مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین باعث انفجار می‌شود؟

نوشتن این مقاله را با این فرضیه شروع می‌کنیم که شما علاقه‌ای به منفجر کردن پمپ بنزین و آتش زدن صدها لیتر بنزین ندارید. برای جلوگیری از انفجار پمپ بنزین باید اقدامی انجام دهید و آیا آن عدم استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین است؟ در جواب این سوال باید گفت خیر!

در حالی‌که در پمپ بنزین‌ها با تابلو ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در این مکان مواجه می‌شوید و بسیاری نیز به این موضوع اعتقاد دارند که استفاده از این دستگاه می‌تواند باعث شروع آتش سوزی و انفجار شود، ولی تا به امروز پرونده‌ای در رابطه با آتش سوزی پمپ بنزین به وسیله تلفن همراه ایجاد نشده است. در حقیقت محققان به دنبال این موضوع بودند که توسط تلفن همراه انفجاری در پمپ بنزین صورت دهند که در انجام این ایده شکست خوردند.

با وجود توضیحات بالا، چه دلیلی می‌تواند باعث ایجاد این تفکر شود که تلفن همراه می‌تواند باعث ایجاد آتش سوزی و انفجار در پمپ بنزین شود؟ مسلما تا به امروز این اتفاق برایتان رخ داده که در هنگام کشیدن پای خود بر روی فرش، شوک خفیفی به شما وارد شود. علت این شوک خفیف را باید در الکتریسیته ساکن جستجو کنید. در حالی‌که تلفن همراه شما نمی‌تواند باعث آغاز آتش سوزی شود ولی الکتریسته ساکن قادر به انجام چنین کاری است.

هنگامی‌که در پمپ بنزین مشغول پر کردن باک اتومبیل خود هستید، به این موضوع توجه می‌کنید که حتی قطره‌ای بنزین بیرون نریزد چون بنزین در تمامی نقاط جهان قیمت بالایی دارد. شاید در ابتدا فکر کنید که چون بنزینی به بیرون نشت پیدا نمی‌کند پس الکتریسته ساکن نیز تاثیری بر روی آن ندارد ولی در حقیقت چنین موضوعی صحت ندارد.

هنگامی‌که بنزین می‌زنید مخصوصا در روزهای گرم و آفتابی، بنزین بخار می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. بخار بنزین همیشه در اطراف نازل وجود دارد ولی شما به راحتی قادر به دیدن آن نیستید. این بخار می‌تواند توسط الکتریسته ساکن جرقه‌ای زده و ایجاد آتش سوزی کند که این امر باعث انفجار جایگاه خواهد شد. در حقیقت شعله ایجاد شده به داخل باک خودرو و همچنین پمپ بنزین منتقل می‌شود که نتایج فاجعه‌باری را در پی دارد.

شاید با خود فکر کنید که به علت عدم وجود فرش در پمپ بنزین‌ها خطری شما را تهدید نمی‌کند ولی باید گفت که الکتریسته ساکن تنها توسط فرش ایجاد نمی‌شود! اگر در هنگام بنزین زدن سردتان شود و به داخل خودرو برگردید، مسلما لباس شما با صندلی برخورد می‌کند که این امر خود باعث تولید الکتریسته ساکن می‌شود. در این حالت اگر نزدیک نازل و بخار بنزین شوید، احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد. محققان اعلام کرده‌اند افرادی که هنگام بنزین زدن سوار خودرو شده و دوباره از آن پیاده می‌شوند می‌توانند تا ۶۰ هزار ولت برق تولید کنند.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، تلفن همراه نمی‌تواند باعث انفجار در پمپ بنزین شود ولی سوار و پیاده شدن از خودرو در هنگام بنزین زدن می‌تواند خطرناک باشد. در حالی‌که استفاده از تلفن همراه خطری را برای شما و پمپ بنزین در پی ندارد ولی در صورت امکان هنگام پر کردن باک آن را در کابین اتومبیل خود بگذارید. اگرچه بنزین زدن و منتظر ماندن برای پر شدن باک می‌تواند امری خسته کننده باشد ولی سعی کنید در این مدت با تلفن همراه خود کار نکنید و تا زمان پر شدن باک نیز سوار خودرو نشوید.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا