مکمل بنزین
آموزشترفند

با این 10 روش در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید!

در بسیاری از کشورهای جهان همانند ایران، بنزین قیمت بالایی دارد (البته گرانی هر محصولی را در کشورهای مختلف باید بر اساس سطح درآمد شهروندان همان کشور در نظر گرفت و نه در سطح جهان!)

بسیاری از رانندگان به دنبال راه حل هایی برای کاهش مصرف بنزین وسیله نقلیه خود هستند. کاهش مصرف بنزین علاوه بر کاهش هزینه های راننده، مزایای بی‌شمار دیگری همانند کم شدن آلودگی هوا را در پی دارد.

در این مقاله شما را با 10 روشی که می‌تواند مصرف بنزین را کاهش دهد آشنا می‌کنیم، با چرخان همراه باشید.

روش‌های زیر مصرف بهینه بنزین توسط خودرو را در پی دارد و باعث می‌شود کمتر به پمپ بنزین مراجعه کنید:

  1. قبل از سوار شدن به خودرو و آغاز سفر خود  در شهر، مسیرتان را مشخص و آن را مدیریت کنید. علاوه بر این سعی کنید به جای پیمودن چندین مسیر کوتاه در روزهای مختلف، در یک روز تمامی کارهای خود را انجام دهید.
  2. بدون دلیل در خیابان توقف نکنید. برای بسیاری از ما پیش آمده که در کنار خیابان توقف کنیم ولی موتور اتومبیل خود را روشن نگه داریم. براساس مطالعات صورت گرفته، روشن ماندن موتور خودرو به صورت درجا برای مدت زمان 10 می‌تواند مصرف بنزینی برابر با یک چهارم لیتر به همراه داشته باشد. بنابراین اگر در کنار خیابان یا جاده توقف کرده‌اید و مسیرتان شلوغ و دارای ترافیک است، موتور ماشین خود را خاموش کنید و تا زمان حرکت آن را روشن نکنید.
  3. به تعمیرات اتومبیل خود اهمیت بدهید. تعمیرات نامناسب خودرو می‌تواند قیمت بنزین را به ازای هر لیتر تا 15 سنت برای صاحب ماشین افزایش دهد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.
  4. باد لاستیک خودرو را تنظیم کنید. مناسب بودن باد لاستیک‌های خودرو باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود. علاوه‌ بر این از روغن موتور مناسب استفاده کنید که این امر نیز مصرف بهتر بنزین را برای راننده به ارمغان می‌آورد.
  5. لوازم غیر ضروری را از خودرو خارج کنید. با افزایش وزن اتومبیل، مصرف بنزین افزایش می‌یابد که موضوعی کاملا طبیعی است. با هر 100 پوند افزایش وزن، میزان پیمایش خودرو با میزان مشخصی بنزین نزدیک به 1 الی 2 درصد کاهش می‌یابد.
  6. هنگامی که از باربند استفاده نمی‌کنید، آن را از خودرو جدا کنید. این وسیله علاوه بر افزایش وزن ماشین، بر روی آیرودینامیک آن تاثیر منفی می‌گذارد که خود باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود.
  7.  از ریموت اتومبیل خود برای روشن کردن آن استفاده کنید. استفاده از ریموت کنترل علاوه بر راحتی راننده باعث روشن شدن سریع‌تر خودرو نیز می‌شود.
  8. به ترافیک توجه کنید. معمولا در برخی ساعت‌های شبانه روز خیابان‌ها ازدحام بیشتری دارند و این امر باعث ایجاد ترافیک می‌شود. در صورت امکان در این مواقع رانندگی نکنید، البته اگر مجبور به انجام این کار هستید، یکساعت زودتر حرکت کنید تا در ترافیک نمانید.
  9. از رانندگی با سرعت‌های بالا پرهیز کنید. زمانی که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید، مصرف بنزین در مقایسه با مواقعی که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید نزدیک به 20 درصد بیشتر است. علاوه بر سرعت بالا، تغییر مداوم سرعت نیز یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف سوخت محسوب می‌شود. سعی کنید با سرعت ثابت و معقول انندگی کنید.
  10. شتاب سریع و ترمزهای شدید باعث افزایش مصرف بنزین می‌شوند. هر چقدر با شتاب بیشتری شروع به حرکت کنید، سوخت بیشتری وارد موتور شده و مصرف بنزین افزایش می‌یابد. این امر برای ترمزهای شدید و ناگهانی نیز صاق است. در حقیقت شتاب گرفتن و ترمزهای پی در پی مصرف بنزین را نزدیک به 40 درصد افزایش می‌دهد

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ماشبن هر بار استارت میزنی , به اندازه ۳ دقیقه روشن ماندن بنزین مصرف میکنه , پس اگر ۱۰ دقه به بالا خواستین یک جا صبر کنین خاموش کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا