مکمل بنزین
گوناگونخبر

بازگشت دوو به ایران بعد از گذشت دو دهه!

به گزارش چرخان، در دهه ۷۰ شمسی (زمانی که واردات خودرو آزاد شد) کرمان خودرو با انعقاد قراردادی با شرکت دوو انحصار واردات محصولات این شرکت را بر عهده گرفت. خودروی دوو در آن زمان برای خیلی از عاشقان خودرو و کیفیت در ایران، به عنوان یک خودروی لوکس و ایمن محسوب می‌شد.

خودروی دوو اسپرو همراه با دو گیربکس دستی و اتوماتیک با ظاهری جذاب و مدرن همراه با کابین جادار و هزینه نگهداری پایین که فاکتور بسیاری از خودرو دوستان برای یک خودروی نسبتا ایده‌آل (با قیمت مناسب البته) به حساب می‌آمد. از این رو خیلی زود توانست جای خود را در دل خانواده‌ها و جوانان باز کند. (چراغ‌های پر نور و قوی از مزیت‌های آن زمان این خودرو محسوب می‌شد)

متاسفانه فعالیت شرکت دوو خیلی به طول نیانجامید که با اعلام ورشکستگی (در پی بحران مالی به همراه مشکلات اعتباری خود) مجبور به فروش نیمی از سهام شرکت اصلی خود شد. بعد از این جنرال موتورز آمریکا به عنوان جانشین این شرکت معرفی شد. در اواسط دهه ۷۰ بدلیل تحریم‌های آمریکا خرید دوو صفر در ایران عملا امکان‌پذیر نبود،

با این وجود این پایان کار برای علاقه‌مندان به این خودروی دوست‌ داشتنی و محبوب نبود. خودوی دوو در بین بسیاری از اقشار جامعه بسیار مورد پسند بود. بعد از اینکه صفر این خودرو دیگر در بازار موجود نبود از این رو ترافیک بازدید وب سایت‌های خرید و فروش خودرویی با جستجوی عبارت «خرید دوو صفر» بسیار بالا رفت. اما نتیجه این جستجو چیزی جز عبارت، مدل‌های قدیم سیلو نبود.

متن آگهی‌ها برای خودروی دوو اغلب این طور عنوان می‌شد:
«ماشین دوو ۸ سال در یک پارکینگ مسقف پارک بوده است» «دوو آلبالویی با تنها ۷۰ هزار کارکرد، فروش به صورت توافقی»
از این رو قیمت این خودرو طبیعتا کمی روند صعودی به خود گرفت و بازار برای خودروی دست دوم (اصطلاحا استوک) دوو رونق زیادی گرفت، بگذریم…

امروزه جایگزین‌های دوو در ایران اکثرا چینی هستند و مدل ام‌وی‌ام که در واقع کپی شده خودروی ماتیز بود، وارد بازار ایران شد. مدل چینی این خودرو در ایران ام‌وی‌ام ۱۱۰ است که خودرویی کوچک اما نسبتا محبوب (بیشتر بدلیل مصرف سوخت پایین) لقب گرفت. در حال حاضر این خودرو با مبلغ ۲۷ میلیون تومان قابل خریداری است.

آیا شرکت دوو کار خود را دوباره در ایران آغاز خواهد کرد!

همزمان با انعقاد برجام شرکت دوو برای مذاکرات به ایران آمده است، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که کرمان موتور قصد دارد با بستن قراردادی با دوو که به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه جنرال موتورز آمریکا است همکاری خود را از سر گیرد. باید منتظر ماند و نظاره کرد که آیا در آینده (در صورت عرضه محصولات در ایران) خرید دوو صفر در ایران با وجود حضور انبوهی از برندهای متفاوت در بازار و سیل گسترده انتخاب‌های خودرویی همراه با شرایط و تسهیلات فروش متنوع آیا دوو می‌تواند با حضور رقبایی قدرتمند، در لیست انتخاب مشتریان، به عنوان گزینه اول قرار بگیرد.

نکته بعدی که قابل تامل است قیمت گذاری این خودرو در آینده توسط شرکت عرضه کننده (احتمال قوی شرکت کرمان موتور نمایندگی دوو خواهد بود) در ایران است. آیا باز هم شاهد قیمت‌های فضایی و کاذب برای خودروها خواهیم بود!

مهدی درکی

حدود یک سال است که به پیشه مترجمی و نویسندگی مطالب در دنیای خودرو وارد شده ام. تلاش‌بر این است تا با قرار‌ دادن مطالب روز خودرویی در اختیار هموطنان رضایت خاطر شما عزیزان میسر گردد... .

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام بی صبرانه منتظروروداتومبیل دوونکسیانسل جدیدنکسیاهستیم

  2. من چندین ساله که سوار دوو سیلو هستم چه باور بکنید چه باور نکنید جنازه ی ماشینم رو با دو تا ماشین صفر داخلی تعویض نمیکنم به امید دیدار مجدد دوو در ایران امیدوارم هرچه زودتر دوباره دوو وارد بازار ایران بشه تا هم مردم و هم خودروسازان داخلی متوجه تفاوت بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا