مکمل بنزین
گوناگونخبر

مک لارن و خودروی سبک وزن سنا؛ 5 نکته درمورد این خوش چهره تازه وارد!

شرکت اسپرت ساز مک لارن، این بار با معرفی خودروی جدید خود لا نام Senna که چیزی حدود 136 کیلوگرم سبک‌وزن‌تر از اولین مک لارن تولید یعنی iconic F1 است. خودرویی که در سال 1922 که در آن خبری از ترمزهای ضد قفل، فرمان مخصوص مسابقه یا سیستم‌های پیشرفته کنترلی نبود. مک لارن سنا نه‌تنها تمامی این مشخصه‌های جدید راداراست بلکه با استانداردهای سخت‌تری درزمینهٔ تصادف و ایمنی برخوردار است.

با چرخان همراه باشید تا ویژگی‌هایی که سبب تمایز این تازه‌وارد خوش‌چهره می‌شوند را به شما عزیزان معرفی نماییم:

فیبر کربن

مک لارن تجربه و علم زیادی در مورد فیبر کربن دارد. این تبحر و تجربه را می‌توان در تمامی خودروهای ساخت این شرکت از زمان مسابقات فرمول یک MP4 که توسط خود مک لارن طراحی‌شده است، مشاهده کرد. مسابقه‌ای که در سال 1981 برای اولین بار از سیستم تعلیق فیبر کربنی برای مک لارن استفاده شد.

شرکت مک لارن تمامی مهارت‌ها و تجربه‌هایی را که از خودروهای فرمول 1 خود برای کاهش وزن خودرو به دست آورده است در مدل سنا به‌کاربرده است. پوسته‌ی مجزای در این خودرو حدود 9.7 کیلوگرم وزن دارد که در مقابل مدل 720S مک لارن که 19 کیلوگرم وزن داشت، دچار کاهش فراوانی شده است. همچنین روکش‌های صندلی فیبر کربنی این خودرو تنها 3.3 کیلوگرم وزن‌دارند که نشان از تغییر زیاد و توجه مک لارن را به تک‌تک بخش‌های این خودرو برای کاهش وزن نشان می‌دهند.

ترمز

هر یک از روتورهای ترمز سرامیکی از جنس فیبر کربن سنا بانام CCM-R هفت ماه زمان می‌برند تا تولید شوند. زمانی که هفت برابر طولانی‌تر از ساخت یک دیسک کربن معمولی است. اما این زمان طولانی‌تر باعث افزایش 4 برابری ضریب جذب گرما و همچنین افزایش 60 درصدی استحکام آن‌ها می‌شوند. مشخصه‌هایی که به معنی کاهش قطر دیسک‌ها در کنار افزایش فوق‌العاده عملکرد و کارایی آن‌ها می‌شوند.

دیسک کوچک‌تر به معنای وزن کمتر و در حالت کلی استفاده کمتر از فنرهای مصرفی در آن می‌شوند. مهندسان مک لارن حتی پارافراتر گذاشتند و برای کاهش چند گرمی وزن خودرو نماد مک لارن موجود روی پدال ترمز را نیز حذف کرده‌اند.

آئرودینامیک

باوجود دریچه‌های هوای ورودی جلوی چرخ‌های عقب و همچنین یک بادگیر باریک روی سطح بالایی آن‌ها، سپرهای عقب وظیفه هدایت هرچه بیشتر جریان ورودی هوا از طریق رادیاتورهای با دمای بالا روی هر طرف موتور را بر عهده‌دارند. این بدان معنی است که به‌جای استفاده از رادیاتورهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر به‌منظور دفع گرمای فوق‌العاده زیاد موتور، خودروی مک لارن سنا می‌تواند از رادیاتورهایی با همان اندازه به‌کاررفته در 720S استفاده کرده و به کاهش وزن خودرو و افزایش هندلینگ آن کمک شایانی نماید.

حق انتخاب‌هایی برای مشتری

سیستم تهویه هوا به‌صورت استاندارد بوده اما می‌تواند بدون هیچ هزینه اضافه‌ای حذف‌شده و چیزی حدود 17 کیلوگرم از وزن خودرو کم کند. باوجوداینکه یک کارمند مک لارن گفته است که سنا یک خودروی پرزرق‌وبرق و سریع خواهد بود، اما می‌توان گفت که یک سیستم صوتی دارای 7 بلندگو و همچنین سیستم صوتی Wilkins با برچسب قیمتی 5,680 پوند به‌عنوان یک آپشن به مشتریان عرضه خواهد شد.

باوجوداینکه این سیستم حدود 7 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه خواهد کرد اما باید گفت که بازهم با کمترین وزن ممکن توسط مهندسان مک لارن تولیدشده است.

نکات جزئی سنا

دو عدد پمپ سوخت‌رسانی با فشار بالای سنا برای این خودرو به‌صورت بسیار کارآمد عمل می‌کنند. این یعنی یک پمپ کمتر از تعداد پمپ‌های موردنیاز برای سوخت‌رسانی موتور مک لارن P1.

سیستم خروجی فوق سبک تیتانیومی از طریق سطح بالایی پشت خودرو به‌منظور کاهش مسیر از موتور به پشت خودرو خارج می‌شود. پنجره‌های دو تیکه کناری سنا نیز برای به کار رفتن موتورهای الکتریکی کوچک‌تر و سبک‌تر این‌گونه طراحی‌شده‌اند. همچنین صندلی شاگرد این خودرو به‌منظور حذف مکانیسم‌های اضافه و در پی آن افزایش وزن خودرو، به‌صورت ثابت نصب‌شده‌اند و قابلیت حرکت‌های اضافه را از آن گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا