مکمل بنزین
تحلیلیخبر

سیستم ABS چگونه عمل می‌کند؟!

سیستم ABS امروزه به یکی از ضروریات گرفتن ستاره ایمنی در سطح جهان مبدل شده است اما متاسفانه در کشورمان به صورت یک آپشن لوکس و گران قیمت عرضه می‌شود در صورتی که حتی بعضی از خودروسازان مانند مرسدس از سیستم EBD به صورت استاندارد در خودروهای‌شان بهره گرفته‌اند. در شرایط بحرانی که پدال ترمز خودرو فاقد سیستم ABS به‌شدت فشار داده می‌شود، چرخ‌ها قفل شده و خودرو سُر می‌خورد اما درصورتی که خودرو به سیستم ABS مجهز باشد در هنگام ترمزگیری‌های شدید این فرایند از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

سیستم ABSن(Anti-lock  Braking  System) یکی از سیستم‌های ایمنی در بخش ترمز خودروها است که در بیشتر موارد موجب کوتاه شدن مسافت توقف خودرو در سطوح خشک یا لغزنده می‌شود و به افزایش کنترل وسیله نقلیه کمک می‌کند. اگرچه سیستم ABS در جاده‌های پوشیده از یخ و برف فاصله توقف را افزایش می‌دهد اما این سیستم به کنترل اتومبیل کمک زیادی کرده و از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. اخیرا شرکت‌های پیشرو در امر خودروسازی از گونه تکامل یافته این سیستم با نام EBDن(Electronic  Brake force  Distribution) استفاده می‌کنند. سیستم EBD علاوه بر اینکه از قفل شدن چرخ‌ها در ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی جلوگیری می‌کند، توزیع نیروی ترمز بین آن‌ها را نیز در کنترل دارد.

abs

سیستم ABS از یک واحد کنترل مرکزی (ECU = Engine Control Unit)، چهار حسگر سرعت بر روی هر یک از چهار چرخ و دو سوپاپ هیدرولیکی ترمز تشکیل شده است. ECU به طور مداوم سرعت گردش هر چرخ را کنترل می‌کند به گونه‌ای که اگر سرعت یکی از چرخ‌ها کندتر از بقیه باشد با استفاده از سوپاپ‌های هیدرولیکی فشار ترمز کاهش می‌یابد و در نتیجه سبب افزایش سرعت گردش چرخ‌ها می‌شود. این فرایند به طور مداوم 15 بار در ثانیه انجام می‌شود. بنابراین با وجود سیستم ABS حتی می‌توان در هنگام ترمزگیری شدید وارد پیچ شد و خودرو را از موقعیت تصادف فراری داد.

به امید روزی که با افزایش فرهنگ رانندگی و بهره‌ گیری از آپشن‌های ایمنی در خودروهای ساخت داخل، تصادفات رانندگی منجر به کشته شدن هموطنان‌مان نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا