مکمل بنزین
مشاوره خرید

تندر ۹۰ صفر بخریم یا مگان دست دوم؟

انتخاب بین خودروی دست دوم و صفر مشکلات خاص خود را دارد و علاوه بر آن خرید خودروی دست دوم این روزها چندان آسان نیست اما با این وجود برخی ترجیح می‌دهند به سراغ گزینه دست دوم قدرتمند بروند تا یک مدل صفر ضعیف‌تر و با قیمت بیشتر.

مگان یکی از پر طرفدارترین خودروهای ایران بود که محبوبیت این خودرو حتی با توقف تولید کم نشده است. این خودرو حتی مورد پسند ارگان‌های مختلف نیز بوده و از آمار فروش آن می‌توان فهمید که یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ ایران است.

مگان با دو حجم موتور ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی در ایران عرضه شد که در این مطلب ما سراغ مدل ۱۶۰۰ سی‌سی این خودرو رفته‌ایم.در سوی دیگر ال۹۰ قرار دارد که هنوز با قدرت تولید می‌شود و بنظر نمی‌رسد زمان توقف تولید آن نزدیک باشد و با وجود افزایش‌ قیمت‌های پی در پی، همچنان نیز فروش خوبی دارد. این ۲ محصول از لحاظ قیمتی تقریبا در رنجی یکسان قرار دارند و امروز قصد داریم، مدل‌های مذکور را با هم بررسی کنیم تا مشخص شود کدام می‌تواند انتخاب بهتری باشد. با چرخان همراه باشید…

شما برای خرید مگان با پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی و مونتاژ داخل باید بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه کنید. با گشتی در بازار خودروهای دست دوم متوجه خواهید شد که مگان دست دوم سری E1 مدل سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان دارد (مدل بی‌رنگ).

تندر ۹۰ صفر با گیربکس JHQ نیز قیمتی در حدود ۴۱ میلیون تومان دارد. با این تفاسیر شما با ۴۱ میلیون تومان می‌توانید یک مگان مدل ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ بخرید که احتمالا دچار رنگ‌شدگی نیز شده است.

از لحاظ فنی مگان با موتور ۱۶۰۰ توانایی تولید 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه  و 151 نیوتن گشتاور را دارد. قدرت مهندسی رنو در این خودروی ۱۳۰۰ کیلویی بسیار حس می‌شود چرا که شتاب و توانایی مگان با توجه به مشخصات پیشرانه بسیار خوب است.

تندر ۹۰ از پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی با 105 اسب بخار قدرت و  140 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این پیشرانه شاید بر روی کاغذ قدرت چندان بالایی نداشته باشد اما زمانی که پشت فرمان تندر ۹۰ مستقر می‌شوید از شتاب و توانایی بالای این خودرو لذت خواهید برد. 

اگرچه مگان قدرت و توانایی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ دارد اما باید به‌این فکر کنیم که مگان مدل ۸۷ با حدود ۱۰ سال سن، روزهای آخر عمر خود را طی می‌کند و معمولا با گذشت زمان عیب‌های فنی خودروها افزایش پیدا می‌کنند. مگان از لحاظ ظاهری بسیار بهتر از تندر ۹۰ است اما می‌توان این خودروهای ۱۰ ساله را با برخی از ساختمان‌های زیبای شهر مقایسه کرد که گذشت زمان آنها را دچار فرسایش کرده است. بنابراین تندر ۹۰ با شتاب قابل قبول، افت قیمت کمتر و از همه مهمتر قطعات نو ارزش خرید بالایی دارد و انتخاب آن نسبت به مگان ۱۶۰۰ مدل ۱۳۸۸ و ۱۳۸۸ منطقی‌تر و معقول‌تر بنظر می‌رسد.

نظر شما چیست؟ شما ترجیح می‌دهید تندر ۹۰ صفر سوار شوید یا مگان دست دوم؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

    1. وقتی راجع به بازار ایران صحبت میکنیم، حرف شما اشتباهه!

  1. مگان ۲۰۰۰ تمیز پیدا کنی خیلی از تندر بهتره این روزا قیمتش هم با تندر صفر یکی هست

    1. خفشو بی شعور ال 90بهتر از مگان پوکیده هست من از وقتی به دنیا اومدم یک ال 90خریدیم الان 12سالشه داره مثل ساعت کار میکنه

      1. خخخخ کامنت قابل تامل از کودک عزیز وطن که مطمئنا از ماشین خیلی سررشته داره

  2. اونی که میگه ال نود آشغاله بدونه خودش و نظراتش آشغاله ، ال نود ماشینه عالی ای هست حالا کاری به مقایسه ش با مگان ندارم

  3. از نظر من ال ۹۰ بهتر از مگانه من خودم این ماشین را پنج سال است که دارم و از این ماشین راضی هستم

  4. ال نود پلاس صفر تحویل گرفتم صندلی های خشک که بدن روی آن آزاد است و اصلا راحت نبود، دکمه های شیشه برقی اون خیلی جای بدهی هست که اوایل آدم نمی دونه نگاهش را توجه دهد به شیشه بالا بردن یا جلو رو پائیدن و رانندگی کردن، عدم تعادل ماشین در سرعت بالای 120 کیلومتر مخصوصا در سراشیبی و از همه بدتر قدرت موتور ضعیف و گیج بودن گیربکس، سوخت بالا در شهر حدود12/5 لیتر با موتور 1600 واقعا افتضاحه،سیستم ترمز آن خیلی بد و در ترمز های ناگهانی حتی با سرعت زیر 70کیلومتر در شهر حالت صدای خر خر داره و عمل نمی کنه ،بطوریکه بنده در هفته دوم تحویل ماشین با سرعت 60 کیلومتر در شهر تصادف از جلو داشتم، رفتم نمایندگی گفتند همشون همینجوره و اگر سیستم basترمز را قطع کنیم بهتر میشود ولی موقع تصادف احتمالا به سیب دستکاری در ترمز بیمه هزینه ها را تقبل نمی کنه……. خلاصه با شناختی که از مگان یکی از بستگان داشتم ال نود پلاس که با کلی ذوق و شوق و بعد از یکسال نیم از زمان ثبت نام تحویل گرفته بودم را فروختم و با 45میلیون دیگر در سال 99 یک مگان 2000اتوماتیک دست دوم خریدم که خیلی خیلی شراره از ال نود پلاس نو. دوستان به تبلیغات و شبکه های اجتماعی توجه نکنید موقع خرید حتما از کسانیکه ال نود اتوماتیک داشته اند بپرسید البته کسی که تجربه ماشین های دیگر اتوماتیک را داشته و یا خودتان در صورت امکان چند ساعت سوار آن شوید و بعد این ماشین را بخرید، حتی ال نود 1600 دنده ای نیز همین مشکلات را دارد فقط سوختش پائینتر است موفق باشید

  5. با سلام . دوستان من مگان نداشتم و مسلما در موردش هم نمی توانم نظر بدم .
    ولی شش سال ال نود E2 داشتم و واقعا ماشین خوبی بود و ازش لذت بردم و هیچ هزینه ای بجز لوازم مصرفی نداشت و حتی یک بار هم تعمیرگاه نرفتم مگر برای تعویض لوازم مصرفی خودرو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا