مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

چرا امارات متحده عربی بزرگ‌ترین مبدا برای واردات خودرو به ایران است؟

یکی از مهم‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس که بیش از 70 درصد واردات خودرو به ایران از بنادر آن صورت می‌گیرد، امارات متحده عربی نام دارد.  از سالیان گذشته تاکنون به‌دلیل عدم عرضه خودرو از سوی کمپانی‌های اصلی به ایران، امارات نقش مهمی را در صادرات خودرو به ایران داشته و این‌گونه می‌توان گفت که این کشور شریان اصلی واردات خودرو به ایران محسوب می‌شود.

طبق آمار رسمی گمرک ایران، طی ۹ ماه گذشته بیش از ۵۶ هزار خودرو به گمرکات ایران وارد شده که عمده این واردات همچنان از مبدا امارات متحده عربی صورت گرفته می‌گیرد. طبق اعلامیه گمرکات کشور، در مدت زمان مذکور بیش از ۷۰ درصد واردات خودرو از مبدا بنادر امارات متحد عربی صورت گرفته بوده و در جایگاه‌های بعدی کشورهایی همچون کره جنوبی، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان قرار دارند.

نکته جالب در این بخش بدین صورت است که پس از برجام و برچیده شدن اغلب تحریم‌ها علیه ایران، چرا همچنان کشوری همانند امارات متحد عربی بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به کشور است؟ برخی از شرکت‌های واردکننده در ایران، با توجه به الزام کسب نمایندگی از سوی شرکت مادر، اقدام به دریافت این مجوز از طریق یک واسطه همچون شرکت‌های اماراتی کردند و این شرکت‌های خارجی با توجه به نیاز بازار ایران، اقدام به صادرات خودروهای مورد نظر شرکت‌های واردکننده ایرانی کرده و از سوی دیگر، به‌دلیل آنکه میزان فاصله موجود بین بنادر ایران با بنادر امادات متحد عربی بسیار کم است، از این رو واردکنندگان داخلی برای کاهش هزینه‌ها و آسودگی بیشتر، همچنان اقدام به واردات خودروهای سواری از این کشور شیخ نشین می‌کنند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا