مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آنچه که می‌بایست راجع به ساینا دنده‌ای بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان، به تازگی سرویسی جدید با نام مشاوره و راهنمایی را در زمینه خرید انواع خودروهای موجود در بازار داخلی کشور را با هدف بهبود و کمک در انتخاب اتومبیل مورد نظر از سوی خریداران طرح ریزی کرده است که این سرویس به صورت دوره‌ای بر روی سایت قرار می‌گیرد. در این سلسله بررسی‌ها، نوبت ساینا دنده‌ای می‌رسد که می‌توانید در ادامه این مطلب هر آنچه که می‌خواهید راجع به ساینا دنده‌ای بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که ساینا در واقع فیس لیفتی از تیبا صندوق دار در بازار خودرویی ایران بوده و به جزء نمای ظاهری و برخی ادوات داخلی، تغییر خاصی را نسبت به مدل پیشین خود یعنی تیبا صندوق دار دارا نیست.

1-هدف از ساخت ساینا چه بود؟

در واقع ساینا را می‌توان جایگزینی احتمالی برای تیبا صندوق دار نام نهاد. زیرا به توجه به گفته مدیران گروه صنعتی سایپا، تیبا صندوق دار در سال 1398 به احتمال فراوان از خط تولید خارج خواهد شد. پیرامون همین موضوع، ساینا نخستین بار در اواخر سال 1394 شمسی به بازار خودرویی ایران معرفی گردید و فروش انبوه این محصول (مدل دنده ای) در اوایل سال 1395 در بازار داخلی آغاز شد.

2-مشخصات فنی ساینا دنده‌ای چگونه است؟

در رابطه با مشخصات فنی ساینا می‌توان گفت که این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاوری برابر با 128 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دنده دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌باید. (لازم به یاواوریست که گیربکس ساینا با نام اختصاصی ND1 شناخته می‌شود و پیشرانه این خودرو نیز دقیقا مشابه با تیبا و تیبا 2 است)

3-عملکرد ساینا دنده‌ای به چه صورت است؟

در رابطه با عمکرد این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو همانند تیبا صندوق دار، دارای فضای سرنشین مناسبی بوده و ارتفاع اتاق داخلی این خودرو برای افراد قدبلند نیز مناسب است و ۵ فرد بالغ (با اندامی متوسط و وزن ۸۰ کیلوگرم) به راحتی در این خودرو قرار می‌گیرند. در رابطه با مصرف سوخت ساینا دنده‌ای نیز می‌بایست گفت که این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر پرترافیک و شهری مصرفی برابر با 8.3 لیتر بنزین را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرفی برابر با 6.1 لیتر بنزین را به‌خود اختصاص خواهد داد.

همچنین، در نمودار سیکل ترکیبی مصرف، ساینا دنده‌ای عددی برابر با 7.2 لیتر بنزین را در مجموع از خود به‌جای می‌گذارد و استاندارد آلایندگی آن برابر با یورو۴ اعلام شده است (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با ۴۱ لیتر است)

5-هزینه سرویس‌های دوره‌ای ساینا دنده‌ای به چه صورت است؟

ساینا دنده‌ای را همانند مدل پیشین خود یعنی تیبا، می‌توان یکی از کم استهلاک‌ترین خودروهای بازار نامید. به اعتقاد تعمیرکاران، محدوده سرویس دوره‌ای این خودرو در هر ۵۵۰۰ الی ۶۳۰۰ کیلومتر است. همچنین، هزینه سرویس‌های دوره‌ای ساینا دنده‌ای با توجه به مشابه بودن مشخصات فنی آن با تیبا و تییا 2، در شرایط فعلی مابین ۶۵ الی۸۰ هزار تومان برآورد شده است (سرویس‌های دوره‌ای شامل تعویض روغن موتور، تعویض فیلتر هوا، بازرسی قطعات مصرفی و …)

حال اگر بر فرض مثال خودرو مذکور دچار مخارجی همچون تعویض لاستیک شود، هزینه تعویض لاستیک این خودرو چقدر خواهد بود؟ در واقع سایز لاستیک ساینا دنده‌ای به ‌طور استاندارد ۱۷۵ بوده و اگر بخواهیم یک جفت لاستیک با این سایز را با تهیه کنیم، می‌بایست مبلغی در حدود ۳۹۰ الی ۴۱۰ هزار تومان را پرداخت نماییم. (قیمت اعلامی در این بخش برای برندهای ایرانی همچون بارز، کویر، یزد و … است)

 

5-نرخ بیمه شخص ثالث ساینا دنده‌ای به چه صورت است ؟

حال اگر بخواهیم راجع به نرخ بیمه ساینا دنده‌ای سخن  بگوییم، می‌بایست گفت که اگر شخصی این خودرو را به‌صورت صفرکیلومتر و با مدل ۱۳۹۷ خریداری نماید، می‌بایست هزینه‌ای در حدود ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان الی ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان را برای تهیه بیمه نامه شخص ثالث خود پرداخت نماید.

6-معایب ساینا دنده‌ای به چه صورت است ؟

این خودرو نیز همانند مدل پیشین خود یعنی تیبا صندوق دار، یک محصول ارزان قیمت و با کیفیت ساختی نامطلوب است و دارای معایبی همچون جلوبندی ضعیف، اتاقی پر صدا، کیفیت سواری به‌مراتب ناخوشایند، عدم تعادل کافی در پیچ‌ها، دید نامناسب عقب، ورود صدای موتور به درون اتاق، ایمنی ضعیف و … است.

7-امکانات رفاهی ساینا دنده‌ای به چه صورت است؟

ساینا دنده‌ای در حال حاضر در دو مدل SX و EX تولید می‌شود که بالاترین سطح امکانات این خودرو در مدل EX موجود بوده و از این امکانات می‌توان به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع خودکار، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، قفل مرکزی، ریموت کنترل، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو، رینگ آلومینیومی، سپر همرنگ بدنه، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی برقی، درب‌بازکن باک و صندوق عقب، ساعت دیجیتال و برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم اشاره کرد.

8-قیمت ساینا دنده‌ای در بازار خودرویی ایران چقدر است؟

در حال حاضر ساینا دنده‌ای با دوکد اتاق SX و EX تولید و روانه بازار می‌شود که طبق آخرین بروز رسانی، قیمت مدل SX این خودرو با مدل ساختاری ۱۳۹۷ برابر با 27 میلیون و 900 هزار تومان و قیمت مدل EX (فول آپشن) با مدل ساختاری ۱۳۹۷ برابر با 28 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است. همچنین، خریداران در صورت خرید این خودرو به‌صورت صفر کیلومتر از نمایندگی‌های مجاز، از مزایای همچون یک سال بیمه بدنه رایگان و یک سال سرویس دوره‌ای رایگان برخوردار خواهند بود.

در زمینه خرید مدل‌های کارکرده ساینا دنده‌ای می‌توان این‌گونه گفت که به دلیل جدید بودن این محصول، مدل‌های کارکرده این خودرو در بازار خودروهای دسته دوم دارای کارکردی پایین بوده و در اصطلاح با عنوان در حد صفر شناخته می‌شوند. حالا اگر شخصی بخواهد نمونه کارکرده این خودرو را خریداری نماید، می‌بایست به سراغ اولین سری از تولید این خودرو یعنی مدل‌هایی که تاریخ تولید آن‌ها بهار 95 است، برود و بودجه مورد نظر برای خرید این اتومبیل برای نمونه دسته دوم با کارکردی کمتر از 40 هزار کیلومتر و ضمانت سلامت در بخش‌هایی همچون ظاهر، پیشرانه و سرویس‌ها، برابر با 25 میلیون و 800 هزار تومان الی 26 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

همچنین، اگر شخصی بخواهد ساینا دنده‌ای را به ‌صورت شرایطی و با موعد تحویل کوتاه مدت (کمتر از ۳۰ روز) تهیه نماید، می‌تواند این خودرو را با تسهیلاتی تا سقف 13 میلیون تومان و بازپرداختی مابین ۱۲ الی ۲۴ ماهه خریداری کند. لازم به یاداوریست که شرایط اقساطی این خودرو نیز همانند دیگر محصولات این رده قیمتی سایپا بوده و تفاوت چندانی را دارا نیست. همچنین، این نکته را نیز می‌بایست خاطر نشان شد که که پیش پرداخت لازم برای خرید ساینا دنده‌ای در شرایط اقساطی با مدل ساختاری ۱۳۹۷، برابر با 16 میلیون تومان و 500 هزار تومان بوده که سود اتخاذ شده برای شرایط 24 ماهه برابر با 22 درصد و سود اتخاذ شده برای شرایط 12 ماهه برابر با 18 درصد معین شده است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا