مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

6 نکته مهم قبل از سفر با خودرو!

همیشه سفر برای ما ایرانی‌ها با کارهایی خاص و تکراری بوده که و البته در این بین کم و کاستی‌هایی نیز وجود داشته که باعث می‌شود شیرینی سفر بسیاری از افراد از بین رفته و جز تلخی، از سفر آنها باقی نماند. سفر با خودرو چیزی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها به آن عادت داریم ولی بعضی از ملزوماتی که باعث می‌شود خطرات و ریسک‌های احتمالی کاهش پیدا کند، رعایت نمی‌کنیم.

در ادامه  به بعضی از نکات مهم در زمینه سفر با خودرو اشاره می‌کنیم.

رنگ خودروها

1- خودرویتان را پیش یک تعمیرکار مطمئن ببرید

طبیعتا بسیاری از افزاد دانش و توانایی چک کردن همه مواردی که برای یک سفر ایمن با خودرو لازم دارند، نداشته و نیازمند افراد متخصص هستند. برای اینکه با خیالی راحت به سفر بروید و تا حدود زیادی خیالتان از بابت خودرو راحت باشد، پیشنهاد می‌کنیم که به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید و از او بخواهید تمام مواردی که به نظرش می‌رسد از جمله مابعات مربوط به موتور، فرمان، ترمزها، جعبه دنده، تایرها و باتری را چک کرده و در صورت اینکه مشکلی در آنها می‌بیند نسبت به رفع آنها اقدام نماید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید به سفری طولانی بروید و مدت‌های زیادی است که به تسمه تایم نگاه نکرده‌اید و طبق کیلومتر، به زمان تعویض آن نزدیک هستید، نسبت به بازدید و احتمالا تعویض آن اقدام کنید.

زمان این بازدید یک روز قبل از سفر شما نیست، به این فکر کنید که تعطیلات نوروزی فرا رسیده است و شما یک روز قبل از شروع سفرتان به مکانیک مراجعه می‌کنید و او می‌گوید به دلیل خرابی یکی از قطعه‌ها، شما باید دو سه روز معطل شوید و این یعنی خراب شدن تعطیلاتتان که قطعا برایتان جذاب نخواهد بود!

همانطور که در مورد تسمه تایم گفتیم، در دیگر موارد نیز خساست به خرج ندهید، اگر قصد ندارید با دستان خودتان، تعطیلاتتان را خراب کنید، قطعات کهنه را عوض کنید. قطعات کهنه به زودی بلای جانتان خواهند شد.

2- سفرهای لحظه آخری بلای جان ما ایرانی‌ها!

یکی از عادات بد ما ایرانی همین است که در یک لحظه تصمیم می‌گیریم تا سفر کنیم و فکر هیچ چیز را نمی‌کنیم. البته جدا از موارد اضطراری سفر که در آن مواقع توصیه می‌کنیم از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده شود، مواردی منظور ماست که برای گردشگری و تفریح و به صورت غیراضطراری انجام می‌شود. این سفرها بدون جمع‌آوری ملزومات آن بوده و هیچ تدارکی از موارد ضروری در آن دیده نمی‌شود.

پیشنهاد ما در چرخان این است که در این مواقع حداقل بیمه مسافرتی داخل کشور را از شرکتهای بیمه ارائه دهنده این سرویس تهیه کنید. با این کار حداقل در صورتی که به دلیل عدم تدارک ملزومات سفر مانند تعمیرات خودرو و…. اتفاقی برایتان بیفتد، پشتیبان داشته باشید تا از این بابت متحمل هزینه‌های گزاف بیمارستانی نشوید!

3- بیمه مسافرتی تهیه کنید!

شاید یکی از مواردی که در هیچ یک از راهنمایی‌های سفر گفته نمی‌شود همین مورد است که مسافرین می‌توانند قبل از سفر خود اقدام به خرید بیمه‌نامه مسافرتی داخل کشور نمایند و با هزینه‌ای در حدود 10 هزار تومان تا سقف 50 میلیون تومان خود و هر یک از افراد خانواده را بیمه نمایند. با پرداخت این مبلغ، در صورت فوت، کل مبلغ سرمایه به بازماندگان پرداخت می‌شود و در صورت جرح نیز تا سقف 10 درصد سرمایه فوت، هزینه‌های بیمارستانی پرداخت می‌شود. به طور کلی تمامی هزینه‌های مربوط به حوادث سفر در این بیمه نامه‌ها پشتیبانی می‌شود که قطعا یک آینده نگری بی‌نظیر و فوق‌العاده است که پشیمان نمی‌شوید!

 

4- برای بدترین‌ها آماده باشید؛ حتی شما دوست عزیز

حتی اگر تضمین شرکتهای خودروسازی را روی خودروی تعمیر شده خود داشتید بازهم فکر نکنید که همه چیز تمام شده و دیگر اتفاقی نخواهد افتاد، بلکه شما باید منتظر بدترین اتفاقات باشید چرا که خطر هر لحظه در کمین است. حتی اگر خودروی شما مشکلی نداشته باشد، طبیعتا احتمال تصادف دیگر خودروها وجود دارد و یا احتمالات و اتفاقات غیرمترقبه دیگری وجود دارد که می‌تواند بدترین اتفاقات را برای شما رقم بزند.

پیشنهاد ما این است که جعبه کمک‌های اولیه حاوی مواردی همچون باند و گاز، چسب زخم، مواد ضدعفونی‌کننده، قیچی و قرص‌های مسکن در خودرو داشته باشید. البته امیدواریم از این جعبه کمک‌های اولیه برای کمک به دیگران بهره ببرید و برای شما مشکلی پیش نیاید ولی به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!

 

5- مدارک شناسایی خود و خانوده و موارد مربوط به خودرو یادتان نرود!

یکی از مسائل مهم در سفر با خودرو به همراه داشتن تمامی مدارک ضروری برای شناسایی شما و دیگر افراد سرنشنین خودرو است. همچنین بیمه خودرو و سند گارانتی خودرو و بیمه بدنه خودرو موارد دیگری هستند که باید به همراه داشته باشید. با همراه داشتن این موارد می‌توانید در مواقع ضروری که به آنها نیاز دارید، حداقل از بابت نداشتن مدارک متحمل ضرر نشوید.

حواستان باشد که این مدارک نباید در جایی از خودرو یا وسایلتان قرار بگیرند که با تصادف احتمالی از بین بروند. آنها را در جایی قرار دهید که در صورت تصادف تا حد بالایی ایمنی داشته باشند و بتوانید به آنها استناد کنید. سعی کنید شماره تلفن‌های ضروری مانند تعمیرگاههای مسیرراه، اورژانس و … را درون برگه‌ای یادداشت کنید و کنار مدارک بگذارید. خیلی روی حافظه موبایل حساب نکنید، شاید نتوانید به دلایل مختلف از آن استفاده کنید

 

خرابی گیربکس

6- لطفا خودتان و افرادی که قصد رانندگی دارند، آماده باشید!

شاید خنده دار باشد بگوییم که یکی از نکات ضروری قبل از سفر آمادگی راننده برای رانندگی است ولی متاسفانه بسیاری از تصادفات منجر به فوت و جرح کشور به دلیل خواب آلودگی، عدم آمادگی راننده و خستگی مفرط وی بوده است که همگی به عدم آمادگی قبل از سفر رانندگان برمی‌گردد. خواب کافی قبل از سفر یک اکسیر معجزه‌گری است که می‌تواند تا حدود زیادی از تصادفات جلوگیری کند. سعی کنید برای سفر عجله نداشته باشید و آغاز سفر را به بهترین وقتی که از هر نظر آمادگی دارید موکول کنید. حتی اگر این کار به بهای از دست دادن یک روز از تعطیلاتتان باشد این کار را بکنید  با تاخیر انداختن یک روزه سفر با آمادگی کامل سفر کنید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا