مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

مزایا و معایب دوگانه سوزها و تبدیل خودروهای بنزینی به گاز سوز چیست؟

در سالیان اخیر همواره خودروسازان داخلی اقدام به ساخت و عرضه خودروهای دوگانه سوز ( بنزینی و گاز ) کرده‌اند و این تولیدات از استقبال نسبتا خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شده‌اند. پیرامون همین موضوع، دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا این‌گونه محصولات را به‌صورت پایه گاز سو‌ز تولید و عرضه می‌کنند. در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز و دوگانه سوز کردن خودروهای بنزینی به صورت غیر استاندارد می رویم. لازم به یاداوریست که خودروهای دوگانه سوز بزودی از چرخه تولید شرکت‌های خودروساز خارج می‌شوند

1-مزایا

حال برای شروع به‌سراغ مزایا این‌گونه خودروها می‌رویم. در همین رابطه، می‌توان این‌گونه گفت که در زمینه میزان مصرف سوخت، خودروهای دوگانه سوز که با گاز CNG نیز قادر به حرکت هستند (قابلیت واکنش به گاز فشرده توسط موتور)، می‌توانند همان مسافتی که خودرو با یک باک مملو از بنزین طی می‌کند را با صرف هزینه بسیار کمتری طی کند. (بر فرض مثال برای پر کردن یک مخزن گاز فشرده به‌صورت استاندارد نیاز به مبلغی در حدود 5 الی 7 هزار تومان است، اما برای پر کردن یک باک بنزین خودرویی همچون پراید، نیاز به مبلغی برابر با 37 هزار تومان است)

یکی دیگر از مزایا خودروهای دوگانه سوز بدین صورت است که این‌گونه تولیدات می‌توانند کمک شایانی در بهبود وضعیت آلودگی‌های شهرهای بزرگ ایفا کنند. به‌طور مثال، خودرویی همچون سمند LX EF7 پایه گاز سوز، اگر اغلب مسیر پیماشی خود را با استفاده از سوخت CNG طی نماید در نمودار میزان آلایندگی سالانه، درصد تولید گازهای گلخانه‌ای و مضر این خودرو نسبت به حالت پیماشی با سوختی همچون بنزین، حدود 11 برابر کمتر خواهد بود.

2-معایب

حال نوبت به معایب خودروهای دوگانه سوز می‌رسد. همان‌گونه که می‌دانید، خودروهای گاز سوز دارای معایب بیشتری نسبت به مدل‌های تک سوز هستند و یکی از مهم‌ترین معایب این‌گونه خودروها، استهلاک بیشتر آن‌ها در بخش موتوری و قطعات مصرفی است.

شاید این سوال پیش آید که چرا استهلاک این تولیدات بیش از محصولات تک سوز است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست این‌گونه بگوییم که خودروهای دوگانه سوز به علت آنکه باید با دو سوخت گاز فشرده و بنزین فعالیت کنند، به مرور زمان دچار معایبی در احتراق موتور و تولید توان شده و در هنگام سوییچ یا همان عوض کردن نوع سوخت به وسیله کلید هوشمند، دچار ریپ‌های بیش از حد و به اصطلاح خفه‌گی موتور می‌شوند و به اعتقاد کارشناسان این حوزه، در صورت عدم رسیدگی تند به تند به این نوع خودروها، مالکان می‌بایست منتظر آسیب‌های جدی به اتومبیل خود باشند.

از دیگر معایب این نوع خودروها که در مدل‌های سواری بسیار مشهودتر است، حجم کم فضا صندوق عقب است. (در برخی مدل‌ها، مخزن نگهداری گاز در قسمت زیرین صندوق عقب نصب می‌گردد) اگر دقیق‌تر به خودروهای دوگانه سوز استاندارد دقت نماییم، متوجه خواهیم شد که به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده، میزان فضای قابل دسترس برای استفاده بسیار کمتر از مدل‌های تک سوز است.

یکی دیگر از معایب این نوع خودروها، آسیب پذیر بودن آن‌ها در تصادفات رانندگی است. به اعتقاد کارشناسان، خودروهای دوگانه سوز همانند بمب‌های ساعتی هستند که در خیابان‌های کشور در حال تردد بوده و اگر از قسمت عقب خودرو مورد اصابت خودرویی دیگر قرار گیرند، انفجار آن‌ها دور از ذهن نخواهد بود. بر این اساس، طبق اعلام سازمان استاندارد ایران و پلیس راهور ناجا، تولیدات دوگانه سوز از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و به علت عدم ایمنی در تصادفات، در اغلب موارد مورد تایید و شماره گذاری قرار نمی‌گیرند.

اما پیرامون خودروهای دوگانه سوز یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن بدین گونه است که در برخی موارد دیده می‌شود که مالکان خودروهای تک سوز اقدام به نصب مخزن برای تبدیل خودرو خود به یک اتومبیل دوگانه سوز می کنند که طبق آمارهای منتشر شده در 70 درصد این موارد، خودرویی‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز شده‌اند یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری شده و با در بخش موتوری و قوای محرکه دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شده‌اند. زیرا این اقدام در محیط‌هایی که دارای استاندادهای ایمنی لازم هستند صورت نگرفته و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیل‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. آقا سوال من اینه ک اگه ماشین بنزینی رو به صورت دستی گاز سوز کنیم شتابش خیلی کم میشه ؟
    و تایمی ک گاز سوزش کردیم بخایم با بنزین کار کنیم چی ؟بازم ستابش پایینه ؟

  2. ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
    به تازگی خودرو دوگانه سوز خریداری کردم
    اطلاعات بسیار مفید و اموزنده بود.

  3. دوگانه سوز کردن به صرفه است و هزینه ا که بابت تعمیرات احتمالی میدید کمتر از پولی هست که خرج سوخت می کنید خیلی کمتر

    1. چرت نگو بابا من سر همین گاز سوز بودن موتورباز کردن ۵ ملیون خرجم شد
      کجا کمتر از بنزینه خرجش؟؟؟

  4. سلام
    من ماشین پراید دارم.
    زمستونا خیلی بد رو گاز میرفت منم به زور میخاستم ببرمش رو گاز همین کار باعث شد موتور ماشین بیاد پایبن سوپاپ بسوزونه و گیر بکس خراب بشد.
    من دیگه سعی میکنم با بنزین برم .
    ممنون از مطلبتون خیلی مفید بود

  5. همیشه اول باید با بنزین کار کنه بعدش بزنید رو گاز ماشین که گرم شد

  6. دلیل ریپ زدن خودرو هنگام تعویض سوخت اینه که اکثر مردم نمیدونن چطور سوخت رو تعویض کنن. راهش اینه کلاچ رو بگیرید یه گاز شدید بدین بعد سریع کلید تعویض سوخت رو بزنید و همچنانکه پا روی کلاچ هست دوباره گاز بدین بعد آروم کلاچ رو بر دارین و به حرکت بدون ریپ زدن ادامه بدین.

  7. الان خیلی سال هست از ماشین دوگانه سوز استفاده میکنم و همیشه رو گاز هست تا الان هم مشکلی نداشته اما چطور با ماشین رانندگی کنی خیلی شرط مهمی

  8. خطرناکه ،یه بار یه پراید از عقب زد به پیکان سواری گاز سوز خودروی پیکان اتیش گرفت و بجز یکیشون که تونسته بود خودشو پرت کنه بیرون همه زنده زنده سر جای خودشون سوختن و از دنیا رفتن ،خدا همشونو بیامرزه ،بنظر من بنزین مصرف کنیم بهتره حالا با این وضعییت که گرون شده خدا به داد همه ما برسه ولی باز بنزین برای خودروهای ایرانی که بیشتر فرسوده هم هستن بهتره

  9. ماشین ایرانی فقط بنزینی
    گاز چیه بابا
    هرچی هم بنزین گرون بشه من از ماشین دوگانه بدم میاد

  10. سلام.من میخوام پرایدمدل۹۷ که دارم گاز سوز کنم کجا برم که کارخانه ای انجام بدن پایه گاز سوزش کنن برام مثل پراید های که از کارخانه دوگانه بیرون میان.۰۹۳۷۵۳۳۶۱۷۳.راهنماییم کنید.مسافر کشم روزی۹۰ هزار خرج بنزینمه.ممنونم

  11. سلام.من میخوام پرایدمدل۹۷ که دارم گاز سوز کنم کجا برم که کارخانه ای انجام بدن پایه گاز سوزش کنن برام مثل پراید های که از کارخانه دوگانه بیرون میان.۰۹۳۷۵۳۳۶۱۷۳.راهنماییم کنید.مسافر کشم روزی۹۰ هزار خرج بنزینمه.ممنونم

    1. نکن داش بفروش ماشینتو برودوگانه فابریک بخر دستی بدرنمیخوره

  12. فقط گاز بخدا من الان 10ساله دوگانه دارم هیچ مشکلی نداره ولی چون پژو هست باید خودم سالی یک بار واشر عوض کنم تا واشر نزده

  13. ###########%%‰&&&&*******

    من یه پژو اردی کاربرات دارم
    تکسوز بود ـ مثل یه روا سال شتاب و نفس داشت
    نه قطره ای روغن کم میکردو میسوزوند نه بخار داشت
    بنزین که شد ۳ تومن از سر اجبار مجبور شدن گازیش کنم
    بخاطر مسافتم
    سه ماه گذشت موتور ماشینم شروع کرد به بخار کردن
    بعد مدتی روغنم کم کرد
    بردم پیش ۳ نفر استادکار ـ گفتن بخاطر گازی بودنه
    گاز یکسره بلای جون ماشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا