مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخودروی سبز

تفاوت قیمت خودروهای هیبرید در ایران نسبت به سایر نقاط جهان چقدر است؟

همواره در سالیان اخیر استقبال خریداران از خودروهای هایبرید یا همان دوگانه سوز (برقی-بنزینی) در سرتاسر جهان بیش از خودروهای تک سوز بوده و این علاقه باعث شده است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سطج بین المللی تمرکز خود را برای تولید محصولاتی هایبرید و کم مصرف بیش از دیگر محصولات صرف نمایند.

اما متاسفانه شیوه ورود و فروش این‌گونه خودروها در ایران با تمامی نقاط جهان متفاوت بوده و مسئولان این حوزه حتی فرق خودروهای هایبرید با نمونه معمولی را نیز به درستی نمی‌دانند. در همین رابطه، حال بهتر است در این مطلب نگاهی به شیوه واردات و عرضه محصولات هایبرید در برخی از کشورهای جهان بی‌اندازیم و قوانین واردات خودروهای هایبرید در بازار داخلی هر کشور را با بازار خودرویی ایران مقایسه کنیم.

لازم به ذکر است، خودروسازانی هچون تویوتا، ولوو، آئودی و … سیاست تولید خودروهای هایبرید خود را از سال 2016 میلادی به این سو افزایش داده و طبق برنامه ریزی انجام شده، تا سال 2025 میلادی حدود 90 درصد تولیدات این شرکت‌ها به‌صورت الکتریکی یا هایبرید خواهد بود.

1-ژاپن

به گزارش پرشین خودرو، یکی از کشورهای پیشرو در این بخش، کشور ژاپن است. دولت این کشور از سال ۲۰۰۹ مجموعه‌ای از سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری نظیر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای هیبریدی، تخفیف‌های مالیاتی روی خودروهای پاک و افزایش مالیات روی سوخت خودروهای آلاینده را اجرا کرد و در نتیجه این طرح‌ها در همان سال، فروش خودروهای هایبریدی نسبت به سال گذشته سه برابر شد.

2- کانادا

از دیگر کشورهای پیشرو در بخش خودروهای هیبریدی می‌توان به کانادا اشاره کرد. شهروندان کانادا در زمان خریداری یا لیزینگ این‌گونه خودروها از تخفیفی تا ۲۰۰۰ دلار کانادا برخوردار می‌شوند. به‌طور مثال، خودروهای هیبریدی در شهری همانند اونتاریو دارای پلاک سبزرنگ هستند و به واسطه این پلاک می‌توانند از تسهیلات عبور و مرور ویژه استفاده کنند.

3- قبرس

در قبرس برای جایگزینی خودروهای فرسوده با هایبریدی، ترتیبی اتخاذ شده که خریداران اگر خواهان خرید خودروهای هیبریدی باشند، در تعرفه گمرکی و مالیات خرید خودرو، بین ۲۵ تا ۵۵ درصد نسبت به خودروهای بنزینی تخفیف می‌گیرند.

(دقیقا برعکس ایران)

4-مالزی

تمامی خودروهای هیبریدی و برقی که در مالزی مونتاژ می‌شوند از تخفیف‌های مالیات بر گمرک و واردات بهره می‌برند که این معافیت‌ها منجر به کاهش قیمت این خودروها نسبت به خودروهای تماما وارداتی می‌شود. مرسدس، تویوتا کمری هیبرید و نیسان سرنا S از جمله این خودروها هستند.

5- هلند

در هلند خریداران خودروی هیبریدی در هزینه مالیات ثبت خودروی خود مشمول تخفیف می‌شوند. مالیات ثبت خودرو هزینه‌ای است که در زمان فروش خودرو از اولین دریافت می‌شود. در پرداخت این هزینه خریداران خودروهای هیبریدی تا سقف ۶۰۰۰ یورو یعنی حدود ۳۳ میلیون تومان تخفیف می‌گیرند.

6-بریتانیا (انگلیس، ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند)

رانندگان خودروهای هیبریدی در بریتانیا از کمترین میزان مالیات خودرو برخوردارند، مالیاتی که میزان آن براساس سطح آلایندگی خودرو تعیین می‌شود. در مرکز لندن این خودروها همچنین از پرداخت ۱۱.۵ پوند هزینه طرح ترافیک روزانه معاف می‌شوند و به واسطه میزان پایین آلایندگی، پاک‌ترین خودروها ممکن است تا ۱۰۰ درصد تخفیف پرداخت هزینه‌های سیستم طرح ترافیک لندن معاف شوند اما پیش از استفاده از این معافیت خودروها باید به ثبت رسیده باشند. درحال حاضر خودروهای گازی، هایبریدی و برقی شامل این معافیت هستند.

7- ایالات متحده آمریکا

همان‌گونه که می‌دانید، کشور آمریکا مهم‌ترین بازار خودرویی جهان به‌شمار می‌آید و شرکت‌های خودروسازی در بازار رقابتی این کشور با یکدیگر در فروش خودروهای هایبریدی در رقابت سختی هستند. در آمریکا علاوه بر اینکه خرید خودروهای هیبریدی شامل تخفیف بر مالیات و بازگرداندن بخشی از هزینه خرید خودرو در زمان بازگشت مالیات به شهروندان می‌شود، هر ایالت نیز تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان خودروهای هیبریدی در نظر گرفته‌است: در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک و ویرجینیا خطوط ویژه‌ای در بزرگراه‌ها تنها به تردد خودروهای هیبریدی اختصاص داده شده‌اند.

8-جمهوری خلق چین

به اعتقاد کارشناسان، آلوده ترین شهرهای جهان از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای توسط خودروهای سواری و تجاری در چین وجود دارد. در همین رابطه، چین از سال ۲۰۰۹ طرح تبدیل این کشور به یکی از پیشگامان خودروهای هایبریدی و برقی تا سال ۲۰۱۲ را آغاز کرد و در قالب این طرح آلودگی‌های شهری را کاهش داد.

این کشور در سال ۲۰۱۰ طرح آزمایشی انگیزشی خرید خودروهای برقی و هیبریدی را آغاز کرد که به واسطه آن در پنج شهر شانگهای، شنزن، هانگژو، هفی و چانگ‌چون تا سقف ۷۶۳۴ دلار (بیش از ۳۳ میلیون تومان) کمک هزینه خرید خودروی هایبریدی به افراد پرداخت می‌شد که این اقدام منجر به کاهش قیمت خودروهای هیبریدی و افزایش میزان فروش این خودروها شد.

9-هندوستان

این کشور پس از چین، دومین کشور پرجعیت جهان شناخته شده و شهرهای این کشور نیز غالبا از آلودگی بالایی برخوردار هستند. پیرامون همین موضوع، دولت هندوستان در سال ۲۰۱۳ برنامه‌ای جدید با هدف تامین سوبسید خرید خودروهای هیبریدی تا سقف قیمت ۶۲۰۰ دلار (بیش از ۲۷ میلیون تومان) را آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۴ دولت هندوستان طرح ابتکاری کمک هزینه مالی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای خودروهای برقی و هیبریدی را آغاز کرد. این طرح بخشی از برنامه سال ۲۰۲۰ دولت برای سرمایه‌گذاری ۴.۳ میلیارد دلاری برای بهبود تقاضا و ایجاد زیرساختارهای مورد نیاز صنعت خودروهای هیبریدی به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح شاهد جهش در استفاده از خودروهای هیبریدی در هندوستان و کاهش چشمگیر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این کشور باشیم.

10-ایران (کشوری استثنایی در قوانین و مقررات خودرویی)

سرانجام نوبت به ایران می‌رسد و همان‌گونه که می‌دانید مسئولان وزارت صنعت و معدن با اصرار بر درست بود تعرفه‌های 11 تا 16 برابری خودروهای هیبریدی، معتقد هستند که این‌گونه خودروها کاملا هایبرید نبوده و تعرفه اعلام شده برای این محصولات کاملا صحیح است!

همواره در سرتاسر جهان خودروهای الکتریکی و هیبرید (دوگانه سوز) در کم کردن آلایندگی شهرها و مصرف بهینه سوخت های فسیلی نقش انکار ناپذیری را دارا بوده و اگر این‌گونه محصولات هرچه زودتر فراگیر نشود، آینده تنفسی و محیط زیستی هر کشور به خطر خواهد افتاد.

اما متاسفانه به‌دلیل حضور مسئولانی با اطلاعات کم خودرویی در این حوزه، ورود خودروهای هیبریدی با قیمت‌هایی بیش از ارزش واقعی به کشور صورت گرفته و افراد کمی قادر به تهیه این‌گونه محصولات هستند. با این حال، همچنان می‌بایست منتظر ماند و دید که آیا تعرفه ورود خودروهای هایبریدی به کشور اصلاح می‌شود یا اینکه اقدامی جدید صورت خواهد گرفت.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من خودروی هیبریدی دارم اول گفتن رایگان بعد پولی کردن
    سیاست دولت ایران

  2. لطفا نگین کمبود اطلاعات اتفاقا همین عزیزان اختلاس گر از همه اطلاعات بهتر و بیشتری دارن وگرنه خودشون بهترین ماشین هخای دنیا رو سوار نمیشدن اینا همشون میدونن چی به چیه ولی میخوان جیب خودشون پر زپول کنن تو ایران کلا از اتوموبیل بگیر تا پوست پیاز هر چیزی که وارد شه باید یه عده از بقلش پول مفت سه برابر چهار برابر بخورن =))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا