مکمل بنزین
گوناگونخبر

پژو به چشمانِ سرگردان نگاه می‌کند؛ آزمایشی برای i-Cockpit

در حال حاضر تعدادی از تولیدکنندگان مطرح خودرو، سیستم‌هایی را برای کنترل عملکرد چشم رانندگان معرفی کرده‌اند. کمپانی‌های جگوار و لندرور از یک سیستم خاص برای کنترل عملکرد چشم رانندگان استفاده می‌کنند و در مقابل آنها کمپانی نیسان با کنترل چشم رانندگان از خوابیدن آنها جلوگیری می‌کند! اما اکنون نوبت به پژو رسیده و این خودروساز فرانسوی با معرفی و توسعه سیستم i-Cockpit به دنبال افزایش تمرکز رانندگان بوده و میزان چرخش و انحراف دید رانندگان را بررسی خواهد کرد.

پژو سیستم i-Cockpit را در سال 2016 معرفی کرده بود. i-Cockpit باعث شد که پژو تغییراتی اساسی برروی برخی از خودروهای خود اعمال کند و از آن پس ما شاهد استفاده از فرمان کوچک‌تر و طراحی مجدد تمام ابزارهای موجود در خودروهای پژو بودیم.

پژو برای نمایش توانایی‌های سیستم i-Cockpit یک آزمایش کوچک را به منظور کنترل میزان انحراف چشم رانندگان ترتیب داد. در این آزمایش رانندگانی با خودروهایی مانند پژو 3008 و SUVهای دیگر؛ حدود 25 مسیر متفاوت و در امتداد هم را به مسافت 10 کیلومتر رانندگی کردند.

در این آزمایش برخی از رانندگان از Tobii Pro Glasses 2 استفاده کرده و شش دوربین، مسیر حرکت خودرو و شبکیه چشم آنها را در هر 0.05 ثانیه کنترل می‌کرد. خودروساز فرانسوی عقیده دارد که چشم رانندگان مذکور 7 درصد انحراف داشته است؛ اما این میزان در پژو 3008 به دلیل استفاده از سیستم i-Cockpit به پنج درصد رسیده است.

این یک آزمایش کوچک از طرف کمپانی پژو بود؛ اما درک تفاوت مذکور بسیار دشوار بوده و به نظر می‌رسد که جامع آماری پژو بسیار کوچک است. مسئله دیگر این است که یک عینک بروی چشم رانندگان قرار گرفته و قطعا همین موضوع باعث اختلال در بینایی و انحراف دیدِ چشم آنها خواهد شد.

در هر صورت کمپانی پژو به 7 درصد انحراف چشم رانندگانی که یک ساعت و با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده‌اند؛ اشاره داشته و می‌گوید که آنها 3.35 کیلومتر به جاده نگاه نکرده‌اند! اما این آمار با استفاده از سیستم i-Cockpit به یک کیلومتر کاهش یافته و این تفاوت اندک می‌تواند عاملی برای مرگ و یا زندگی رانندگان باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت چگونه تکنولوژی‌های جدید باعث ایجاد تفاوت در میزان تمرکز رانندگان می‌شود!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا