مکمل بنزین
خبرداخلی

بازی شرکتهای خودروساز داخلی با نام “تولید ملی”؛ رسوا شد هر آنکه در او غش بود!

به گزارش چرخان، سالیان سال است که شرکت‌های خودروساز داخلی با نام تولید ملی انواع و اقسام حمایت‌ها را از دولت و مردم طلب می‌کنند و هر جا که پای عدم کیفیت محصولاتشان باز می‌شود با بهانه‌هایی از جمله تولید ملی و حمایت از اقتصاد داخلی، انتقادات را سرکوب کردند و جواب منتقدین را با بدترین حالت ممکن دادند ولی انجمن خودروسازان گزارشی منتشر کرد که در یک آمار حیرت‌انگیز نشان می‌دهد محصولات داخلی به صورت میانگین تنها 20 درصد تولید داخلی شده‌اند و الباقی تولید صرفا مونتاژ است!

شرکتهای خودروساز داخلی طبق این گزارش، صرفا مونتاژ کارانی هستند که شبانه روز محصولات خارجی‌ها را به هم متصل می‌کنند و با یک برچسب تولید ملی روانه باز می‌کنند! جالب اینجاست اکثر محصولات مونتاژی نیز از کشوری مثل چین است که اوج بحران در این صنعت را نشان می‌دهد چرا که اگر این مونتاژکاری همانند سالهای قبل تحریم برای محصولات شرکتهای اروپایی مانند پژو بود، کمتر از این برای شرکتهای داخلی رسوایی به همراه داشت.

حدود 5 دهه از صنعت خودروسازی در کشور گذشته است و هدف اولیه و نهایی این شرکتهای خودروساز داخلی صرفا داخلی سازی همه محصولات عنوان شده بود و همه تلاش و حمایت‌ها نیز در این راستا انجام میشد ولی حالا پس از گذشت این مدت، صرفا شرکتهای خودروساز داخلی توانسته‌اند به صورت میانگین 20 درصد از محصولات را داخلی کنند که البته خواهیم گفت این مقدار به چه معنی است.

فرایند داخلی‌سازی خودروها بدین صورت است که قطعات ماشین ها به جای اینکه از کشورهای دیگر وارد کشور شود، توسط قطعه سازان داخلی تولید شده و از این طریق اشتغال و ارزش افزوده و تمامی منافع این کار به ایرانی‌ها می‌رسد و از این طریق صنعت خودروسازی قادر به خدمت برای کشور خواهد بود ولی آمارها نشان می‌دهد که صرفا چند مدل از سواری‌های تولید داخل، درصد بالایی تولیدداخل شده‌اند و مابقی فقط در حد چند قطعه ساده در داخل تولید می‌شوند!

طبق این گزارش خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند حدود 93 درصد تولید داخل شده‌اند و پراید و تیبا نیز در حدود 87 درصد در داخل تولید می‌شوند.  70 درصد از پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز در داخل تولید می‌شود. رتبه بعدی داخلی شده‌ها به تندر90 و خانواده رنو برمیگردد که در حدود 56 درصد داخلی سازی شده‌اند.

دیگر خودروهای تولیدی در کشور اغلب پایین‌تر از 20 درصد تولید داخل شده‌اند . به طور مثال خودروهای سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، برلیانس، سراتو، چانگان و اس 300  که توسط ایران‌خودرو تولید می شوند صرفا 20 درصد تولید داخل شده‌اند. دانگ‌فانگ ایران‌خودرو .در حدود 40 درصد تولید داخل شده است که قطعا عدد قابل قبولی نخواهد بود 

دیگر شرکتهای خودروسازی مانند بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو نیز محصولاتی با نهایت تولید داخلی 20 درصد به بازار عرضه می‌کنند که با توجه به سابقه حضورشان در صنعت خودروسازی کشور طبیعتا این اتفاق خوب نیست و باید به نهادهای ذیربط پاسخگو باشند چرا هیچ قطعه‌ای از محصولات این شرکتها در داخل تولید نمی‌شود؟

جالب است بدانید که تولید داخل شده در حدود 20 درصد، یعنی صرفا گروه خودروساز کار مونتاژ خودرو را انجام می‌دهد و همه قطعات خودرو از خارج وارد می‌شود! به معنای دیگر شرکتهای خودروساز ایرانی، کارگرانی ایرانی به برای اشتغال کارگران خارجی علی‌الخصوص کارگران چینی مشغول کار کرده‌اند و به اسم تولید ملی و اشتغال تحت حمایت‌های زیاد ارکان کشور هستند.

 

بیشتر بخوانید: آخرین آمار تولید خودرو در خودروسازان داخلی؛ کرمان موتور جا ماند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام.مشکل صنعت خودروی کشور فقط نداشتن مدیران لایق ودلسوز است.

  2. متاسفیم که حمایت ازتولیدداخلی فقط شعاراست وما ازچین وکره حمایت می کنیم ومردم رامجبوربه استفاده ازخودروهای بی کیفیت می کنیم

    1. سلام جناب زارعی عزیز
      حق با شماست
      امیدواریم اوضاع بهتر بشه
      ممنون از اینکه دیدگاهتون رو با ما در چرخان مطرح کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا