مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی زرهی مونگو؛ ضعیفِ آلمانی!

خودروی زرهی سبک مونگو؛ یک وسیله نقلیه چند منظوره است. این خودروی نظامی توسط آلمانی‌ها ساخته شده و محصول مشترک Kraus-Maffe Wegmann و Rheinmetall است. مونگو به حدی مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار گرفت، که ارتش ایالات‌متحده آمریکا چندین دستگاه از انواع و اقسام مونگوهای آلمانی را به منظور بررسی و تست‌های نظامی خریداری کرد.

این خودرو از دو طرف با یک پوشش زرهی سبک و مقاوم در برابر گلوله‌های 7.62 میلی‌متری عرضه شده و قسمت سقف آن برای محافظت از نفرات و نیروها هیچ پوششی ندارد. شاید نبود حفاظ و پوشش زرهی برروی سقف مونگو یک ضعف باشد؛ اما این امکان وجود دارد که یک مسلسل 7.62 میلی‌متری برروی آن نصب شده و سرنشینان به راحتی به اطراف آن شلیک کنند.

مونگو از نظر نظامی یک خودروی نسبتا ضعیف بوده و توان حمل 10 سرباز و یا 2 تن بار را دارد. به این ترتیب مونگو در 5 دقیقه از یک خودروی نفربر؛  به یک خودروی باری و تدارکاتی تبدیل خواهد شد!

برای ساخت خودروی مذکور از شاسی Multicar 4×4 استفاده شده و پیشرانه آن یک موتور دیزلی 2.8 لیتری با قدرت 105 اسب‌بخار است. پیشرانه مذکور برخلاف سایر خودروهای هم رده در وسط خودرو قرار گرفته است!

همه اینها باعث شد که آمریکا و آلمان مونگو را به افغانستان برده و از آن به عنوان یک وسیله نقلیه سبک استفاده کند. اما آلمانی‌ها سر آمریکایی‌ها را کلاه گذاشته بودند؛ زیرا سیستم تعلیق و محورهای مونگو قدرتمند نبوده و نمی‌توانست در شرایط سخت و زمین‌های ناهموار افغانستان مانور دهد.

ولی باید توجه داشت که مونگو وزن بسیار کمی داشته و به راحتی توسط هلیکوپترهای CH-47 Chinook و CH-53G جابجا می‌شود و شاید علت اصلی استفاده از آن در ارتش آمریکا همین موضوع باشد.

مونگو دارای نسخه‌های مختلفی است. نسخه ابتدایی این خودرو به یک مسلسل مجهز شده و نسخه دوم آن براساس پلتفرمی چند منظوره طراحی شده و از سیستم NBC استفاده می‌کند. نسخه سوم این محصول آلمانی کمی متفاوت بوده و کابین آن کاملا حفاظت شده و برای حمل تجهیزات نظامی بسیار مناسب است.

اما مونگو نسخه‌ای دارد که دست پخت نیروی دریایی بلژیک است! در واقع در سال 2017 بلژیکی‌ها 199 خودروی زرهی جدید معرفی کردند که تماما براساس مونگوی آلمانی‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. نسخه بلژیکی مونگو چالاکی بیشتری داشته و به انواع و اقسام زره‌های حفاظتی، اسلحه‌های کوچک، نارنجک‌انداز و… مجهز شده و انتظار می‌رود که از سال 2019 تا 2021 عرضه آن آغاز شود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا