مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی راو4 هایبرید، برگ زرین دیگری از سوی کمپانی تویوتا!

تویوتا یکی از با کیفیت‌ترین خودروسازان در سطح بین المللی بوده و محصولات تولید شده توسط این شرکت علاوه بر کیفیت بالا، دارای استهلاک کمی نیز هستند که این امر موجب هرچه محبوب‌تر شدن این برند ژاپنی بین خریداران شده است.

در این مطلب قصد داریم به‌معرفی یکی از محصولات این گروه خودروسازی با نام راو4 هیبریدی بپردازیم و با نگاهی کلی و جامع به این محصول، شرایط ورود آن به ایران را نیز بررسی خواهیم کرد.

1-تاریخچه

به‌طور کلی راو4 در کلاس خودروهای کراس اورر شهری قرار می‌گیرید و اولین نسل این خودرو در سال 1994 توسط کمپانی تویوتا به بازار جهانی عرضه گردید. در ابتدا راو4 به‌صورت دو درب وارد بازار شد اما پس از تقاضا بالا برای خرید این خودرو از سوی مشتریان، تویوتا تصمیم به ساخت مدل چهار درب آن گرفت و در حال حاضر شاهد حضور نسل پنجم این خودرو از سال 2016 میلادی با ظاهری جدید و زیبا در بازارهای جهانی هستیم. (لازم به ذکر است که راو4 هایبریدی نیز برای اولین بار در اواخر سال 2015 میلادی معرفی گردید)

2- طراحی خارجی

پیرامون طراحی خارجی راو4 هیبریدی می‌توان گفت که این خودرو همانند مدل بنزینی از نمایی محافظه کارانه و در عین حال جذاب سود می‌برد. بخش ابتدایی این مدل همچون چراغ‌ها، طرحی ساده و امروزی را دارا بوده و در مقایسه با برخی رقبا، از طراحی نسبتا ساده تری برخوردار است. همچنین خطوط طراحی که در بخش سپرها باعث نمایی دو تکه در دید بیننده شده است، موجب زیبایی هرچه بیشتر این خودرو در نمای ابتدایی گردیده است.

پیرامون طراحی جانبی این خودرو می‌بایست به این نکته اشاره کرد که با توجه به کلاس رقابتی راو4 و سیاست‌های ساخت و طراحی تویوتا، در این بخش نمی‌توان به نکته قابل توجهی اشاره نمود و بخش جانبی در این خودرو فاقد نکته خاصی است. اما با این حال، همچنان به اعتقاد کارشناسان، طراحی کلی تویوتا راو4 در عین سادگی، بسیار زیبا و قابل تحسین است.

در رابطه با نمای پشتی راو4 هایبریدی نیز می‌توان اینگونه گفت که همچون نمای جلو، چراغ‌های بخش عقبی نیز حالتی کشیده و اسپرت را دارا هستند و طراحی آن‌ها، زیبایی دو چندانی را به این بخش افزوده است. همچنین، مواردی همانند اسپویلر عقب و چراغ مه شکن تعبیه شده بر روی سپرها، از دیگر موارد جذاب در این قسمت هستند.

3-طراحی داخلی

پیرامون طراحی داخلی و کابین راو4 هیبریدی می‌توان این‌گونه گفت که تویوتا در اتاق داخلی این خودرو از موادی همچون پلاستیک فشرده و چرم مصنوعی استفاده کرده است که با توجه به کیفیت ساختاری خودرو، این متریال استفاده شده از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار هستند. اتاق داخلی این خودرو نسبت به مدل بنزینی تفاوت چندانی را دارا نبوده و تنها در بخش‌هایی همچون کلید استارت/ استپ و پنل پشت فرمان می‌توان این تفاوت را حس کرد.

 به‌طور کلی، اتاق داخلی راو4 دارای نمایی ساده و در عین حال کارامد بوده و کلیدهای قرار گرفته شده در داشبورد این خودرو به‌صورتی تعبیه شده‌اند که راننده برای استفاده از آن‌ها در راحت ترین حالت خود قرار گیرد و پیچیدگی خاصی را حس نکند. همچنین، فضای داخلی این خودرو با توجه به ابعاد ساختاری، بسیار مناسب و رضایت بخش بوده و در مقایسه با سایر رقبا، راو4 هیبریدی از فضای داخلی بهتر و جادارتری برخوردار است.

پیرامون همین موضوع، میزان فضای بار این خودرو برابر با 597 لیتر فضای خالص بوده که اگر صندلی‌های ردیف عقب به‌صورت کامل جمع شوند، فضایی برابر با 1630 لیتر در اختیار راننده برای قرارگیری وسایل خواهد بود.

4-پیشرانه و عملکرد فنی

تویوتا راو4 هیبریدی از همان پیشرانه 2.5 لیتری و تنفس طبیعی مدل بنزینی سود می‌برد که با اضافه شدن مولدهای الکتریکی، در مجموع این پیشرانه توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 206 نیوتن متر گشتاور را دارا است. (پیشرانه بنزینی توانی برابر با 150 اسب بخار را تولید می‌کند) همچنین، این خودرو دارای یک گیربکس CVT بوده که قدرت تولید را به صورت AWD یا همان چهار چرخ محرک، بین دو محور جلو و عقب (چرخ‌ها) تقسیم می‌کند.

 شتاب صفر تا صد راو4 هیبریدی برابر با 8.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن طبق اعلام کمپانی سازنده برابر با 180 کیلومتر در ساعت است. از نکات قابل توجه در بخش عملکرد این خودرو، مصرف سوخت آن است که با توجه به باطری‌های 1.6 کیلو وات ساعت، در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، این خودرو مصرفی برابر با 8.9 الی 9.2 و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، خودرو مذکور مصرفی برابر با 6.5 الی 6.3 لیتر را به‌خود اختصاص می‌دهد و مصرف سوخت ترکیبی این مدل برابر با 7.5 الی 7.7 لیتر بنزین در هر صدکیلومتر مسیر ترکیبی اعلام شده و استاندارد آلایندگی یورو6، تاییدی بر این مسئله است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی این خودرو می‌بایست این‌گونه گفت که راو4 هایبریدی در سه تیپ مختلف با نام‌های XLE، SE و لیمیتد عرضه شده که در بالاترین سطح امکانات رفاهی این خودرو میتوان مواردی همچون دکمه اقتصادی ECO، صفحه نمایش 6.1 اینچی با قابلیت پخش CD،  MP3 و WMA، به همراه 6 بلندگو، ورودی iPod و USB، بلوتوث، نمایش اطلاعات دفتر تلفن و آهنگ‌های تلفن همراه با اتصال بلوتوث، نویگیشن ، سیستم تشخیص صدا، 11 بلندگو JBL به همراه ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ مخصوص روز – بال عقب، جمع شدن خودکار آینه‌های جانبی، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، سیستم نشان دهنده باد لاستیک‌ها، رینگ‌های 18 اینچی، رادار نقطه کور، تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، سانروف، سیستم Smart Key ، سنسور عقب و جلو و… اشاره کرد.

همچنین این خودرو در بخش ایمنی موفق به کسب 5 ستاره کامل ایمنی از مرکز تست تصادفات و سوانح جاده‌ای در اروپا شده است و اگر بخواهیم به امکانات ایمنی این خودرو اشاره کنیم، می‌بایست به مواردی همچون ۷ کیسه‌ی هوا (۲ عدد ایربگ اصلی و ۲ عدد ایربگ جانبی برای سرنشینان جلو، ۲ عدد ایربگ پرده‌ای سراسری و ۱ عدد برای زانو راننده) ترمز اضطراری، تصادف، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، تشخیص عابر پیاده (PCS)، سیستم حفظ خودرو در شیب (HAC)، نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز ضد قفل (ABS) ، کنترل پایداری الکترونیک (VSC)، تقسیم هوشمند ترمز بین چرخ‌ها (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TRAC) و خاموش کردن پیشرانه قبل از برخورد (SST ) اشاره کرد.

6-قیمت و زمان عرضه

همان‌گونه که می‌دانید، ایرتویا نماینده اصلی و عرضه کننده محصولات برند ژاپنی تویوتا در ایران بوده و وظیفه خدمات دهی به محصولات این شرکت را نیز عهده دار است. راو4 هایبریدی توسط این شرکت خوش‌نام در دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران واقع در شهر آفتاب معرفی گردید، اما قیمت قطعی این محصول با توجه به بسته بودن سایت ثبت سفارش، توسط این شرکت واردکننده به‌طور قطعی اعلام نشد. حال با اعلام تعرفه‌های جدید از سوی هیئت دولت، به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار، قیمت راو4 هیبریدی با توجه به ارزش غیر واقعی مدل بنزینی این خودرو در بازار داخلی کشور، بسته به نوع آپشن‌ها، مابین 290 الی 330 میلیون تومان خواهد بود.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا