مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

عوامل ترکیدگی لاستیک چیست؛ اگر لاستیک خودرو ترکید چه کار کنیم؟

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در هنگام رانندگی با خودرو متوجه شدیم که لاستیک خودرو ترکیده است و کنترل اوضاع برایمان بسیار سخت است. قطعا این را شنیده‌اید که رانندگی با لاستیک ترکیده بسیار خطرناک است و برای بسیاری از افراد عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کرده که این موضوع به دلیل نا آگاهی افراد نسبت به واکنش‌های لازم در این مواقع است.

طبیعی است که در هنگام رانندگی خطرات مختلفی، سرنشینان و خودرو را تهدید می‌کند و این تهدیدات زمانی خطرساز می‌شوند که رانندگان به اقدامات لازم در هنگام این خطرات واقف نبوده و واکنش‌هایی که در هنگام خطر انجام می‌دهند، واکنش‌های احساسی و غلط باشد.

ترکیدن لاستیک خودرو

عواملی که در ترکیدگی لاستیک تاثیر دارند عوامل مختلفی هستند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده بیش از حد از لاستیک: یکی از عواملی که معمولا باعث می‌شود راننده در مواقع بسیار بد، دچار ترکیدگی لاستیک شود عدم توجه به عمر لاستیک هاست. همه لاستیک‌ها عمر مفید دارند و نهایتا چند ماه پس از عمر اعلام شده می‌توان از آنها بهره برد. اما بعضی از رانندگان تا زمانی که این لاستیک کار دستشان ندهد، آن را کنار نمی‌گذارند و لاستیک با نازک شدن و از بین رفتن مواد آن، می‌ترکد و راکب را دچار سوانح خطرناکی می‌کند.

2- لاستیک استاندارد نیست: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود حتی لاستیک‌های تازه خریداری شده بترکند و راننده را دچار سانحه کنند، استاندارد نبودن لاستیک است. به طور مثال راننده‌ای برای اینکه بتواند هزینه کمتری برای لاستیک بپردازد، از لاستیک‌های فله‌ای و یا غیر استاندارد و تایید نشده خریداری می‌کند و انتظار دارد همانند لاستیک‌های استاندارد و تایید شده، از این لاستیک‌ها کاربری داشته باشد که قطعا امکان‌پذیر نیست و یا حداقل از ریسک بسیار بالایی برخوردار است.

3- عبور از یک جسم تیز و برنده: اگر اهل استفاده بیش از حد از لاستیک خودرو نیستید و نسبت به تعویض در زمان مقرر آن متعهد هستید و یا اینکه از لاستیک‌های غیر استاندارد استفاده نمی‌کنید و با هزینه کمی بیشتر، از برندهای معتبر برای لاستیک خودرویتان بهره می‌برید، خیلی خیالتان راحت نباشد چرا که همیشه مواد تیز و برنده در جاده می‌تواند بلای جانتان باشد. بسیاری از دلایل ترکیدگی لاستیک همین مورد است که رانندگان بدون توجه به جلو و جایی که از آن رد می‌شوند، رانندگی کرده و با عبور از جایی که پر از جسم تیز و برنده است، باعث وارد شدن خدشه در لاستیک شده و سزایی جز ترکیدگی در انتظار آنها نخواهد بود.

ترکیدن لاستیک خودرو

اگر به هر دلیل دچار این اتفاق شدید و لاستیک خودرویتان دچار ترکیدگی شد باید به 4 نکته زیر توجه ویژه داشته باشید:

1- آرامش خود را در هنگام ترکیدگی لاستیک خودرو حفظ کنید: شاید مهم‌ترین چیزی که در این اتفاق مهم است، حفظ آرامش راننده است که باید بیشتر از قبل حفظ شود. معمولا در هنگام ترکیدگی لاستیک خودرو، رانندگان تمام حواسشان را به سمت این اتفاق می‌برند و دچار حوادث دیگری می‌شوند.

2- از رفتارهای ناگهانی بپرهیزید: نکته دیگر در هنگام ترکیدگی لاستیک خودرو پرهیز از رفتارهای ناگهانی مانند ترمز ناگهانی، چرخش ناگهانی فرمان و تغییر مسیر ناگهانی که البته این تا حدودی در اختیار راننده نیست. به هر حال باید از رفتارهای هیجانی در لحظه که معمولا بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند بپرهیزید تا بتوانید با آرامش کامل خود را نگه دارید.

3- پدال گاز را فراموش نکنید: بسیاری از افراد در هنگام ترکیدگی لاستیک خودرو فکر می‌کنند که دیگر نباید گاز بدهند و می‌بایست خودو را با سرعت و حرکتِ در جریانش رها کرده و صرفا به کنترل فرمان بپردازند ولی این تصور اشتباهی است و می‌بایست به آرامی روی پدال ضربه بزنید تا خودرو به جلو حرکت کند. این ضربات می‌بایست به صورتی باشد که صرفا به صورت ضربه‌ای سرعت خودرو را افزایش دهد. اگر فرصتی یافتید و جاده خلوت بود، خودرو را به کنار جاده منتقل کنید و بایستید.

4- نکات توقف خودرو: پس از اینکه خودرو را در کنار جاده متوقف کردید، به سرعت ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن کنید تا دیگر خودروها را نسبت به این اتفاق آگاه نمایید. پس از کسب آرامش به تعویض چرخ بپردازید.

 

بیشتر بخوانید: با پنچری و صاف‌شدن لاستیک خودروتان خداحافظی کنید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا