مکمل بنزین
مشاوره خریدآموزشبرگزیده‌هاترفند

هرآنچیزی که باید در مورد قرارداد خرید اقساطی خودرو بدانید تا سرتان کلاه نرود!

یکی از روش‌های معمول خرید خودرو در کشور ما و همچنین سایر کشورهای دنیا خرید اقساطی خودرو است که از طریق تامین اعتباری بخشی از هزینه خودرو، افراد می‌توانند صاحب خودرو شده و بدون آنکه نیاز باشد سالیان سال پس‌انداز کنند و با پس‌انداز خود اقدام به خرید خودرو کنند.

خریداران میتوانند از طریق مراکز مالی از جمله بانکها، موسسات اعتباری، شرکت‌های لیزینگ و همچنین شرکت‌های تولیدکننده خودرو که راسا اقدام به تسهیل خرید خودرو می‌کنند، خودرو مدنظرشان را خریداری نمایند.

خودروهای کارکرده

این روش خرید اقساطی خودرو در ایران نیز از سه بخش مختلف بانکی، لیزینگ و شرکتهای خودروساز صورت می‌گیرد که معمولا نقش دو مورد آخر بسیار پررنگ بوده و بانکها تمایل چندانی برای پررنگ کردن نقش خود در خودرودار شدن افراد ندارند. اما نکته‌ای که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد نکاتی است که در حین عقد قراردادهای خرید خودرو بین خریدار و فروشنده که می‌تواند هر ارگان و نهاد و شرکتی باشد و یا حتی بعضا دیده می‌شود بعضی از افراد به صورت حقیقی اقدام به مشارکت در فروش خودرو می‌کنند و با سرمایه شخصی کار تامین اعتبار خرید خودرو را در بازار انجام می‌دهند که این نکات در مورد عقد قرارداد با آنها نیز حائز اهمیت است.

این نکات مهم حقوقی و قانونی که در ادامه ذکر خواهیم کرد معمولا در مورد خودروهای ارزان قیمت کارایی زیادی ندارند چرا که معمولا خریدار و فروشنده به تعهداتشان پایبند هستند و خیلی کم اتفاق می‌افتد که کار به دعوای حقوقی بکشد که البته قبلا در مورد استثنائات این موضوع در چرخان نوشته‌ایم که می‌توانید در سایت مشاهده و مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: وقتی یک پژو پارس لیزینگی برای مشتری، ۷۷ میلیون تومان آب میخورد + سند

معمولا مشکلات حقوقی و مالی در بحث قراردادهای خرید اقساطی خودرو در خودروهای بالاتر از 50 میلیون تومان علی‌الخصوص خودروهای لوکس بازار اتفاق می‌افتد چرا که طرفین قرارداد از تخلف در قرارداد سود زیادی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید از زیان‌های گزاف در قراردادهای خرید اقساطی خودرو خود جلوگیری کنید، این مقاله را با دقت بخوانید.

خرید اقساطی خودرو

لطفا بدانید که شما گران‌ترین خودروی صفر مدنظرتان را خریده‌اید!

یکی از مسائلی که خریداران خودرو در ابتدای کار به آن توجه نمی‌کنند و معمولا پس از اینکه چندماهی از شروع اقساط می‌گذرد به این فکر می‌کنند که آنها برای یک خودروی مثلا 100 میلیون تومان جمعا باید نزدیک به 150 میلیون تومان بپردازید! پس همان اول به این موارد فکر کنید و حساب کتاب‌هایتان را زودتر از آنکه در منجلاب لیزینگ‌ها بیفتید، تصمیم قاطع بگیرید.

یکی از مشکلاتی که عدم تصمیم‌گیری درست قبل از اقدام در این مورد پیش می‌آید این است که مشتری به این نتیجه می‌رسد که با عدم پرداخت اقساط سود بیشتری می‌کند و تصمیم به اجرایی کردن آن می‌گیرد که متاسفانه لیزینگ‌ها و شرکتهای خودروساز زرنگ‌تر از آنند که جنس فروخته‌شده را بدون سود پس بگیرند.

به این ترتیب که خودروی شما ضبط خواهد شد، چک و سفته‌های شما به اجرا در خواهند آمد و ضامنین شما نیز متعهد پرداخت جریمه‌ها و اقساط معوق می‌شوند و شما قطعا به همین دلایل مجبور به پرداخت همه مبالغ خواهید شد!

قراردادها کاملا به نفع فروشنده بسته می‌شود!

یکی از حقایقی که در عقد قراردادهای خرید اقساطی خودرو وجود دارد این است که تمامی مفاد قرارداد به گونه‌ای نوشته می‌شوند که منافع فروشنده به طور کامل حفظ شود و چیزی به نفع مشتری نوشته نخواهد شد. پس به این موضوع توجه کنید که شما قراردادی را می‌نویسید که احتمالا در محاکم قضایی کمک چندانی به شما نخواهد کرد!

خرید اقساطی خودرو

اگر قصد خرید وکالتی دارید بخوانید

سعی کنید که در قراردادهای خرید خودرو از دریافت وکالت بلاعزلی که فروشنده را از تضمین انتقال اسناد مالکیت معاف کند، پرهیز کنید. به معنای دیگر اگر از شرکتی یا فردی به صورت اقساطی خودرو خریداری می‌کنید، بندی به قرارداد اضافه کنید که انتقال سند پس از پایان اقساط در هر شرایطی اتفاق بیفتد و شرکت طرف قرارداد متضمن این انتقال باشد. بعضا دیده می‌شود در معامله‌های افراد حقیقی وکالت بلاعزل از یک فرد اخذ می‌شود که طبق قانون تجارت، این وکالت صرفا در زمان حیات فرد اعتبار دارد. برای گریز از مشکلات احتمالی، اولا سعی کنید که قراردادی که منعقد می‌کنید با عنوان و شرایط اجاره به شرط تملیک خودرو باشد تا طبق قانون تجارت در این زمینه برخورد شود و مورد دوم اینکه به طور کلی قید خرید اقساطی مشروط با افراد و شرکتهای ناشناخته را بزنید.

همه چیز را به محضرخانه ببرید

یکی از مواردی که معمولا مشتریان از آن بی‌اطلاع هستند این است که محضرخانه‌ها و دفاتر اسناد رسمی قراردادهای محکمی می‌توانند برای معاملات خرید اقساطی خودرو منعقد کنند. از سوی دیگر ماجرا نیز اگر همه قراردادها و معاملات و پرداخت‌ها به صورت رسمی در دفاتر اسنادرسمی ثبت شود، در زمانی که طرفین به مشکل برمی‌خورند می‌توانند با استناد به مدارکی که از این دفاتر دریافت کرده‌اند، ادعای خود را به اثبات برسانند.

البته دست نویس‌های معمول در بازار به شرط رعایت حداقل موارد قانونی نیز معتبر هستند ولی باید توجه کنید که اگر قرارداد فی‌مابین اولیه شما با فروشنده در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، یک مرحله جلوتر از قراردادهای دست‌نویس عادی خواهد بود چرا که شما باید ابتدا دست نویس‌ها را قانونی کنید و سپس مراحل بعدی را طی کنید ولی مدارک محضرخانه ها رسمی و قانونی است و شما مستقیما می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید.

کارشناسی قبل از خرید، امری واجب و ضروری حتی برای خودروهای صفر!

یکی از مواردی که معمولا خریداران خودرو به آن توجه نمی‌کنند این است که وقتی شما حتی خودروی صفری را از فروشنده تحویل می‌گیرید، صرف عنوان صفربودن نمی‌تواند مدرکی برای شما باشد که در صورت وقوع مشکلی برای خودرو به آن استناد کنید و حق خود را مطالبه نمایید.

توجه به این نکته الزامی است که شما وقتی امضای تحویل خودرو را به توضیحات اینکه مشکلی در خودرو نبوده و با سلامت کامل این جابجایی صورت گرفته، تمامی حق و حقوق خود را نسبت به مشکلات ماشین سلب می‌کنید. بدین معنی که پس از امضا تحویل خودرو اگر به هر مشکلی در مورد خودرو برخورد کنید، راه طولانی برای اثبات ادعای خود خواهید داشت که ثابت نمایید مشکل خودرو توسط شما ایجاد نشده است!

در موارد فنی با بررسی‌های کارشناسی کم و بیش این مورد ثابت‌شدنی است ولی خط و خش‌ها و شکستگی‌ها و رنگ شدگی‌ها و … چیزهایی نیستند که به راحتی بتوانید ثابت کنید کار شما نبوده و اشکال قبل از تحویل موجود بوده است. پس به یاد داشته باشید که برای خرید خودروی صفر نیز کارشناس همراه داشته باشید تا از ضررهای احتمالی در امان بمانید.

خرید اقساطی خودرو

مالک چه شرکت باشد و چه یک فرد، طرف قراردادتان باشد نه دلال و واسطه!

در قرارداد خرید اقساطی خودرو از شرکتهای خودروساز یا شرکتهای لیزینگ و یا معاملات شخصی، توجه کنید که طرف قراردادتان را شخصیت حقوقی شرکت خودروساز و شرکت لیزینگ قرار دهید و به هیچ وجه پای قراردادی که حتی با سربرگ شرکت ولی با مسئولیت حقیقی تنظیم شده را امضا نکنید چرا که به راحتی شرکت موردنظر می‌تواند به کلی همه چیز را منکر شود.

در مواردی که معامله با شخص حقیقی صورت می‌گیرد نیز باید توجه شود که خودرو توسط مالک آن مورد معامله قرار بگیرد و خرید از شخص ثالثی که مدعی است نماینده مالک است می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. به طور مثال فرد واسط در صورتی که انتقال سند را به شرط تسویه ذکر کند و مالک در هنگام تسویه به کلی این موضوع را منکر شود، علیرغم اینکه شما مدارک خوبی برای اثبات ادعایتان دارید، ولی قطعا دردسرهایی را پشت سر خواهید گذاشت که دیگر لذتی برای سوار شدن خودرویتان نخواهید فهمید!

خرید خودرو

برای همه اسناد مالی و حقوقی شماره و تاریخ ذکر کنید 

یکی از مواردی که در اغلب معاملات اقساطی به آن توجه نمی‌شود، ثبت و ضبط و دریافت رسید برای اسنادی است که بین طرفین منتقل می‌شود. به طور مثال اگر به فروشنده می‌خواهید چکی بدهید حتما با ذکر تاریخ و سریال چک، از او رسید بگیرید و برای قرارداد تنظیم شده نیز تاریخ و شماره تعیین کنید و برای همه آنها یک رسید تحویل دهید و بگیرید.

خرید خودرو

برای فسخ قرارداد مهلت تعیین کنید

یکی از مواردی که معمولا منجر به جریمه‌های سنگین برای طرفین قرارداد می‌شود، عدم تعیین مهلت برای فسخ قانونی قرارداد است. اگر در موقعیت خریدار یا فروشنده هستید حتما دو الی سه روز برای فسخ قرارداد تعیین کنید تا در صورت پشیمانی یا هر مشکل دیگری بتوانید با کمترین ضرر ممکن پول یا خودرو خود را پس بگیرید.

معمولا به دلیل عدم توجه به این موضوع، خریدار که شما باشید پس از خرید متوجه ایراد یا اشکالی می‌شوید و یا اینکه به طور کلی از خرید اقساطی پشیمان می ‌شوید و برای اینکه معامله فسخ شود باید زیر بار جریمه‌های سنگین بروید که باعث می‌شود زیان دوبرابری شاملتان شود.

خرید خودرو

فریب شرایط تبلیغاتی لیزینگ‌ها و شرکتهای خودروساز را نخورید

معمولا شرکتهای لیزینگ و شرکتهای خودروساز در تبلیغات خود صرفا مواردی از شرایط فروش خود را مطرح می‌کنند که مشتری برای خرید مشتاق شود. باید توجه کنید که در زمان خرید اقساطی خودرو شرایط به طرز عجیبی تغییر خواهد کرد و این خرید شما به آن شیرینی تبلیغات شرکتهای لیزینگ نخواهد بود. پس با تفکر کامل به مصاف شرکتهای خودروساز و لیزینگ‌ها بروید.

از شرکتهای لیزینگ با مسئولیت محدود 100 هزار تومانی خودرو نخرید

یکی از مواردی که معمولا مشتریان به آن توجه نمی‌کنند و با یک تبلیغات ساده شرکتها مجذوب آنها می‌شوند، عدم توجه به قدرت و اعتبار شرکتهالی لیزینگ است. این مورد مهم در زمانی که خرید اقساطی با موعد تحویل غیرفوری باشد، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند چرا که این شرکتها که از خدشه‌دار شدن اعتبارشان بیمی ندارند، هر بلایی که بخواهند بر سر مشتری خواهند آورد. بسیاری از شرکتهای لیزینگ موجود در کشور، اولا مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارند و ثانیا با سرمایه 100 هزار تومان ثبت شده‌اند و همان طور که در مشخصاتشان ذکر شده مسئولیتشان محدود است، آنهم به 100 هزار تومان!

جریمه‌های مالی قراردادها را به خوبی بخوانید

یکی از نکات قراردادهای مالی در خرید اقساطی خودرو جریمه‌هایی است که معمولا در آنها ذکر می‌شوند. به طور مثال هر روز تاخیر در پرداخت اقساط ماهانه تا 30 درصد جریمه را برای مشتری به همراه خواهد داشت. همچنین یک سری هزینه‌های دیگری که برای اعطای تسهیلات یا مالیات و موارد  دیگر در آن ذکر می‌شود که معمولا شرکتها نمی‌خواهند شما توجه زیادی به این موضوع بکنید.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در چرخان همراه باشید تا در مورد خریدهای اقساطی و شرایط آنها بیشتر بدانید و بخوانید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین بدانید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. سلام من سایناصفرگرفتم پارسال ودوچک پرداخت شده اما دوماه دیگه چک سوم هست اگرندم چی میشه؟

    1. سلام
      با توجه به قرارداد عمل می شود. شرایط هر قرارداد متفاوته. ولی سعی کنید پرداخت کنید به مشکلاتش نمیارزه

    2. ماشینتو بعد از اینکه ۲تا چک ازت ندی دستور توقیفش میگیرند فکر نکنید که ندی چیزی نیست تا ربال اخر ازتون میگیرن

  2. سلام تا حالا کسی از شرکت ایرانیان آسیا خودرو شرق خرید کرده؟؟
    ما۸۰روز پیش ثبت نام کردیم میگن ۶۰روز کاری اما هنوز تحویل ندادن
    خیلی نگرانم

  3. سلام این شدکتایی که میگن تحویل ۲۵روزه آیا میشه اعتمادکرد

    1. نه همشون دروغ و کلاهبردارن از الیکا پارت آریا تجربه تلخ دارم حروم خورا

      1. اقا من چند روز پیش تو همین شرکت الیکا پارت اریا ثبت نام کردم چیکارکنم بنظرتون؟؟

        1. سلام من خوزستان هستم 7ماه گیر این شرکت افتادم. شرکت الیکا پارت آریا به این اقای حسام که میگه فامیلی حسام هست میگم تو تهران میکشم رو زمین نه بلد هستم شکایت کنم نه بلدم حرف بزنم. فقط دوست عزیز یه آدرس یه تلفن. دیگه جواب تلفن رو نمیدن من از او نا بیشتر حوصله دارم

      2. سلام منم از شرکت الیکا پارت اریا ماشین قسطی اقدام کردم الان 50 روزه هنوز خبری نیست میشه منو راهنمای کنی یا اینکه خودت چکار کردی ممنون میشم

        1. سلام الیکا پارت اریا قابل اعتماد هست یانه؟چرا؟

      3. سلام کسی آدرس و شماره تلفن از الیکا پارت آریا داره لطف کنه منم ثبت نام کردم یه شماره داره تماس میگیرم جواب نمیدن؟

      4. سلام امید وارم خوب باشید. یه کمکی میخواستم. از شرکت الیکا پارت آریا یه قرار داد خودرو دارم ولی 25 روز شده 7ماه. من خوزستان هستم قید پول رو زدم فقط آدرس این ریس شرکت یا کسی که به این شرکت وصل میشه. آدرسی اسمی

        1. آقا حسین عزیز کجا باید برم پیگیری کنم؟؟

    2. سلام من خوزستان هستم بندر ماهشهر از شرکت الیکا پارت آریا یه قرار داد خريد خودرو دارم این شرکت قول 25 روز کاری رو دادن که با امروز دقیقا 7. 8 ماه که ما رو بازی دادن. یه چیزی به این دوستان عزیز بگم با شکایت کاری انجام نمیشه فقط خودمون باید دور هم جمع بشیم تا بگم بهترین راه چیه. بخدا من به کسی که جواب تلفن رو میده میگه کارمند هستم گفتم من دیگه پول نمیخوام فقط ماشین آون موقعه که پول رو گرفتن همه چیز گل بلبل بود ولی حالا همه چیز بهم خورده.

    3. خیر اصلا. نمونش الیکاپارت که دیگه هیچ خط موبایل و ثابتی رو جواب نمیدن بعد از شش ماه که پول گرفتن و ماشینی هم تحویل ندادن

  4. میشه بگید چقد پیش پرداخت دادیدو ایا تونستید پس بگیرید پولتونو ازشون؟؟

    1. سلام ببخشید. چقد پول بهشون دادین. این شمارمه اگر آدرسی شمارهای دارید برام بفرستید

    1. ۱۶ میلیون تومن. برای تیبا. تحویل ندادن بعد از هفت ماه.

  5. یک خودرو لیزینگی سال 1387 خریدم و بنا به دلایلی اقساط عقب افتاد. قرارداد ما اجاره به شرط تملیک هست. آیا میشه سود و جریمه به اصل وام خورده پرداخت کنیم بعداز پرداخت بگن ماشین به قیمت روز حساب میشه ؟

  6. سلام رای نهایی برای الیکا پارت صادر شد . دادسرای ناحیه دو تهران . بازپرسی شعبه ۲

  7. سلام ببخشید من گرفتار بودم تا الان پیگیری نکردم
    رای چی بود.؟ ممنون میشم پاسخ بدین

  8. آقا من چک هم دارم ازشون برگشت هم زدم ولی هیچ خبری ندارم،دستگیر شدن؟ (الیکا پارت آریا)

  9. سلام به ما یک چک دادن وچکشون برگشت خورد شکایت کردیم فعلا به جای نرسیدیم ولی از صاحب چک استعلام گرفتیم چنتا حساب داشت که همه خالی بودن وچند میلیارد چک برگشتی داشت ودفتر اسناد کشوری هم که رفتیم هیچ چیزی به نام نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا