مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل دوم بی‌ام‌و X4 به صورت رسمی معرفی شد؛ بزرگ‌تر و سریع‌تر!

بی‌ام‌و X4 را باید یکی از محبوب‌ترین خودروهای این شرکت آلمانی دانست که علاوه‌بر دریافت امتیازات خوب در بررسی‌ها، فروش مناسبی را نیز تا به امروز در بازار تجربه کرده است. نسل اول این خودرو در سال 2014 معرفی شد. تعداد 200 هزار بی‌ام‌و X4 از تاریخ معرفی تا به امروز فروش رفته است که برای یک خودرو SUV / کراس‌اوور که رقیب قدرتمندی همانند بی‌ام‌و X3 دارد، آمار بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این کمپانی به تازگی نسل دوم بی‌ام‌و X4 را معرفی کرده است.

نسل دوم بی‌ام‌و X4 نسبت به نسل اولیه خود از ابعاد بزرگتری بهره می‌برد. طول این خودرو 76.2 میلی‌متر، فاصله دو محور چرخ‌ها 53.3 میلی‌متر و عرض آن 35.6 میلی‌متر افزایش یافته است. ارتفاع این نسل تفاوت چندانی با نسخه اصلی ندارد و تنها شاهد 2.54 میلی‌متر کاهش ارتفاع در نسل دوم بی‌ام‌و X4 هستیم.

برای این نسخه جدید خریدار قادر به سفارش سوییچ مجهز به مانیتور است. با سفارش این سوییچ، شاهد قرارگیری یک نمایشگر 2.2 اینچی بر روی آن خواهید بود که قابلیت‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در گذشته شاهد استفاده از چنین تکنولوژی برای خودروهای بی‌ام‌و سری 7 بوده‌ایم. از این سوییچ می‌توان برای قفل و باز کردن خودرو و باز و بسته کردن پنجره‌ها استفاده کرد.

نسل دوم بی‌ام‌و X4 از ماه اکتبر 2018 روانه بازار می‌شود و در آن شاهد استفاده از چندین موتور مختلف خواهیم بود. مدل پایه این خودرو در ایالات متحده آمریکا xDrive30i نام دارد که به یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر مجهز است. این موتور قادر به تولید 248 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور است. این نسخه تنها با گیربکس اتوماتیک 8 سرعته و سیستم چهار چرخ متحرک در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. این کراس‌اوور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6 ثانیه زمان نیاز دارد. قیمت این نسخه از 50450 دلار شروع می‌شود.

در اروپا خودرو xDrive 20i مدل پایه محسوب می‌شود که دارای موتور 4 سیلندر با حجم 2.0 لیتر است. این موتور قدرتی برابر با 181 اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد. این نسخه به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است.

اگر راننده به دنبال تصاحب نمونه قدرتمندتری باشد می‌تواند نسخه M40i را خریداری کند. این مدل به موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.0 مجهز شده که همراه با توربوشارژ قادر به تولید 355 اسب بخار قدرت و 495 نیوتون متر گشتاور است. همانند نسخه 30i، در این نمونه پرقدرت نیز از گیربکس 8 سرعته خودکار  و سیستم چهار چرخ متحرک استفاده شده است. این موتور باعث می‌شود که M40i شتابی برابر با 4.6 ثانیه داشته باشد.

مدل M40i همراه با چندین بهبود در عملکرد روانه بازار می‌شود که برای مثال می‌توان به استفاده از ترمزهای بزرگتر و سیستم تعلیق با دمپرهای تطبیقی اشاره کرد. قیمت پایه‌ این نسخه برابر با 60450 دلار بوده و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مدل M40d نیز توسط خریداران قابل سفارش است که موتور دیزلی دارد. از نظر شتاب تفاوت چندانی میان این نسخه و نمونه بنزینی آن وجود ندارد و تنها مصرف سوخت موتور دیزلی کمتر است (9.0 لیتر در صد کیلومتر در برابر 5.4 لیتر در صد کیلومتر).

بی‌ام‌و وزن سریع‌ترین نسخه X4 را کاهش داده است. این خودرو از پلتفرم یکسانی با نسل جدید X3 بهره می‌برد، بنابراین 45 کیلوگرم نسبت به نسل گذشته خود سبک‌تر است. نسل دوم بی‌ام‌و X4 از نظر آیرودینامیک 10 درصد بهبود را تجربه کرده و ضریب درگ آن به 0.3 کاهش یافته است.

در این خودرو از تکنولوژی‌های زیادی استفاده شده است که برای مثال در بخش موتور می‌توان به توربوشارژر دوقلو اسکرول، سیستم تزریق سوخت مستقیم و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها اشاره کرد. در بخش تجهیزات، این نسل به صورت استاندارد به هدلایت LED، نمایشگر 10.25 اینچی و چندین سیستم ایمنی کمکی مجهز شده است.

علاوه‌بر تجهیزات استاندارد، خریداران قادر به سفارش قابلیت‌های فراوانی برای اتومبیل خود خواهند بود. سیستم کروزکنترل تطبیقی، فناوری تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خارج شدن از خط و دوربین 360 درجه همراه با نمایش 3D توسط خریداران قابل سفارش هستند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا