مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هیوندای آزرا جدید، محصول آینده کرمان موتور برای بازار خودرویی ایران!

هیوندایی با دارا بودن سهام شرکتی همچون کیا موتور، سالیانه بیش از 5 میلیون خودرو را در سرتاسر جهان تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. محصولات تولید شده توسط هیوندای در اغلب موارد با خودروهای کیا موتور دارای پلتفرم و پیشرانه‌ای یکسان بوده و بر حسب سیاست فروش این خودروساز کره‌ای، در هر یک از بازارهای هدف، هیوندای و کیا از فروشی بسیار بالا برخوردار هستند.

در همین رابطه، امروز قصد داریم تا به معرفی محصول جدید کمپانی هیوندای با نام آزرا بپردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این خودرو، شرایط ورود آن به بازار خودرویی ایران را که توسط گروه صنعتی کرمان خودرو انجام خواهد شد را بررسی نماییم.

آزرا نخستین بار در حدود 12 سال قبل وارد بازار داخلی کشور شد و توانست مشتریان زیادی را به واسطه کیفیت ساخت و موتور قدرتمند،‌ به سوی خود جلب نماید.

1-معرفی کلی

به‌طور کلی هیوندای آزرا را می‌توان یک سدان خانوادگی متوسط و تا حدی بزرگ نامید. این خودرو در واقع برادر بزرگ‌تر سوناتا محسوب شده و در برخی از بازارهای جهانی، محبوبیت بیشتری را نسبت به سایر مدل‌های هیوندای دارا است. در همین رابطه، آزرا نخستین بار در سال 2006 میلادی (سال 1384 شمسی) وارد بازار خودرویی ایران شد و تا پیش از اعلام قانون ممنوعیت خودروهایی با حجم موتوری بیش از 2500 سی‌سی در سال 2014 (1392 شمسی)، سه نسل گوناگون از این خودرو محبوب در بازار خودرویی کشور توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند و رقیبی جدی برای خودرویی همچون تویوتا آریون محسوب شود.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که آزرا جدید بر پایه زبان طراحی جدید هیوندای ساخته شده است. این خودرو در کنار ابعاد نسبتا بزرگ خود (در کلاس خودروهای سدان متوسط) دارای روحی اسپرت بوده و در نگاه اولیه، حسی اسپرت و امروزی را به خریداران و مشتریان القا می‌کند. طراحی بخش ابتدایی این خودرو با وجود چراغ‌هایی کشیده و زیبا، جلو پنجره‌ای بزرگ، مه شکن‌های LED و خطوط ایجاد شده بر روی کاپوت، دارایی طرحی تهاجمی در عین حال محافظه کارانه بوده که یکی از نقاط قوت این مدل محسوب می‌شود. (به اعتقاد کارشناسان، نمای جلویی آزرا 2018 کمی مشابه با محصولات برند انگلیسی جگوار می‌باشد)

در نمای کناری، مهندسان این کمپانی کره‌ای سعی کرده‌اند با ایجاد خطوط متعدد بر روی درب‌ها و گلگیرهای جلو و عقب، طراحی اسپرت و پر ابهت این خودرو را حفط نمایند و با قرار دادن رینگ‌هایی 5 پر و بزرگ جثه (در برخی از مدل‌های این خودرو، رینگ‌ها متفاوت است)، طراحی کناری این خودرو را بهبود بخشند.

حال به بخش انتهایی آزرا جدید می‌رسیم که بی‌شک این قیمت جذاب‌ترین نکته در مورد طراحی این خودرو است. در این بخش شاهد چراغ‌هایی کشیده و یکسره هستیم که دیدگاه اولیه بسیار جذاب و زیبا بوده و یکی از عوامل مهم جذب مشتریان به سوی این خودرو است. (به اعتقاد علاقمندان خودروهای امروزی، طراحی چراغ‌های عقبی این خودرو در نسل قبلی و نسل فعلی، بسیار مشابه با محصولات کمپانی آمریکایی دوج است)

همچنین از دیگر نکات جالب در قسمت انتهایی این خودرو، می توان به مواردی همچون وجود خروجی و سراگزوزهای نقره‌ای بزرگ، طراحی جالب سپر و وجود مه شکن‌ها بر روی سپر به‌صورت کشیده اشاره کرد.

3-طراحی داخلی

یکی دیگر از نکات مثبت در رابطه با این خودرو، طراحی داخلی آن است. آزرا 2018 دارای طراحی داخلی زیبا و شکیل در عین حال امروزی بوده و جنس متریال استفاده شده در کابین و اتاق داخلی این خودرو رضایت بخش است. همچنین، اگر بخواهیم به موارد مهم در این قسمت اشاره کنیم، می‌توان مواردی همچون طراحی زیبای دربچه‌های هوا در دو طرف، کنسول مرکزی جدید، مانیتوری بزرگ، ساعت آنالوگ، صندلی‌هایی راحت و عریض و … را نام برد. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که در این خودرو فضای سرنشینان بسیار خوب بوده و 5 فرد بالغ با توجه به اتاق بزرگ آزرا جدید، در این خودرو جای گرفته و برای طی مسافت‌های طولانی مشکلی نخواهند داشت.

4-پیشرانه و عملکرد

همان گونه که در ابتدای این مطلب گفته شد، با توجه به عدم ورود خودروهایی با حجمی بیش از 2500 سی‌سی، کرمان خودرو نمونه چهار سیلندر این مدل را برای بازار خودرویی ایران در نظر گرفته است که این محصول دارای پیشرانه‌ای 2.4 لیتری بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 189 اسب بخار و گشتاوری برابر با 246 نیوتن متر است.

در همین رابطه، خودروی مذکور دارای جعبه دنده‌ای اتوماتیک و 6 سرعته بوده که تمام قدرت تولید موتور را به محور جلو خودرو منتقل می‌سازد. در رابطه با شتاب اولیه این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که طبق اعلام برخی از منابع بین المللی، آزرا جدید برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیاز به زمانی در حدود 8.9 الی 9.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودرو در حدود 230 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، میزان مصرف سوخت این خودرو به‌صورت میانگین در دو مسیر شهری و اتوبان در نمودار سیکل ترکیبی برابر با 8.7 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو5 است.

5-امکانات رفاهی

در زمینه امکانات رفاهی این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که آزرا جدید دارای امکانات رفاهی بسیار بالایی در مدل‌های فول آپشن خود بوده که اگر بخواهیم بخشی از این امکانات را نام ببریم، می‌بایست به مواردی همچون سانروف (در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، بلوتوث، کروز کنترل هوشمند، رادار بین خطوط، رادار عابر پیاده، رادار نقطه کور، سیستم جلوگیری از تصادف، ترمز اتوماتیک، سنسور جلو و عقب، ماساژ صندلی جلو، گرم کن و سرد کن صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد به‌صورت برقی، دوربین 360 درجه و عقب، مانتیور 10.3 اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، فرمان برقی چند حالته، گرم‌کن فرمان، سیستم تهویه مطبوغ خودکار برای سرنشینان جلو وعقب، پرده‌های جانبی برقی و …. اشاره کرد.

6-قیمت و زمان عرضه

طبق گفته مدیران کرمان موتور، آزرا جدید در اواخر سال جاری (اسفندماه) به‌طور رسمی در ایران رونمایی خواهد شد اما فروش انبوه این محصول در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد. در رابطه با قیمت این خودرو همچان نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت، اما به اعتقاد کارشناسان و با وجود آشفتگی بازار خودرویی ایران بنا بر دلایلی همچون عدم تثبیت نرخ ارزهای خارجی و تعرفه‌های سنگین گمرکی، بی‌شک آزرا جدید قیمتی بیش از 330 میلیون تومان را به خود اختصاص خواهد داد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. چراغ جلوهاش انگار کپی از بی ام دبلیو و جگوار هست
    چراغ عقب هم شبیه دوج چارجر
    داخلش هم شبیه تویوتا chr
    بعید بود از هیوندای همچین طراحیی انجام بده

    1. درسته داداش. منم تو نوشتن این مطلب به این نکته اشاره کردم

  2. چراغهای عقب تو نسل قبل عین آستون مارتین one77 بود نه دوج
    برین ی مقایسه کنین

    1. داداش ما کلی گفتیم .نمیخاستیم دقیقه بگیم شبیه چی بوده دیگ

  3. تشکر صمیمانه از مسئولانی که هر روز دایره انتخاب نکردن ما رو وسیعتر می کنن. قبلا آط 20 و الانترا رو نمی تونستیم بخریم بعدش سوناناتا و سانتافه و الان هم آزارا. از این پس یک خودروی داخلی اضافه خواهد شد که حتی تو رویاهامون هم نمی تونیم بخریمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا