مکمل بنزین
مقایسهبررسی

با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، رنو سیمبل صفرکیلومتر بخریم یا تویوتا کمری 2008 کارکرده؟

بی‌ شک، خرید خودروهای کارکرده یکی از موارد مهم در بازار خودرویی هر کشور است و برخی خریداران به‌دلیل عدم بودجه کافی برای خرید خودروهای گران قیمت ‌تر، به سراغ همان خودرو در نمونه کارکرده و دسته دوم می‌روند. بازار خودرویی ایران نیز از این حکایت مستثنا نبوده و برخی از مشتریان با توجه به بودجه محدود، مابین خرید یک خودرو صفرکیلومتر و کارکرده بر سر دو راهی هستند.

 حال در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 115میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رنو سیمبل صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون تویوتا کمری 2008 کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

 

1-معرفی کلی

پیرامون معرفی کلی این دو خودرو می‌توان  گفت که تویوتا کمری یکی از بهترین محصولات وارد شده تحت برند تویوتا به بازار خودرویی ایران در 15 سال اخیر بوده و در زمینه فروش و رضایت مندی مشتریان همواره توانسته است نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان محبوبیت فوق العاده‌ای را برای این کمپانی ژاپنی کسب نماید.

اما در سوی مقابل، رنو سیمبل را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات رنو در بازار خودرویی ایران نام نهاد. این خودرو در واقع در بازارهای جهانی به عنوان جانشین تندر 90 شناخته می‌شود و یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و حدودا 2 سال از ورود این مدل به بازار خودرویی ایران می گذرد.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری این دو خودرو به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام خودرو زیبا تر است، اما به اعتقاد کارشناسان، تویوتا کمری 2008 به دلیل الگوریتم بهتر طراحی و ابعادی بزرگ تر، در دیدگاه کلی خریداران خودرویی بهتر نسبت به رنو سیمبل به شمار می‌آید. اما همان‌گونه که در مطالب اخیر گفته شد، طراحی هر خودرو بسته به نوع سلیقه هر شخص، می‌تواند زیبا و یا زشت باشد و این امر یکی از عوامل مهم در تنوع طراحی مابین تمامی خودروها در سرتاسر جهان است.

3-طراحی داخلی

در خصوص طراحی داخلی این دو خودرو نیز همانند بخش قبلی، این بار نیز تویوتا کمری 2008 پیروز میدان است. زیرا این خودرو در کلاس اتومبیل‌های سدان خانوادگی قرار می‌گیرد و با توجه به ابعاد بزرگ تر کابین، جنس متریال بهتر در ساخت اتاق و ادوات، کیفیت و دوام بیشتر، قطعا خودرویی بهتر از رنو سیمبل در بخش طراحی داخلی خواهد بود. (لازم به یاداوریست که تویوتا کمری 2008 در نمونه‌های کارکرده خود در بازار خودرویی ایران با توجه به کارکردهایی بیش از 150 هزار کیلومتر، همچنان کیفیت خود را حفظ کرده و این نشان از دوام طولانی مدت این خودرو است)

4-مشخصات فنی و عملکرد

حال نوبت به قوای محرکه و عملکرد این دو خودرو می‌رسد و در ابتدا بهتر است نگاهی به تویوتا کمری 2008 در این بخش بی‌اندازم. در همین رابطه، این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.4 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 157 اسب بخار و گشتاوری برابر با 218 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک (تیپ ترونیک) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه عملکرد این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که کمری 2008 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 9.6 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 205 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در رابطه با مقوله مصرف سوخت این خودرو می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که کمری 2008 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک مصرفی برابر با 11.5 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 7.1 لیتر بنزین را دارا است که در نمودار سیکل ترکیبی، کمری 2008 در مجموع مصرفی برابر با 8.3 لیتر بنزین را به خود اختصاص می‌دهد. (لازم به ذکر است که گنجایش باک این خودرو برابر با 70 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است)

حال در سوی دیگر این میدان، رنو سیمبل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد سیمبل نیز می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 11.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در مقوله مصرف سوخت، رنو سیمبل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرفی برابر با 8.1 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.9 لیتر بنزین را دارا است که در مجموع، رنو سیمبل در هرصدکیلومتر مسیر، مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین خواهد بود (لازم به یاداوریست که گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد‌ آلایندگی آن یورو5 است)

در رابطه با پیروز نهایی این بخش، همانند مطالب گذشته می‌بایست برنده این جدال را در دو بخش جداگانه معرفی کنیم که در قسمت اول، رنو سیمبل به دلیل حجم و قدرت موتور کمتر دارای مصرف سوختی به مراتب کمتر و برد مسافتی بیشتر بوده که پیروز این میدان محسوب می‌شود و در قسمت دوم، تویوتا کمری 2008 با دارا بودن حجم و قدرت موتوری بیشتر، شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بالاتر و فضای سرنشین بیشتر، پیروز بخش دوم این مقایسه به شمار می‌آید.

5-امکانات رفاهی

در رابطه با امکانات رفاهی نیز می‌توان این‌گونه گفت که هر دو دو خودرو تقریبا از امکانات یکسانی بهره می‌برد اما تویوتا کمری 2008 GLX با دارا بودن امکانات رفاهی کامل تر همچون صندلی راننده برقی با قابلیت پرکردن گودی کمر و ارتفاع، سقف کشویی شیشه‌ای، کروز کنترل، پرده عقب برقی، مه‌شکن، سنسور جلو و عقب، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هشدار دهنده جاماندن سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع نیمه خودکار، آنتن مخفی در شیشه عقب، کمربند ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه، سیستم پیش کشاننده مجهز به قفل اضطراری ELR، برف پاک‌کن‌های تناوبی قابل تنظیم، صفحه نمایشگر چند منظوره، آینه‌های بغل برقی تاشو، قفل مرکزی فعال شونده با درب راننده، فرمان هیدرولیک دارای سنسور سرعت، شیشه بالابر برقی مجهز به عملکرد بازگشت اتوماتیک شیشه در سمت راننده، قفل ایمنی صندلی کودک بر روی تاقچه عقب، ستون فرمان از نوع بشکن تلسکوپی با قابلیت تنظیم دستی، آفتابگیر پارچه‌ای دارای آینه و چراغ مطالعه برای راننده و سرنشین جلو، ریموت کنترل درب‌ها، فرمان چهارپره با روکش چرمی (دارای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان)، دسته دنده و سردنده با روکش چرمی و پنل چوبی، ظرفیت گرمکن شیشه عقب استاندارد مجهز به تایمر، شیشه‌ها با لایه ضد UV و … خودرویی بهتر نسبت به رنو سیمبل به شمار می‌آید.

6-استهلاک

پیرامون استهلاک و هزینه‌های نگهداری این دو خودرو که می‌توان این‌گونه گفت که رنو سیمبل با دارا بودن هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در حدود 95 الی 120 هزار تومان، در هر 5850 الی 6600 کیلومتر نسبت به تویوتا کمری 2008 که در هر 5950 الی 6800 کیلومتر دارای هزینه بررسی و سرویس‌هایی در حدود 125 الی 150 هزار تومان است، خودرویی مقرون به صرفه تر و بهتر محسوب می‌شود.

همچنین باید این نکته را نیز مد نظر داشت که در صورت خرید تویوتا کمری، شما محصولی را که نزدیک به 10 سال از تولید آن گذشته است را تهیه می‌نمایید! تعویض قطعات مصرفی، هزینه های جانبی و استهلاک قطعات در این خودروی گران قیمت را نیز حتما باید به یاد بسپارید!

7-نتیجه گیری

همان‌گونه که در مطالب قبلی گفته شد، خرید یک خودرو صفرکیلومتر بهتر از خرید نمونه‌های کارکرده در کشوری همچون ایران با خدمات ضعیف نمایندگی‌ها و عدم دسترسی فراوان به قطعات مصرفی است. اما اگر شخصی بخواهد نمونه‌های کارکرده تویوتا کمری 2008 GLX را با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان خریداری کند، بر خلاف دیگر برندها از آسودگی بیشتری برخوردار خواهد بود. زیرا با توجه به محبوبیت بالای برند تویوتا در ایران و وجود نمایندگی‌های فراوان در سرتاسر کشور، انتخاب خودرویی همانند کمری 2008 در نمونه‌های کارکرده با در نظر گرفتن شرایط موجود، خریدی نسبتا خوب به شمار می‌آید. (البته پیدا کردن خودرویی سالم و سرحال در این رنج قیمت و جاده های فعلی کشور نیز، خود داستان پیچیده ای است!)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا