مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبرداخلی

مشتریان نوروزی در بازار خودروهای داخلی؛ خودروهای خارجی بدون مشتری + لیست قیمت

به گزارش چرخان، بازار شب عید خوردوها در ایران به بازار اواخر بهمن و اوایل اسفند گفته می‌شود که اوج خریدهای خریداران و تغییرات در خودروها است. در بازار خودروهای داخلی مشتریان فراوانی وجود دارد و حجم معاملات نشان می‌دهد که رونق در این بازار تقریبا همانند سالهای گذشته وجود دارد ولی اوضاع در بازار خودروهای خارجی بسیار بد بوده و از رکودی عمیق برخوردار است.

رونق بازار خودروهای داخلی با وجود حجم بالای معاملاتی که دارد ولی هنوز به روند همیشگی هر ساله خود بازنگشته است که این موضوع دلایل زیادی دارد که از جمله آن برفی است که دو هفته گذشته در تهران و بسیاری از شهرها آمد و باعث شد عرضه خودروها کم شود و معاملات نیز کاهش پیدا کند. همچنین در این بین شرکتهای خودروساز داخلی از تحویل خودروها به همین دلیل خودداری کردند و باعث شد بیش از اینکه تعدد معاملات بر روی خودروهای مختلف صورت بگیرد، تعداد خودروهای کم با معاملات زیاد، رد و بدل می‌شوند.

اهالی و فعالان بازار خودرو می‌گویند که قیمت بازار خودروهای داخلی ثبات نسبی خوبی دارد که باعث شده مشتریانی که قصد خرید دارند به راحتی به خودروی مدنظرشان برسند و بتوانند خریدهایشان را انجام دهند ولی به دلایل مختلف هنوز بازار جان بازار شب عید را نگرفته و همه منتظر هستیم تا فاکتورهای لازم برای رونق گرفتن بیش از این، فراهم شود ولی با این وجود هنوز نشانه‌ای از بازگشت بازار به رونق شب عید سالهای گذشته دیده نمی‌شود که نگران کننده است.

اما در مقابل و در بازار خودروهای خارجی رکود عجیبی در بازار حکمفرماست و عرضه خودروها بسیار زیاد است ولی خریداران در این بازار بسیار اندک هستند و این اتفاقات باعث شده است که بسیاری از نمایشگاه‌داران نیز ضررهای سنگینی را متحمل شوند. یکی از دلایل رکود در بازار خودروهای خارجی تفاوت قیمتهای عجیبی است که به دلیل گرانی‌های اخیر رخ داده است. به طور مثال در بعضی از خودروهای پرفروش تغییرات چند میلیونی در قیمت رخ می‌دهد که با این وجود خریداران را برای خرید خودرو به شک می‌اندازد.

قیمت خودروهای خارجی که تا همین چند وقت پیش قیمتهای بسیار منطقی و درستی داشتند و با نوسان‌های بسیار پایین در بازار فروخته میشدند حالا با افزایش‌های حتی تا 100 میلیون تومان فروخته می‎شوند بدون آنکه دلیل منطقی برای اینچنین افزایش قیمتی وجود داشته باشد.

نهادهای ذیربط برای کنترل اوضاع بازار خودروهای خارجی قوانین و ضوابطی را تعیین کردند ولی این قوانین نیز مورد توجه شرکتهای رسمی و غیررسمی قرار نگرفت و حتی در همین روزهای اخیر نیز افزایش قیمتهای نجومی در قیمت رسمی شرکتها مشاهده شد. این ماجرا به حدی بالا گرفت که وزارت صنعت اعلام کرد خودروهای بالای 40 هزار دلار لوکس بوده و امکان ورود آنها نیز بسته خواهد شد که همین موضوع نیز آتشی بر خاکستر قیمتهای بازار بود تا بهانه‌ای جدید برای افزایش قیمتها باشد.

خودروها

بازار خودروهای داخلی ، بازاری بی سرو صدا و با آرامش!

در بازار خودروهای داخلی اما آرامش خوبی حکمفرماست که البته اگر از افزایش قیمتهای 1-2 میلیون تومانی بخواهیم بگذریم، نوسان عجیب و غریبی در بازار مشاهده نمی‌شود و می‌توان با یک سری قیمتهای میانگین در بازار خودرو، صاحب خودروهای داخلی شد.

به طور مثال تندر 90 پارس خودرو در بازار آزاد با قیمتی در حدود 43 تا 44 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پارس تندر نیز با مدل 97 با قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. تیبا صندوقدار دیگر خودرویی است که از نوسان ایمن بوده و با قیمتی در حدود 25 میلیون و پانصد هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.تیبا 2 که محبوبتر از مدل صندوقدار این خودرو است با قیمت 28 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود.

در خانواده پراید یا همان سایپا 100 نیز ثبات خوبی را شاهد هستیم به طوریکه پراید 131 با قیمت 21 میلیون و پانصد هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود و  مدل 11 نیز با قیمتی در حدود 23 تا 24 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود که جزو خودروهای با نوسان بالاست. همچنین ساینا دیگر خودروی جدید سایپا با قیمتی در حدود 29 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین در خانواده پرطرفدار 206 نیز تیپ 2 این خودرو با قیمت 34 میلیون تومان خرید و فروش شده و تیپ 5 آن نیز با قیمتی در حدود 39 میلیون تومان به مشتریان فروخته می‌شود.

پژو 405 یکی از پرفروش های ایران‌خودرو در بازار نیز بدون تغییر قیمت با رقم 31 میلیون تومان فروخته می شود و همچنین پژوپارس با مدل 97 با قیمت 37 میلیون و پانصد هزار تومان یکی دیگر از خودروهای محبوب بازار است. در خانواده سمند نیز سمند پایه گازسوز نیز با قیمت 32 میلیون و پانصد هزار تومان و رانا با قیمت 34 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌گردد.

رکود حرف اول قیمتهای بازار خودروهای خارجی

اما در بازار خودروهای خارجی قصه متفاوت است و هر قیمتی که در بازار عرضه می‌شود صرفا یک “قیمت خوردن” محصولات است بدون آنکه معامله زیادی روی این قیمتها صورت بگیرد. به طور مثال سوناتا هیبریدی 2018 با 255 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود که نشان از افزایش قیمت دوباره این قیمت در بازار است.

خودروی توسان دیگر خودروی مورد بررسی ماست که با قیمت 260 میلیون تومان فروخته می‌شود که تغییر قیمتی را به همراه نداشته است. لازم به ذکر است که قیمت ذکر شده برای توسان نسبت به مدل 2017 افزایش 40 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

هیوندای النترا دیگر خودروی پرطرفدار بازار است که با قیمت 183 میلیون تومان در بازار آزاد قابل خریداری است که نکته جالب عرضه همین خودرو به صورت پیش‌فروش سه ماهه با قیمت 199 میلیون تومان بوده که معلوم نیست چه مشتریانی خرید نقد امروز را با یک تفاوت فاحش قابل توجه، به خرید غیرنقد با قیمت بالا و سود اندک ترجیح می‌دهند!

سراتو سایپا خودروهای داخلی

کیا سراتو با قیمت 180 میلیون تومان و تویوتا رافور نیز با 335 میلیون تومان از خودروهای با ثبات قیمت بازار خودروهای خارجی هستند.

اما نکته عجیب در بازار خودروهای خارجی به گفته فعالان این بازار، کمبود مشکوک اسپورتیج در بازار است که به طرز قابل توجهی تعداد عرضه کنندگان این خودرو کم شده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا