مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

با بودجه‌ای برابر با 40 میلیون تومان پژو پارس صفر بخریم یا سیتروئن زانتیا کارکرده؟

 حال در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 40 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون پژو پارس صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید یک سیتروئن زانتیا کارکرده به ‌صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

همان‌گونه که می‌دانید، سیتروئن زانتیا را می‌توان یکی از بهترین خودروهای تولید شده در کشور نام نهاد. این خودرو در اوایل دهه 90 میلادی توسط کمپانی فرانسوی سیتروئن تولید شد و در سال 1381 وارد بازار خودرویی ایران گردید. (لازم به ذکر است که زانتیا در ایران توسط گروه خودروسازی سایپا تولید و عرضه گردید) در سوی دیگر این مقایسه، پژو پارس قرار دارد.

این خودرو برای اولین بار در سال 1379 به صورت وارداتی حضور در بازار خودرویی ایران را تجربه کرد و از آن زمان تاکنون یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار به شمار می‌آيد. (لازم به ذکر است که پژو پارس توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید و روانه بازار می‌شود)

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که با توجه به سلیقه‌ای بودن طراحی هر خودرو از جانب خریداران و مشتریان، در این بخش می‌بایست هر دو خودرو را در زمینه طراحی ظاهری برابر اعلام کرد اما به اعتقاد کارشناسان و فعالان این حوزه، پژو پارس در دیدگاه کلی از الگوریتم ساختاری بهتری برخوردار بوده و این موضوع بدین صورت است که در هنگام مراجعه فردی برای خرید خودرو، قطعا نمای ظاهری پژو پارس، این شخص خریدار را بیشتر جلب خود خواهد کرد.

3-طراحی داخلی

در زمینه طراحی داخلی و کابین این دو خودرو، دو مقوله جداگانه وجود دارد که در بخش اول می‌بایست پژو پارس را برنده اعلام کرد. زیرا این خودرو به دلیل امروزی‌ تر بودن اتاق داخلی، داشبورد و ادواتی زیباتر در مقایسه با زانتیا، انتخابی بهتر به شمار می‌آيد. اما در زمینه کیفیت ساخت اتاق و دوام بهتر، قطعا زانتیا خودرویی بهتر است. زیرا این مدل از کیفیت متریال بهتری در ساخت اتاق برخوردار بوده و کابین داخلی آن نسبت به پژو پارس، دیرتر دچار معایبی همچون صدا و کوبش می‌شود.

 

 

 

 

4-پیشرانه و عملکرد

حال نوبت به مشخصات فنی دو خودرو می‌رسد. در همین رابطه، در ابتدا این بخش به سراغ سیتروئن زانتیا می‌رویم. این خودرو دارای دو پیشرانه متفاوت در بازار داخلی کشور بوده که در این مقایسه تنها مدل sx2000 آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پیرامون همین موضوع، زانتیا در مدل sx2000 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر است.

 همچنین، گیربکس این خودرو به صورت 5 سرعته دستی بوده و تمام قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در زمینه شتاب اولیه زانتیا نیز می‌توان این‌گونه گفت که این مدل در زمانی برابر با 10.2 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن در حدود 220 کیلومتر در ساعت خواهد بود. (مصرف سوخت زانتیا در نمودار ترکیبی در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای برابر با 9.1 لیتر بنزین و استاندارد آلایندگی آن یورو2 اعلام شده است)

اما در سمت مقابل، پژو پارس نیز در بازار خودرویی ایران دارای چندین پیشرانه مختلف بوده که در این مقایسه تنها مدل 1.8 لیتری (مدل سال) مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه، پژو پارس از یک پیشرانه چهار سیلندر 8 سوپاپ باحجمی برابر با 1.8 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 100 اسب بخار و گشتاوری برابر 155 نیوتن متر است.

همچنین، گیربکس این خودرو به صورت 5 سرعته دستی بوده و تمام قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. پیرامون همین موضوع، شتاب اولیه این خودرو طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت خواهد بود. (مصرف سوخت پژو پارس در نمودار ترکیبی در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای برابر با 8.7 لیتر بنزین و استاندارد آلایندگی آن یورو3 اعلام شده است)

در این بخش نیز اعلام برنده را می‌بایست به صورت دو قسمتی عنوان کرد که در قسمت اول در رابطه با شتاب و راحتی خودرو، برنده این جدال بی شک سیتروئن زانتیا بوده و در قسمت دوم که در رابطه با مصرف سوخت و آلایندگی است، قطعا پژو پارس خودرویی بهتر از زانتیا خواهد بود

5-امکانات رفاهی

در زمینه امکانات رفاهی می‌توان این‌گونه گفت که هر دو خودرو در مقایسه کلی از امکاناتی تقریبا یکسان برخوردار هستند. اما پژو پارس به دلیل تغییر در طراحی داخلی و اضافه شدن ادوات بیشتر، به اعتقاد کارشناسان خودرویی بهتر در این بخش عنوان شده و در دید کلی خریداران، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. حال اگر بخواهیم به بخش از این امکانات اشاره کنیم، می‌توان مواردی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، بلندهای جلو و عقب، چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، شیشه‌های سولارو ضد اشعه UV، قفل میکروسوییچی درب‌ها، قفل مركزی با سوییچ كنترل از راه دور رادیویی، تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، رودری بهینه، داشبورد تریم بژ و مشکی، جلو آمپر جدید، دماسنج روی داشبورد، سنسور ايمنی دنده عقب، ايموبيلايزر، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و .. را نام برد.

6-استهلاک

پیرامون مقوله استهلاک این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که در این بخش پژو پارس را می‌بایست خودرویی بهتر و کم خرج‌ تر از سیتروئن زانتیا بر شمرد. زیرا هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای پژو پارس در هر 5500 الی 6400 کیلومتر پیمایش، در حدود 80 الی 100 هزار تومان است و تهیه قطعات مصرفی این خودرو با توجه به حضور این مدل در خط تولید، نسبت به سیتروئن زانتیا آسان تر خواهد بود (هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای زانتیا در هر 5600 الی 6500 کیلومتر پیمایش، در حدود 95 الی 120 هزار تومان تخمین زده می‌شود)

نتیجه گیری

حال با توجه به بررسی تمامی بخش‌ها، نوبت به نتیجه گیری نهایی می‌رسد. در همین رابطه، با توجه به شرایط کنونی بازار، تهیه قطعات مصرفی و استفاده طولانی مدت از خودروها، به اعتقاد کارشناسان، پژو پارس انتخابی بهتره بوده و با توجه به بودجه مورد نظر، خرید سیتروئن زانتیا دسته دوم در مقایسه با پژو پارس صفرکیلومتر پیشنهاد نمی‌شود.

به سوپر گروه زانتیا ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫32 دیدگاه ها

  1. زانتیا از هر جهت از پارس بهتر نرمی سواری هندلینگ شتاب و… موشک زمینی رو نباید باین لگن مقایسه کرد موتور زانتیا ۳۵ اسب بخار توان بیشتری دار و از سیستم تعلیق خاصی که سواری بسیار عالی رو داره

  2. واقعأ نتیجه گیری خنده داری بود. پارس نه در کیفیت قطعات و نه در کیفیت سواری هیچ هیچ هیچ حرفی در مقابل زانتیا نداره. پارس هم در ظاهر و هم در ایمنی در مقابل زانتیا بسیار ضعیفه. کشش زانتیا در دنده سه به بالا، نرمی در سواری، شتابگیری ثانویه که در اتوبان‌ها بسیار اهمیت داره، هندلینگ در سرعت‌های بالا در مسیرهای پرپیچ و خم… جک های هوشمند، کیفیت کابین، ضدصدا بودن اتاق، امکان تغییر دستی ارتفاع و خیلی ویژگی‌های منحصربه فرد زانتیا، سبب شده تا پارس در مقابلش اصلا به چشم نیاد. نویسنده این مقاله باید کمی مطالعاتش رو در حوزه خودرو بالا بره یا کلا بیخیال نگارش در باب خودرو بشه و به کشاورزی یا دامداری بپردازه بهتره.

  3. پارس ماشین خوبیه ولی خب زاننیا نرم نره شنابش از پارس زیاده مونورش کم صدانره زه درها و سپرهاش از پارس پهن نره سنونهای پشنی اونم پهنه و قویه شکل اونم مخصوصا نمای پشنی زیبانره

  4. تو بیجا کردی من میرم تو زانتیا زانتیا آشغالو میزاری پیش پارس تیو فایو ۹۶ تو برو خر برون وقتی نمیدونی پارس چیه زانتیا چیه زانتیا ماله دوره تیرکمون شاهه اُسکل پارس و اسپرتش کنی و یکم تقویتش کنی در حد سوزوکیه

  5. سلام دوستان با بودجه ای معادل ۱۵۰ تا دویست تومن زانتیا بگیرم بهتره یا پارس lx?

  6. بابا زانتیا دیگه از مد افتاده قیافش مضخرفه رخ پارس سلطانه

  7. نباید گفت پارس ماشین خوبی نیست زانتیا خوبه یا بر عکس هر کدوم ویژگی های خودشون رو دارن به نظر من از لحاظ مستحکم بودن بدنه طراحی داخلی و رخش پارس خیلی بهتر ولی ویژگی های فنی زانتیا بیشماره مثل سیستم تعلیق با ۳ تا چرخ میتونه ۱۲۰ کیلومتر پرکنه و سرعت و شتاب تعادل درپیچ و سیستم تنظیم ارتفاع و ….
    دوستان توجه کنن که از زانتیا برای قاچاق اسلحه و سرقت از بانک ها استفاده می‌شد و هیچ ماشین پلیسی به گردش هم نمیرسید حتی الگانس

  8. زانتیا بهتر از پژو پارس است و کارشناسان اشتباه میگن

  9. زانتیا بهتر از پژو پارس است و کارشناسان اشتباه میگن

  10. زانتیا نسبت به پژو پارس سر و صدای کمتری پیدا میکند و سرعت و شتاب بهتری دارد

  11. زر نزن کارشناس اشتباه می‌گی زانتیا بهتره بابا شما بروز هوب تحقیق کن کارشناس

  12. زانتیا بهتره برو خوب تحقیق کن کارشناس تو الکی می‌گیرد که همه برن ماشین ایرانی بخرن پرشیا اشغاله

  13. زانتیا بهتره از پرشیا پرشیا زاقارته و اشغاله

  14. زانتیا بهتره برو خوب تحقیق کن کارشناسان دوروغ می گویی

  15. کارشناس اینجوری می گوید که چوم قطعات زانتیا گرون است مردم ها پول ندارن

  16. زانتیا بهتره طرفداران پرشیا فقط ماشین های زاقارت رو ترجیه میدن

  17. اسکل زانتیا یعنی چی پژو پارس اشغال اشغال تیو فایو بهتره تو ماشین بلد نیستی چرا مینویسی و به طرفداران زانتیا فش میدی

  18. عشق است زانتیا من مدل 88 دارم سلطان جاده فقطوفقط زانتیا

  19. دوستان من میخوام یه زانتیا 84 تمیز بخرم
    نظرتون چیه ؟ یا میگید پارس بهتره خخخ

  20. زانتیا حرف نداره مثل ایسوزو مثل fh اینها سلطان جاده هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا