مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

3 عادت بدی که ما ایرانی‌ها در رانندگی داریم؛ از صرفه جویی تا پذیرایی!

عادات بد در رانندگی در نقاط مختلف دنیا چیزی نیست که اتفاق نیفتد و نباشد ولی بعضی از عادات بد صرفا مختص ما ایرانی‌هاست. رانندگی ما ایرانی‌ها بعضا با اتفاقاتی همراه است که وقتی  گردشگران خارجی به کشورمان سفر می‌کنند و با صحنه‌های مربوط به این عادات روبرو می‌شوند، به قول خودمان شاخ در می‌آورند که مگر می‌شود همچین کاری را در ماشین انجام داد!

بعضی یا شاید بتوان گفت اغلب ما ایرانی‌ها فکر می‌کنیم وقتی به دنیا آمده‌ایم که یک مهر “این راننده است” روی پیشانی ما خورده و حالا نیز یک راننده بی‌بدیلی هستیم که امکان اشتباه در ما وجود ندارد. گویی تمام اصول و قواعد رانندگی با رفتار ما تنظیم می‌شود و این اتفاق برعکس نیست! شاید بگویید که این قصه جدیدی نیست که ما در این مطلب قصد پرداختن به آن را داریم ولی خبر جریمه 30 هزار تومانی برای افرادی که دست خود را از خودرو بیرون می‌آورند بهانه‌ای شد تا از 3 عادت بدی که ما ایرانی در رانندگی داریم بگوییم.

البته تعجب نکنید درست خواندید ، پلیس گفته است که بیرون آوردن دست راننده ( که اغلب برای سیگار کشیدن است و بعضا برای نشان دادن مهارت رانندگی!) 30 هزار تومان برای راننده آب خواهد خورد!

راننده پادشاه و ماشین کاخ پذیرایی نیست!

شاید از همین تیتر فهمیده باشید که چه می‌خواهیم بگوییم! بعضی از راننده‌های ایرانی معتقد هستند که رعایت قوانینی از جمله کمربند بستن، عدم خوردن و آشامیدن، توجه به جلو، عدم صحبت با موبایل و مسائلی از این دست مخصوص راننده‌های تازه کار و نابلد است و آنها رانندگان مادرزاد هستند که به مهارتشان در دنیا بی نظیر است. این اتفاقات و این بی‌قانونی‌ها تا جایی پیش می‌رود که قطعا دیده‌اید که راننده‌ها به همدیگر چیپس و پفک و چایی تعارف می‌کنند و به قول خودشان از زندگی لذت می‌برند!

رانندگی

بسیاری از خانواده‌ها معتقد هستند اگر راننده در حال رانندگی نتواند مانند بقیه خوراکی بخورد، زمین به آسمان می‌آید! در حین رانندگی از چایی گرفته تا انار را به راننده می‌دهند تا بخورد، گویی اگر 10 دقیقه در کنار جاده بایستند و راننده با کمال آرامش خوراکی را میل کند چه اتفاق اسفناکی خواهد افتاد و دیر رسیدن ده دقیقه‌ای به مقصدی که احتمال صرفا تفریحی است، چه فاجعه‌ای را به بار خواهد آورد! همه این موارد که تابحال گفتیم با روی پا گذاشتن بچه خردسال توسط راننده کنار هم بگذارید تا متوجه شوید که سالانه چه اتفاقات بدی می‌تواند بیفتد و نمی‌افتد!

صرفه‌جویی‌های خنده دار ما ایرانی‌ها!

باورتان می‌شود که ما ایرانی‌ها در خانه و محل کار تا جای ممکن در مصرف برق و آب و گاز اسراف می‌کنیم ولی در حین رانندگی در تاریکی، چراغ خودروها را خاموش می‌کنیم تا برق کمتری مصرف شود!

می‌دانیم که در حال لبخند زدن هستید ولی اتفاقی است که در جاده‌های ایران رخ می‌دهد. از دیگر موارد صرفه‌جویی‌های عجیب رانندگان ایرانی، خاموش کردن ماشین در سرازیری‌هاست ! وقتی دلیل این کار را از راننده می‌پرسیم می‌گوید در مصرف بنزین و برق صرفه‌جویی می‌کنم! ( این مورد از مشاهدات عینی نویسنده است) در حالیکه خودروهای جدید در صورت خاموش شدن ماشین بسیاری از کارکردهایشان علی‌الخصوص هیدرولیک بودن فرمان را از دست می‌دهند و قفل می‌کنند و شما بخوانید حدیث مفصل از این مجمل…!

رانندگی

لطفا تنهایی سفر نکنید تا “جوگیر” نشوید!

دقت کرده‌اید که وقتی راننده‌ای تنهاست چه اعتماد به نفس عجیبی پیدا می‌کند؟ اکثر تصادفات منجر به فوت یا جرح نشان میدهد یک طرف ماجرا خودروهای تک سرنشینی هستند که از سرعت مجاز تجاوز کرده یا حرکات غیرعرف در حال رانندگی داشته‌اند و اگر موارد مربوط به مصرف مشروبات الکلی را کنار بگذاریم دلیل اکثر این موارد، اعتماد به نفس بیجای راننده در هنگام رانندگی بوده است چرا که این اعتماد به نفس باعث شده بدون توجه به علائم، هشدارها، وضعیت خودرو و سرعت خودرو رانندگی کند و آنچیزی که نباید اتفاق بیفتد، رخ دهد!

یکی از تحقیقات علمی در زمینه رانندگی نشان می‌دهد رانندگانی که با موسیقی آرام و ملایم اقدام به این کار می‌کنند، حرکات معقول‌تری را در حین رانندگی دارند و در مقابل افرادی که در حین رانندگی به موسیقی‌های تند و با ضربان بالا گوش می‌دهند، رفتار پرخطری دارند.

رانندگی

یکی دیگر از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها، مسافرت‌هایی است که با وجود امکان همسفرشدن با دیگران این اتفاق نمی‌افتد و خودروهای خالی از شهری به شهر دیگر می‌روند بدون آنکه باری از دوش ترافیک شهری و بین شهری کم کنند. همچنین از دیگر مزیت‌های سفرهای گروهی این است که خستگی‌های مفرط به راننده تحمیل نمی‌شود و در صورت فراهم بودن شرایط، مسیری که باید توسط خودرو طی شود با بیش از یک راننده اتفاق می‌افتد.

موارد دیگری از عادات بد رانندگی در ما ایرانی‌ها وجود دارد که از جمله آنها عدم احترام و رعایت شرایط رانندگان مسن و همچنین رانندگان تازه وارد است که نه تنها شرایط آنها رعایت نمی‌شود، بلکه با مشاهده این قبیل رانندگان، شیطنت رانندگان گل کرده و آنها را اذیت  می‌کنند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا