مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

14 ویژگی جدید و مفید خودروها برای رانندگان سالمند!

در آینده‌ای نه چندان دور تقریبا تمام خودروها به شکل مستقل عمل کرده و به ایمنی سرنشینان، عابران پیاده و ارگونومی فیزیکی رانندگان اهمیت ویژه‌ای خواهند داد.

براساس گزارش AAA حدود 70 درصد از رانندگان 65 سال و یا بالاتر؛ از انواع و اقسام بیماری‌هایی مانند آرتریت و کاهش بینایی رنج برده و همین بیماری‌ها تاثیر زیادی بر عملکرد آنها در هنگام رانندگی دارد. براساس آمار احتمال مرگ رانندگان 55 تا 65 سال در حوادث رانندگی دو برابر بیشتر از سایرین بوده و این احتمال برای افراد 85 سال و یا بالاتر به چهار برابر می‌رسد.

با این همه خودروسازان بنام جهانی با افزودن ویژگی‌های جدید و متوعی به محصولات خود؛ تا حد زیادی به کمک سالمندان رفته و راحتی و ایمنی بیشتر را برای آنها فراهم آورده‌اند.

حالا اگر شما پا به سن گذاشته‌اید و به دنبال یک رانندگی خوب و راحت هستید؛ باید خودرویی تهیه کنید که ویژگی‌های جدیدی داشته و به سلامت شما کمک کند. به همین منظور در ادامه 14 ویژگی جدید و کارآمد را برای رانندگان سالمند معرفی خواهیم کرد.

14- ترمز خودکار

رانندگانی که از مشکل بینایی و کاهش زاویه دید رنج می‌برند؛ مسلما باید خودرویی را خریداری کنند که دارای ترمزهای خودکار و اضطراری است. این ویژگی باعث نجات‌ جان رانندگان خواهد شد. البته برخی از خودروهای امروزی از سیستم هشدار‌دهنده برخورد با روبرو استفاده می‌کنند؛ اما اساسا اگر خودروی شما از ترمزهای خودکار اضطراری برخوردار باشد؛ دیگر نباید نگران برخورد خودرو با روبرو و یا عابران پیاده باشید.

البته باید توجه داشت که ترمزهای اضطراری برای متوقف کردن خودرو در سرعت‌های بالا برنامه‌ریزی شده‌اند؛ ولی با این وجود خودروهایی ساخته شده است که در ترافیک شهر و… مانع از برخورد شما با خودروهای کناری، عابران پیاده و دوچرخه سواران می‌شوند.

13– اخطار خروج از خط

دوربین‌ها و سنسورهای مختلفی در خودروهای امروزی، چشم‌ها و مسیر حرکت خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهند. آنها در صورت حرکت غیر اصولی و یا خروج از خط حرکتی، باعث می‌شوند که خودرو به شکل خودکار برای شما و تلفن‌همراه‌تان پیام فرستاده و به شما هشدار دهد. البته سیستم‌های پیشرفته‌تری هستند که توان کنترل خودکار خودرو، تغییر خط حرکتی و… را دارند و به این ترتیب اگر هنگام رانندگی حواستان پرت شده و یا خواب آلود باشید؛ از خطر احتمالی پیش‌روی خود مطلع شده و فرار خواهید کرد!

12–کروز کنترل انطباقی

همه شما با کروز کنترل آشنا هستید. تکنولوژی باعث شده است که این سیستم پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و امروزه توان کنترل سرعت خودروی شما با توجه به سرعت خودروهای روبرو و یا کناری شما را داشته باشد.

البته باید توجه داشت که امروزه در برخی از خودروهای بروز و خاص؛ کنترل کروز انطباقی توان متوقف کردن خودرو در صورت مواجه شدن شما با ترافیک و یا شرایط خاص و اضطراری را دارد.

11– چراغ‌های خودکار

این چراغ‌ها با چرخش فرمان خودروها، زاویه تابش نور را تغییر می‌دهند. یعنی هنگامی که شما فرمان را به سمت راست می‌چرخانید؛ زاویه نور چراغ‌ها نیز به سمت راست گردش کرده و باعث می‌شود که فضای بیشتری برای دید بهتر شما روشن باشد.

باید توجه داشت که امروزه خودروهای جدید جهان چراغ‌هایی دارند که به شکل اتوماتیک میزان تابش نور چراغ‌ها را زیاد یا کم می‌کنند. این ویژگی باعث افزایش تمرکز راننده خواهد شد و به بهبود شرایط عبور و مرور خودروها کمک خواهد کرد.

10–آینه‌های خودکار و مخصوص شب

تمام رانندگان زمانی که شب هنگام در حال تردد با خودروی خود هستند؛ دچار مشکلات بینایی می‌شوند. امروزه بسیاری از خودروهای جدید، آینه‌هایی ویژه دارند که باعث کاهش نور تابیده شده از جانب خودروهای دیگر می‌شود. به این ترتیب رانندگان با دید بهتری به رانندگی پرداخته و نور کمتری به چشمان آنها می‌رسد.

9– آفتابگیرهای انعطاف‌پذیر

تابش نور خورشید از جهات مختلف باعث کاهش دید رانندگان خواهد شد. به همین منظور امروزه از آفتابگیرهای انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. این آفتاب گیرها مقدار نور تابیده شده به رانندگان را کاهش داده و به بهبود شرایط رانندگی کمک می‌کنند.

8– سیستم ناوبری

ممکن است که شما در هنگام رانندگی وارد یک قلمرو ناشناخته شوید. در این زمان شاید تنها چیزی که به داد شما خواهد رسید؛ سیستم ناوبری ماهواره‌ای باشد. این سیستم که عمدا برروی صفحه نمایش لمسی خودروهای بروز و امروزی در دسترس است؛ به شما کمک می‌کند که به راحتی مسیر مورد نظر خود را انتخاب کرده و به سمت آن حرکت کنید. امروزه اکثر خودروهای جدید از سیستم ناوبری نوینی استفاده می‌کنند که توان دریافت و اجرای فرمان‌های صوتی راننده را دارند.

7– اتوپارک

رانندگانی هستند که توان بدنی پایینی داشته و نمی‌توانند سر و قسمت‌های فوقانی بدن خود را حرکت دهند. در این صورت باید خودرویی را خریداری کرد که دارای سیستم اتوپارک است. این سیستم فضای پارک مناسب خودروی شما را تشخیص داده و با کنترل پدال گاز و ترمز؛ خودروی شما را به بهترین شکل ممکن پارک خواهد کرد.

6– آپشن‌های پارک

از سال 2018 تقریبا تمام خودروهای جدید و امروزی جهان دارای دوربین‌های دید عقب بوده و شرایط بهتری برای ایمنی خودرو و… فراهم کرده‌اند. این ویژگی به شما کمک می‌کند که خودروی خود را به درستی هدایت کنید. همچنین باید به وجود سنسورهای مختلف پارک در عقب و جلوی، سیستم پشتیبانی ویدئویی و دوربین 360 درجه برای پارک بهتر خودروها در اتومبیل‌های امروزی اشاره کرد.

5– فرمان قابل تنظیم

سالمندانی که دارای محدویت قد و… هستند؛ با استفاده از فرمان‌های تلسکوپی می‌توانند بهترین حالت قرارگیری فرمان را انتخاب کرده و فاصله ایمنی بین خود و کیسه هوا ایجاد کنند.

4– صفحه کیلومتر دیجیتال

کسانی که بینایی آنها مشکلات مختلفی دارد؛ باید از خیر صفحه نمایش و آمپرهای آنالوگ گذشته و به فکر نمایش دیجیتال اعداد و ارقام مربوط به خودروی خود باشند. این ویژگی باعث می‌شود که اطلاعات مربوط به خودرو به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود. باید توجه داشت که امروزه اکثر خودروهای بروز و فول آپشن جهان علاوه بر صفحه نمایش و آمپر دیجیتال؛ از هدآپ استفاده کرده و اطلاعات مربوطه را برروی شیشه جلوی اتومبیل نمایش می‌دهند.

3– گرم‌کن فرمان

کسانی که از درد آرتریت و سفت شدن دستان و انگشتانشان رنج می‌برند؛ باید خودرویی انتخاب کنند که مجهز به گرم‌کن فرمان بوده و در آب و هوای زمستانی برای تسکین درد آنها مفید است.

2- گرم‌کن صندلی

رانندگانی که از درد مفاصل و یا کمر درد رنج می‌برند؛ مسلما باید خودرویی خریداری کنند که به گرم‌کن صندلی مجهز شده است. گرم‌کن صندلی در هوای سرد زمستان یک گزینه ضروری است. البته با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید صندلی خود را مجهز به ماساژور کنید و در نهایت آرامش و راحتی به رانندگی بپردازید.

1– دکمه استارت

برخی از رانندگان سالمند به دلیل وجود آرتریت و احساس درد در انگشتان و سفت شدن دست‌ها، توان حرکتی بسیار کمی دارند. دکمه استارت به آنها این امکان را می‌دهد که بدون در دست گرفتن سوئیچ و ایجاد فشار برروی دستان خود ؛ خودرو را روشن کرده و از رانندگی با آن لذت ببرند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا