مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، رنو سیمبل صفرکیلومتر بخریم یا آزرا 2008 کارکرده؟

 

در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 115میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رنو سیمبل صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون آزرا 2008 کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

در ابتدا این مقایسه، نخست به سراغ معرفی کلی دو خودرو مورد نظر می‌رویم. پیرامون همین موضوع، رنو سیمبل را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات رنو در بازار خودرویی ایران نام نهاد. این خودرو در واقع در بازارهای جهانی به عنوان جانشین تندر 90 شناخته می‌شود و یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و حدودا 2 سال از ورود این مدل به بازار خودرویی ایران می گذرد.

اما در سوی دیگر، یکی از پر طرفدار ترین و پر فروش ترین خودروهای دسته دوم کشور یعنی هیوندای آزرا 2008 حضور دارد. این خودرو به طور کلی در تمام بخش‌ها متفاوت از رنو سیمبل بوده و تنها به دلیل قیمت برابر در نمونه کارکرده، در این مقایسه جای گرفته است. آزرا نخسین بار در سال 2006 (1384 شمسی) وارد بازار خودرویی ایران شده و تا به امروز یکی از موفق ترین خودروها در بازار داخلی کشور بوده است.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که بی شک آزرا 2008 از تمامی جهات از رنو سیمبل زیبا تر است و در دیدگاه کلی، نظر اغلب خریداران را به راحتی به سمت خود جلب می‌نماید. اما همان طور که در مطالب قبلی نیز گفته شد، طراحی ظاهری خودروها در دیدگاه مشتریان یک امر سلیقه‌ای بوده و احتمال آن میرود که شخصی طراحی رنو سیمبل را زیبا تر از آزرا 2008 قلمداد کند.

3-طراحی داخلی

در رابطه با طراحی داخلی این خودرو همانند بخش قبلی، می‌بایست پیروز این بخش را نیز آزرا 2008 اعلام کرد. زیرا با توجه به کلاس بندی دو خودرو، با نگاهی به طراحی کابین و اتاق داخلی آزرا متوجه خواهیم شد که جنس متریال به کار رفته در ساخت این خودرو در فضای کابین بسیار بهتر از رنو سیمبل بوده و فضای سرنشینان نیز بسیار بیشتر از سیمبل است. همچین، مواردی همچون چرم صندلی‌ها، فرمان طرح چوب، صندلی‌های بزرگ تر و نرم تر و … توجه خریداران در این بخش را با قاطعیت کامل جلب خواهد کرد. اما نباید از کیفیت ساخت اتاق داخلی رنو سیمبل نیز در این بخش غافل شد.

4-پیشرانه و عملکرد

حال نوبت به قوای محرکه و عملکرد این دو خودرو می‌رسد و در ابتدا به سراغ مشخصات رنو سیمبل در این قسمت می‌رویم. پیرامون همین موضوع، رنو سیمبل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد سیمبل نیز می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن یه سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 11.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در مقوله مصرف سوخت، رنو سیمبل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرفی برابر با 8.1 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.9 لیتر بنزین را دارا است که در مجموع، رنو سیمبل در هرصدکیلومتر مسیر، مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین خواهد بود (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد‌ آلایندگی آن یورو5 است)

اما در سوی دیگر، آزرا 2008 دارای یک پیشرانه شش سیلندر 24 سوپاپ با حجمی برابر با 3.3 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 238 اسب بخار و گشتاوری برابر با 304 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود (در واقع آزرا 2008 یک خودرو محرک عقب یا همان RWD است)

در رابطه با عملکرد آزرا 2008 می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو دارای شتاب اولیه بهتری نسبت به سیمبل بوده و در زمانی برابر با 9.9 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق می‌رسد و حداکثر سرعت آن در حدود 230 کیلومتر دز ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوختی این مدل نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که با توجه به حجم بالای موتور آزرا 2008، مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری و پر ترافیک برابر با 14.2 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 7.8 لیتر بنزین را دارا است که در نمودار سیکل ترکیبی، آزرا 2008 در مجموع مصرف سوختی برابر با 10.3 لیتر بنزین را دارا خواهد بود. (گنجایش باک این خودرو برابر با 75 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو3 است)

در این بخش می‌بایست در دو بخش جداگانه برنده را اعلام کرد. زیرا در بخش اول، رنو سیمبل به دلیل موتوری کوچک تر و ضعیف تر، دارای مصرف سوخت بهتر و برد مسافتی بیشتری نسبت به آزرا 2008 است و در بخش دوم، آزرا 2008 به دلیل حجم موتور و قدرتی بیشتر، دارای شتاب اولیه و حداکثر سرعتی بیشتر نسبت به رنو سیمبل خواهد بود.

5-امکانات رفاهی

پیرامون امکانات رفاهی نیز یک بار دیگر شاهد پیروزی آزرا 2008 در مقابل رنو سیمبل هستیم، زیرا این خودرو با دارا بود امکاناتی همچون 8 عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم ضد قفل ترمز ABS ، سیستم کمکی ترمز BAS، DVD چنجر و نویگیشن، سیستم صوتی Infinity با هشت بلندگو، ورودی iPod و AUX و قابلیت کنترل از روی فرمان، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با تنظیم الکتریکی در 10 جهت (4 جهت برای سرنشین)، 2حافظه برای صندلی راننده و آینه‌ها و فرمان، سنسور پارک عقب، آینه الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی تاشو با گرم کن و راهنما و تغییر زاویه هنگام پارک، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، گرم کن صندلی جلو، پرده عقب الکتریکی با جمع شوندگی خودکار هنگام پارک، برف پاک کن حساس به باران، شیشه‌های مجهز به سیستم کاهش نور آفتاب، کامپیوتر سفری Trip Computer و … نسبت به رنو سیمبل دارا امکانات کامل تری بوده و پیروز این میدان است.

6-استهلاک

حال نوبت به مهم ترین قسمت در این مقایسه یعنی استهلاک این دو خودرو می‌رسد. در رابطه با مقوله استهلاک و هزینه نگهداری، با قاطعیت کامل می‌بایست رنو سیمبل را برنده این بخش اعلام کرد. زیرا این خودرو در هر 5850 الی 6600 کیلومتر برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای، دارای هزینه‌ای در حدود 95 الی 120 هزار تومان است و در رده خود یکی از کم استهلاک ترین خودرو شناخته می‌شود. ( لازم به یاداوریست که آزرا 2008 در هر 6350 الی 7300 کیلومتر دارای هزینه‌ای در حدود 135 الی 160 هزار تومان برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای است)

نتیجه گیری

در پایان نوبت به نتیجه گیری پیرامون خرید دو خودرو می‌رسد و همان طور که در مطالب پیشین به این نکته اشاره شد، بی شک خرید خودرویی صفرکیلومتر بسیار بهتر و مطمعن تر از خودروهای کارکرده است. در همین رابطه، دو خودرو مذکور در این مقایسه در دو کلاس کاملا متفاوت قرار داشته و نظر خریداران پیرامون انتخاب هر یک از این خودروها بسیار مهم است. اما اگر شخصی بخواهد با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، هیوندای آزرا 2008 را انتخاب نماید، در زمینه قطعات مصرفی این خودرو به احتمال فراوان در سال‌های آینده با مشکل روبه‌رو خواهد شد. زیرا حدود 10 سال از تولید خودرو می‌گذرد و در کشوری همچون ایران، تهیه قطعات مصرفی خودرو پس از چند سال به دلیل خدمات ضعیف شرکت‌های وارد کننده، کمی سخت و دشوار خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا