مکمل بنزین
گوناگونخبر

نفربر زرهی پاتریا AMV XP؛ یکی از بهترین‌ها

پاتریا AMV XP نسل جدید و نسخه بهبود یافته‌ای از نفربر زرهی پاتریا AMV بوده و در حال حاضر یکی از بهترین نفربرهای زرهی جهان است. XP با اضافه شدن به واژگان پاتریا AMV، القاءکننده فضای بیشتر، عملکرد و حفاظت بهتر است. این خودروی زرهی ابتدا در سال 2013 معرفی شده و اکنون نظامیان اسلواکی از آن استفاده می‌کنند. اسلواکی‌ها پاتریا AMV XP را بسیار دوست داشته و به همین دلیل قرار است که بین سال‌های 2018 و 2024 حدود 80 نسخه مختلف از این نفربر زرهی قدرتمند در اختیار نظامیان اسلواکی قرار گیرد.

پاتریا AMV XP حدود 30 تن وزن داشته و کمی سنگین‌تر از نسخه قبلی AMV ساخته شده است. این نفربرزرهی توان حمل‌ونقل 13 نظامی را داشته و بدنه فلزی آن به انواع و اقسام سلاح‌‎های ضد زره و… مجهز می‌شود.

قوس پیشانی پاتریا AMV XP توان مقابله در برابر توپ‌های 30 میلی‌متری دور برد را داشته و دیگر نقاط آن در برابر گلوله‌های 14.5 میلی‌متری مقاومت می‌کند. پاتریا AMV XP در برابر انفجارهای سنگینی که در زیر چرخ‌های آن به وجود می‌آید کاملا مقاوم بوده و به راحتی در برابر انفجار 10 کیلوگرم TNT ایستادگی خواهد کرد. اگر این ویژگی‌ها کافی نبود؛ می‌توان نسخه Uparmored پاتریا AMV XP را با توان حفاظتی کامل دربرابر RPG-7 و سیستم حفاظتی ویژه NBC سفارش دارد.

پاتریا AMV XP به انواع و اقسام سلاح‌های خودکار و نیم خودکار مجهز می‌شود. برای مثال می‌توان از یک مسلسل خودکار 12.7 میلی‌متری استفاده کرد. اگر مسلسل مذکور کافی نبود شما توان استفاده از یک برجک خودکار و مجهز به توپ 30 میلی‌متری و موشک‌های ضد تانک 7.62 میلی‌متری را خواهید داشت.

پاتریا AMV XP سطح حفاظتی بالایی داشته و به راحتی می‌توان از آن برای تردد در میادین نبرد استفاده کرد. میزان کشش و چالاکی پاتریا AMV XP در مقایسه با M2  برادلی آمریکایی،  Warrior بریتانیایی و یا  BMP-2 روسی بسیار بیشتر است.

همان‌طور که گفته شد نفربر زرهی پاتریا AMV XP توان حمل 13 نظامی را دارد. 3 تن از آنها در نقش فرمانده، تفنگدار و راننده ظاهر شده و تمام نیروها برای ورود و خروج از پاتریا AMV XP از درب انتهایی استفاده کرده و دریچه‌های سقف آن برای شلیک و یا خروج اضطراری طراحی شده‌اند.

پاتریا AMV XP برای حرکت از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ DC13 اسکانیا با توان 603 اسب‌بخار استفاده می‌کند. نسخه معمولی AMV از پیشرانه‌هایی با توان 480 و یا 540 اسب‌بخار استفاده می‌کرد.

پیشرانه 603 اسب‌بخاری پاتریا AMV XP برای انتقال قدرت به چرخ‌ها از یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته استفاده می‌کند. همچنین سیستم تعلیق AMV XP بسیار جدید و پیشرفته بوده و نسبت به نسخه معمولی AMV پیشرفتی قابل توجه داشته است. سیستم تعلیق هیدروپروماتیک این نفربرزرهی توان تنظیم ارتفاع داشته و راننده می‌تواند به دلخواه محوری که نیروی پیشرانه به آن وارد خواهد شد؛ انتخاب کند! علاوه بر این، نفر بر زرهی AMV XP به سیستم CTIS مجهز شده و توان حرکت برروی شن، ماسه، گل و برف را دارد

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا