبدیل شده است که با برجام مشکل تحریمی نخواهد داشت و می‌توانند سود خود را چند برابر کنند.

حالا همایش صنعت خودرو وارد پنجمین دوره شده و همگان منتظر هستند روند رو به رشد سالهای قبل در این صنعت پولساز و پرطرفدار حفظ شود و امسال خبرهای بهتری از تولید خودروهای بزرگ و شناخته شده در کشورمان بشنویم. در پسا برجام همه منتظر هستند تا تولیدات داخلی از برندهای مختلف افزایش یافته و زنجیره تامین نیز بهبود پیدا کند. یکی از نکته‌های امیدوارکننده برای همایش پنجم توجه ویژه دست اندرکاران این همایش به مساله زنجیره تامین است که به مواردی مانند لجستیک و مواد اولیه و قطعات خودرو ورود کرده‌اند و احتمالا در همایش پنجم مساله اصلی زنجیره تامین خواهد بود تا شرکتهای معتبر خودروسازی خارجی نتوانند در بزنگاههای مهم از نقش خود برای تامین نیازهای ایران سر باز زنند. همانطور که کرمان موتور اولین میوه برجامی را برای صنعت خودروسازی کشور چید، منتظریم ببینیم قطعه سازان و تامین کنندگان ایرانی چگونه می‌توانند شرکتهای معتبر خارجی را راضی به عقد قرارداد شراکت در تولید قطعات و تامین قطعات اولیه برای خودروسازان داخلی بکنند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ماشینایی که مونتاژ یا وارد شد برای همون قشری بود که زمان قبل برجام هم ماشینای خارجی و حداقل بالای صد میلیون سوار میشدن وگرنه انتخاب عامه ی مردم هنوز هم همون پرایدو پژوهای قدیمی و.. تولید داخل هست

    1. سلام علیرضای عزیز
      ممنون از اینکه در چرخان هستی و نظرتو میگی
      حق با شماست ولی خب این مطلب در مورد کل صنعت خودروسازی نوشته شده که خب منتفع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا