مکمل بنزین
گوناگونخبر

با اولین سوپراسپرت هندی آشنا شوید

DC آوانتی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دهلی دیده شد و عرضه آن سال ۲۰۱۵ آغاز شد. برای آشنایی با کمپانی طراح این خودرو باید بگوییم که شرکت DC در سال ۱۹۹۳ در هند تاسیس شد. هدف از شکل‌گیری این شرکت تولید خودروهای مفهومی و با تکنولوژی جدید برای هند بود. آوانتی اولین خودروی ساخت این شرکت است که تمام مراحل ساخت و طراحی آن در هند طی شده. شاید در نگاه اول این خودرو ضعف‌های فراوانی داشته باشد اما باید بدانید که هند، خودرویی را تولید کرده است که بسیاری، از طراحی نمونه مشابه آن عاجز هستند.

در طراحی ظاهری آوانتی سعی شده چهره‌ای خشمگین به‌نمایش گذاشته شود اما بیشتر با خودرویی فانتزی روبرو می‌شویم که عدم یکنواختی طراحی در بخش عقب و جلویی این خودرو دیده می‌شود. ظاهر این خودرو بسیار بیش از حد شلوغ طراحی شده و از فرم چراغ‌ها می‌توان فهمید که هندی‌ها سعی داشته‌اند نشان دهند مانند کمپانی‌های مطرح از موجودات زنده در طراحی آوانتی الهام گرفته‌اند. شاید در طراحی این مدل از الگوهای خارجی استفاده شده باشد اما به حد کافی خوب بنظر نمی‌رسد و بیننده را بعنوان یک سوپراسپرت به خود جلب نخواهد کرد.

طراحی داخلی کابین اصلا شبیه به خودروهای سوپراسپرت نیست و می‌توان آن را به‌خودروهای هاچبک قدیمی نسبت داد. کیفیت متریال به‌هیچ وجه خوب نیست و کیفیت ساخت کابین نیز چندان جالب بنظر نمی‌رسد. روکش صندلی چرم مصنوعی نیز بسیار مایوس‌کننده است و از همه بدتر دسته دنده بلند این خودرو است. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی افترمارکت بدون امکان تغییر رنگ و طرح‌ یک بخش ضعیف دیگر آوانتی خواهد بود. علاوه بر این کمپانی برای جلوه بخشیدن به این خودرو سقف آن را بسیار کوتاه گرفته تا جایی که افراد ۱۸۰ سانتی در آن مشکل خواهند داشت. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به دید مناسب راننده اشاره کرد.

نباید از اولین تلاش هند برای دستیابی به سوپراسپرت، توقع زیادی داشت بنابراین در این خودرو از موتورهای ۱۶ سیلندر W شکل خبری نیست و شرکت سازنده از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ رنو با دو قدرت خروجی ۲۵۰ و ۳۱۰ اسب بخاری استفاده نموده است. آوانتی با ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت از پدال‌های پشت فرمانی بهره می‌برد تا حس سوپراسپرت را بتواند منتقل کند. مدل کم قدرت‌تر می‌تواند در ۶ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. یک عیب دیگر آوانتی را می توان به عدم وجود کیسه هوا نسبت داد که بنظر می‌رسد ترافیک‌های سنگین این کشور جای کیسه هوا را پر کرده‌اند.

آوانتی در بازار محلی حدود ۵۶ هزار دلار قیمت دارد و مدل فول آپشن نیز در حدود ۷۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. تاکنون ۳۵۰ دستگاه از این خودرو به‌فروش رسیده است و مقامات کمپانی دی‌سی در تلاش‌اند تا کشورهایی را برای صادرات این خودرو پیدا کنند و همچنین سعی دارند با رفع عیوب و بالابردن کیفیت در آوانتی، آن را آماده عرضه در بازارهای معتبر کنند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا