مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به ویژگی‌های سوپر اسپرت مک‌لارن سنا

شرکت مک‌لارن به تازگی از سوپر اسپرت خود با نام سنا رونمایی کرده است. این خودرو مشخصات فنی قدرتمندی داشته و از ویژگی‌های جالب توجهی بهره می‌برد. سرعت مک‌لارن سنا تنها در مدت زمان 2.8 ثانیه از صفر کیلومتر بر ساعت به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این زمان برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برابر با 6.8 ثانیه است. حداکثر سرعت این سوپر اسپرت برابر با 211 مایل بر ساعت یا 340 کیلومتر بر ساعت است. برای آشنایی بیشتر با این خودروی زیبا، در ادامه با چرخان همراه باشید.

علت انتخاب نام مک‌لارن سنا چیست؟

سنا در حقیقت نام یکی از رانندگان افسانه‌ای مسابقات فرمول 1 است. آیرتون سنا در طول سال‌های 1988 تا 1993 برای تیم مک‌لارن به رانندگی مشغول بود و در این مدت موفق به کسب سه قهرمانی شد. او در سال 1994 بر اثر تصادف در شهر ایمولا ایتالیا درگذشت.

جالب است بدانید که مک‌لارن برای استفاده از این نام هیچ حق امتیازی پرداخته نکرده است که دلیل آن نیز ارتباط خوب مک‌لارن با خانواده سنا است. در حالی‌که مک‌لارن هزینه‌ای برای استفاده از نام سنا پرداخت نمی‌کند ولی بخشی از درآمد ناشی از فروش هر 500 دستگاه مک‌لارن سنا تولیدی را در اختیار بنیاد خیریه سنا قرار می‌دهد. میزان این پول مشخص نیست ولی این موضوع را می‌دانیم که تمامی نمونه‌های تولیدی آن از هم‌اکنون فروحته شده‌اند.

آیا مک‌لارن سنا جایگزین مک‌لارن P1 محسوب می‌شود؟

از مک‌لارن سنا نمی‌توان به عنوان جایگزین کامل مک‌لارن P1 یاد کرد. مک‌لارن P1 محصولی پیچیده بوده که در جاده و مسیر مسابقه عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان می‌دهد. در اصل مک‌لارن به عنوان جایگزین این دستگاه از دو خودرو رونمایی خواهد کرد. یکی از این محصولات مک‌لارن سنا بوده و دستگاه دیگر نیز یک خودرو سه سرنشین GT است که هم‌اکنون با کدنام BP23 مراحل توسعه و آزمایش خود را می‌گذراند. این محصول که با الهام از خودرو افسانه‌ای مک‌لارن F1 طراحی شده است در اواخر سال 2018 با قیمت 1.6 میلیون پوند معرفی و روانه بازار می‌شود.

سنا در مسیرهای مسابقه‌ای زمان بهتری را نسبت به مک‌لارن P1 ثبت می‌کند. در حالی‌که استفاده از مک‌لارن سنا در جاده قانونی محسوب می‌شود ولی در حقیقت برای مسیرهای مسابقه‌ای طراحی شده و در پیست مسابقه نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌توان توسط آن به انجام مسابقه پرداخت.

موتور مورد استفاده در مک‌لارن سنا چه عملکردی دارد؟

برخلاف برخی خودروهای سوپر اسپرت موجود در بازار که از دو موتور بنزینی و برقی استفاده می‌کنند، مک‌لارن سنا تنها از یک موتور بنزینی بهره می‌برد. مک‌لارن یک موتور 8 سیلندر 4.0 لیتری به همراه توربوشارژر دوقلو را برای این محصول خود درنظر گرفته است که 789 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاوری برابر با 800 نیوتون متر دارد.

در نگاه اول شاید بتوان به قدرت تولیدی موتور مک‌لارن سنا خرده گرفت چراکه مک‌لارن P1 دارای موتور با قدرت تولیدی 903 اسب بخار است ولی وزن نیز عامل مهمی برای شتاب و سرعت یک خودرو محسوب می‌شود. مک‌لارن P1 در حالت خشک (بدون مایعاتی همانند روغن موتور) وزنی برابر با 1395 کیلوگرم دارد در حالی‌که وزن سنا تنها برابر با 1198 کیلوگرم است.

با توجه به وزن دو خودرو، مک‌لارن سنا عملکرد مناسب‌تری را از خود نشان می‌دهد. نسبت اسب بخار به هر تن وزن در سنا برابر با 659 است که در P1 این رقم به 647 می‌رسد. این شرکت برای کاهش وزن سنا اقدامات زیادی انجام داده است که برای مثال می‌توان به کاهش وزن درب‌ها اشاره کرد. یک درب سنا وزنی برابر با 9.88 کیلوگرم دارد در حالی‌که این رقم برای 720S برابر با 19 کیلوگرم است. یکی دیگر از اقدامات این شرکت استفاده از اتصالات M5 به جای M6 است که نتیجه آن کاهش 33 درصدی وزن در بخش اتصالات بوده است.

 

طراحی و آیرودینامیک مک‌لارن سنا چگونه است؟

سنا از جدیدترین سیستم تعلیق هیدرولیکی مک‌لارن بهره می‌برد. این سیستم به نسل جدید ترمزهای سرامیک کربنی مجهز است که نه تنها دمای آن پایین‌تر بوده بلکه نیاز به سطح کمتری دارد که خود باعث کاهش وزن سیستم ترمز می‌شود. در صورتی‌که راننده حالت مسابقه را انتخاب کند، ارتفاع خودرو 50 میلی‌متر کاهش می‌یابد و نیروی Downforce (نیروی رو به پایین یا چسبندگی) تا 40 درصد افزایش می‌یابد.

در پشت این سوپر اسپرت شاهد استفاده از یک بال بزرگ هستیم. زاویه این بال به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا چسبندگی بیشتری برای مک‌لارن سنا به ارمغان بیاورد و همچنین در مسیرهای صاف درگ را کاهش دهد.

اگرچه بال عقب این خودرو تنها 4.9 کیلوگرم وزن دارد ولی قادر به تامین 500 کیلوگرم از 800 کیلوگرم نیروی رو به پایین سنا در سرعت 155 مایل بر ساعت (250 کیلومتر بر ساعت) بوده که 40 درصد از P1 بیشتر است.

کابین مک‌لارن سنا چگونه طراحی شده است؟

طراحی داخلی سنا تفاوت چندانی با 720S ندارد البته در درب‌های آن از پنل شیشه‌ای استفاده شده که حس جالبی را به راننده و سرنشین کناری او منتقل می‌کند. البته اگر راننده علاقه‌ای به دیدن جاده نداشته باشد، رانندگان دیگر می‌توانند پای او را در هنگام فشردن پدال گاز ببینند! در این خودرو همانند تمامی اتومبیل‌ها شاهد حضور سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی هستیم.

در بخش پشتی کابین از یک شیشه استفاده شده تا راننده قادر به مشاهده بخشی از موتور باشد که مسلما برای علاقه‌مندان به خودرو بسیار لذت‌بخش است.

قیمت مک‌لارن سنا چقدر است؟

قیمت این خودرو 750 هزار پوند است و تنها 500 نمونه از آن ساخته می‌شود که البته تمامی آن‌ها پیش فروش شده‌اند. در شب رونمایی از این محصول یک نمونه آن برای فروش عرضه شد که با قیمت 2.3 میلیون پوند به فروش رسید و مبلغ آن به بنیاد خیریه سنا تعلق گرفت.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا