مکمل بنزین
گوناگونخبر

موشک‌انداز RM-70 Vampir؛ میراث شوروی!

RM-70 محصول چکسلواکی بوده و یکی از محبوب‌ترین موشک اندازهای جهان است. این جنگ‌افزار از سال 1970 با ظرفیتی قابل توجه به تولید رسید و امروزه کشورهای بسیاری از وجود آن بهره می‌برند! پس از سقوط چکسلواکی؛ دو کشور چک و اسلواکی به شکل مشترک توسعه و ارتقاء سیستم موشکی RM-70 را ادامه دادند. حاصل توسعه RM-70 تولید نسخه Modular توسط اسلواکی و نسخه Vampir یا خون‌آشام توسط چک بود. اما این پایان کار نبوده و در نهایت نسخه قدرتمند Excalibur هم به جمع RM-70های قبلی اضافه شد. امروز کشورهای جمهوری آذربایجان، اندونزی و… از نمونه‌های مختلف نسخه Vampir موشک‌انداز  RM-70 استفاده می‌کنند.

هدف از ساخت RM-70 و سیستم موشک‌انداز قدرتمند آن؛ نابودی منطقه تدارکاتی دشمن و محل اجماع نفرات، خودروهای زرهی و توپخانهِ آنها بود.

نسخه Vampir موشک‌انداز RM-70 یکی از سنگین‌ترین و محبوب‌ترین راکت‌اندازهای شوروی بود. 40 لوله برای پرتاب موشک‌های 122 میلی‌متری برای نابودی دشمن کافی است! موشک‌های اختصاصی این موشک‌انداز؛ HE-FRAG نام داشته و 2.87 متر طول و وزنی معادل با 66.35 کیلوگرم دارند. وزن کلاهک موشک‌های مذکور به تنهایی 18.4 کیلوگرم بوده و برد آنها به 20 کیلومتر می‌رسد.

در حال حاضر موشک‌های RM-70 با ارتقاع سخت‌افزاری  توسط چک تولید می‌شوند؛ اما هنوز هم ارتش‌های جهان توان استفاده از موشک‌های 122 میلی‌متری سابق را خواهند داشت. موشک‌های RM-70 کلاهک‌های جالب و متفاوتی دارند. به عنوان مثال موشک‌های مذکور می‌توانند کلاهک‌هایی برای روشنایی منطقه تجمع دشمن، کلاهک آتش‌زا، کلاک دودزا، کلاهک ضد تانک، ضد نفر و… را حمل کنند. به همین دلیل توسعه دهندگان  RM-70 معتقد هستند که در صورت شلیک 40 موشک  RM-70؛ منطقه‌ای به وسعت 70 هکتار نابود خواهد شد.

نسخه Vampir موشک‌انداز RM-70 برروی شاسی کامیون Tatra T815-7 قرار گرفته است. این کامیون از یک پیشرانه دیزلی مدل T3C-928 استفاده کرده و قدرت آن بین 360 و 400 اسب‌بخار است. البته اگر پیشرانه مذکور کافی نبود؛ می‌توان کامیون مذکور را با پیشرانه دیزلی Cummins با قدرت 410 اسب‌بخار سفارش داد.

تمام پیشرانه‌های RM-70 در پشت کامیون و زیر کابین اصلی قرار می‌گیرند تا در صورت بروز درگیری؛ آسیبی به آنها نرسد و ارتفاع کامیون نیز کاهش یابد.  کامیون مذکور یکی از منحصر به فردترین محصولات Tatra بوده و راننده توان استفاده از سیستم تمام چرخ و یا مستقل را برای حرکت با آن خواهد داشت.

حدود 2 دقیقه زمان مورد نیاز است که تمام 40 موشک مورد استفاده در RM-70 به شکل خودکار بارگیری شده و آماده شکلیک شوند. این زمان در صورت نبود سیستم خودکار حدود 7 دقیقه طول خواهد کشید.

هم‌اکنون نسخه RM-70 M1 موشک‌انداز مذکور با کابین محافظت شده و سیستم NBC در اختیار جمهوری آذربایجان است. نسخه RM-70 Vampir 4D و 4 کابین آن نیز در سال 2017 معرفی شد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا