مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

انواع مدل‌های سمند را بشناسید!

خانواده سمند جزو خودروهایی هستند که در بین مشتریان ایرانی به خودروهای ایمن و با کیفیت شناخته می‌شوند که البته این نوع از ارزیابی در مقابل خودروهایی مانند پراید صورت میگیرد که طبیعتا این توصیف را نیز منطقی می‌کند. قصه ساخت سمند نیز یک قصه طولانی مدتی بود که با همت مهندسین ایرانی و همکاری شرکتهای همکار خارجی ایرانخودرو انجام شد. پس از تولید چند دهه پیکان و با تلاش‌هایی که برای توقف تولید این خودروی ناکارآمد و پرمصرف انجام شد، ایرانخودرو که نتوانسته بود پیکان را ارتقا دهد و به تولید آن ادامه دهد، توانست یک خودروی ملی تولید کند که از کیفیت بالایی برخوردار بود. بدین ترتیب سمند وارد بازار خودرو کشور شد و توانست سهم خوبی از بازار خودروهای ارزان قیمت پیدا کند.

سمند به دلیل ارزان بودن به نسبت خودروهای خارجی و در دسترس بودن تمامی قطعات یدکی موردنیازش محبوبیت خوبی در بین مشتریان پیدا کرده و به دلیل استحکام بدنه‌ای که دارد خودروی ایمن نامیده می‌شود و در بازار از حجم خرید و فروش بالایی برخوردار است.

در سال‌های 83 تا 84 ایران‌خودرو توانست با تغییراتی که ایجاد کرد سمند را ارتقا داده و مورد توجه مشتریان داخل کشور نماید. سال 86 و با توجه به درخواست مشتریان برای ارائه خودروی لوکس‌تر به نسبت سمند معمولی، نسخه سورن این خانواده نیز به بازار عرضه شد. سیستم عیب‌یابی هوشمند مولتی‌پلکس و داشبورد و چراغهای زیبا و متفاوت باعث شد خیلی زود در بین مشتریان داخلی طرفداران زیادی پیدا کند و به یکی از محصولات پرطرفدار ایرانخودرو تبدیل شود.

سمند سورن ELX توانست تست‌های ایمنی بین‌المللی را با موفقیت پشت سر بگذارد و از موسسات ایمنی جهانی از کشورهای مختلف مانند اسپانیا، مدرک ایمنی را دریافت کند و به یکی از محصولات صادراتی ایرانخودرو تبدیل شود. در یک دهه اخیر چیزی در حدود 2 میلیون عدد از این خانواده تولید شده است که نشان از استقبال بالای ایرانیها به این خودروی ملی دارد. سمند در حال حاضر در انواع SE ، LX بنزيني، EF7 گازسوز و EF7 بنزینی، نيز سورن ELX سال و سورن ELX تولید و به مشتریان عرضه می‌شود.

سمند LX

این مدل از سمند که در کلاس خودروهای سدان است از موتور EF7 بهره می‌برد. حداکثر توان این مدل از سمند “114 اسب بخار در 6500 دور در دقيقه (بنزين) ، 103 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه (گاز) بوده و حداکثر گشتاور آن نیز 155 نيوتن متر در 5000 دور در دقيقه (بنزين) ، 136 نيوتن متر در 3500 دور در دقيقه (گاز) است.

نسبت تراکم 11 و تعداد سوپاپ 16 در کنار سیستم انژکتوری پاشش الكترونيكي چند نقطه‌ای از دیگر ویژگی‌های این مدل از سمند است. سمند LX دارای حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت است که می‌تواند در طی 12.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

نوع دنده در این خودرو دستی بوده و 5 دنده جلو دارد. این خودرو از استانداردهای آلایندگی یورو 4 استفاده می‌کند و مصرف بنزین آن 6 لیتر در 100 کیلومتر در شهر محاسبه شده است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.8 لیتر در 100 کیلومتر است. گنجایش مخزن بنزین این خودرو 70 لیتر بوده و ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای است. از امکانات دیگری همچون فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه دستی و آینه برقی و پركن گودی كمر، دسترسی به صندوق از داخل اتاق، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ برخوردار است.

 

سمند SE

این مدل از سمند نیز از کلاس خودروی سدان است که از موتور XU7JP/L3 برخودار بوده و حداکثر توان موتور آن 100 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور آن 153 نيوتن متر در 3000 دور در دقيقه است. از 8 سوپاپ بهره می‌برد و دارای سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای است. حداکثر سرعت سمند SE ، حدود 185 کیلومتر در ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز 14.5 ثانیه محاسبه شده است.

5 دنده دستی از دیگر ویژگی‌های این مدل است که از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهینه شده بهره می‌برد. مصرف سوخت این مدل در شهر 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر و 8.6 لیتر مصرف سوخت ترکیبی‌ای خودرو است. گنجایش مخزن این مدل از سمت 70 لیتر بوده از ترمز دیسکی و کاسه‌ای استفاده می‌کند. همچنین این مدل از سمند دارای سیستم ترمز ABS و EBD نیز بهره می‌برد.از دیگر ویژگی‌های این مدل از سمند می‌توان به فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و آینه دستی، شیشه‌های جلوی برقی، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ریموت کنترل و ایمولایزر اشاره کرد.

سمند سورن ELX

این مدل از  خانواده سمند یکی از انواع پرفروش و پرطرفدار ایران‌خودرو است که به دلیل طراحی مدرن داخلی و آپشن‌های خوبی که دارد مورد توجه مشتریان داخلی و خارجی قرار گرفته و جزو محصولات صادراتی ایران‌خودرو است. این مدل از سمند دارای موتور EF7 بوده که از حجم موتور 1645 برخودار است. حداکثر توان موتور سورن 114 اسب بخار در 6500 دور در دقيقه بوده و دارای گشتاور 155 نيوتن متر در 5000 دور در دقيقه است.

نسبت تراکم 11 و 16 سوپاپ بودن آن از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای سورن نام برد. سورن از سیستم انژکتوری پاشش الكترونيكي چند نقطه‌ای بهره می‌برد و تا 190 کیلومتر در ساعت قابلیت افزایش سرعت دارد. مدت زمانی که طول می‌کشد این خودرو به سرعت 100 کیلومتر برسد، چیزی در حدود 12 ثانیه است که به نسبت خودروهای مشابه داخلی بسیار خوب است. سمند سورن از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می‌برد و تست‌های ایمنی بین‌المللی را به موفقیت پشت سر گذرانده است.

مصرف سوخت داخل شهر این خودرو 6 لیتر در 100 کیلومتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.88 لیتر در 100 کیلومتر محاسبه شده است. گنجایش مخزن بنزین سمند سورن 66 لیتر بوده و از ترمز دیسکی در هر دو ترمز عقب و جلو استفاده می‌نماید که جزو ویژگی‌های متمایز این مدل نسبت به سایر مدل‌هاست.

از دیگر ویژگی‌های این مدل از سمند می‌توان به مواردی از جمله: فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ های جلو و عقب LED، آینه و تنظیم صندلی برقی، مه شکن جلو و عقب، سنسور دنده عقب با نمايش گرافيكي، تنظیم برقی پشتی صندلي‏های جلو، و…  اشاره کرد.

 

سمند سریر

این مدل از سمند که در حال حاضر توسط ایران‌خودرو عرضه نمی‌شود دارای حجم موتور 1800 بوده و از حداکثر توان موتور 110bhp@55800 rpm و گشتاور 156Nm@4250 rpm برخوردار است. 16 سوپاپ بوده و از تراکم 11 برخوردار است. حداکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت را داشته و در 13 ثانیه می‌تواند از سرعت صفر به 100 برسد. مصرف داخل شهر این مدل 6.46 لیتر در 100 کیلومتر و 8.29 لیتر به صورت ترکیبی است. نوع ترمز جلوی سریر از نوع دیسکی خنک شونده و ترمز عقب نیز از نوع دیسکی است. از دیگر ویژگی‌های سریر می‌توان به فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان برقی و سانروف اشاره کرد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. دنا و دنا پلاس حتما بنز اس کلاس هستند که در اینجا ذکر نشدند

    1. سلام رضا جان
      درسته که خیلی از قطعات سمنده ولی خب در خانواده سمند نمیشد معرفیش کرد.

      1. جناب ذاکری عزیز دنا فیس لیفت سمند هست همان پلت فرم و موتور و گیربکس مشابه. آیا با این دلایل دنا متفاوت از سمند است؟

        1. رضا جان ممنون از اینکه در چرخان هستی
          در مورد صحبتتون هم بله قبول دارم منتهی در تقسیم بندی رسمی سمند و دنا جدا از هم قرار گرفتند.
          اصلا این مطلب فنی نیست صرفا یک معرفی خانواده سمند ایرانخودرو هست.
          اگر میخواستیم فنی بررسی و معرفی کنیم قطعا حرف شما دقیق و بدون اشکال هست و دنا رو در بررسی های می آوردیم.
          دنا دقیقا موتورش ef7 هست و ….
          در مطالب دیگه در مورد این موضوعات بحث شده است.

      1. سلام محمد عزیز
        ممنون از اینکه در مطالب چرخان نظر میدی
        ولی نفهمیدم چطور تونستی حدس بزنی آقا رضا پرشیا داره!

  2. کدوم نوع سمند بهتره؟منظورم بین ef7 ,مالتی پلکس,ال ایکس و ایناست

  3. آقارضا منم باحرفت موافقم که دنادییقا سمندیه که فیس لیفت اساسی شده اما اینکه نیاوردن تواین مطلب دوتا حالت بیشترنداره یااینکه ملت روخرفرض کردن ک دنا یه ماشین دیگس یااینکه دنااختلاف قیمت بسیارفاحشی باسمندال ایکس یاسورن داره براهمین شایدمطرح نکردن اما من مورد اول بیشترشک دارم چون ایران خودروهم سایپاکلاموجوداتی هستن که برخلاف کل خودروسازهای دنیا وقتی یه ماشین روفیس لیفت می کنه ادعامی کنن این ماشین فیس لیفت شده یه ماشین دیگس اصن درحالی که بنزم یه ماشین فیس لیفت کنه امابگه یه ماشین دیگس کم کم گندش درمیادک این نسخه فیس لیفت نسخه قبلیه حالا چه برسه به ماشینای اینا ک یه نوزادیه ماهه هم می تونه بفهمه که پرشیا یارانا یا دنا همون ۴۰۵و۲۰۶صندوق دارفیس لیفت وسمندهس ولی خب رفیق ایران خودروهه دیگ

  4. البته به سند دیگ داریم ک کمتر تو ایران هست با موتور تیوفایو تعدادش کمه من یکی داشتم بنظرم بهتر از ef7 بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا