مکمل بنزین
مقایسهبررسی

با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، رنو سیمبل صفرکیلومتر بخریم یا فلوئنس کارکرده؟

در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رنو سیمبل صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون رنو فلوئنش کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

در ابتدای این مقایسه، نخست به سراغ معرفی کلی مابین این دو خودرو می‌رویم که پیرامون همین موضوع، رنو فلوئنس را می‌توان یکی از خودروهای خانوادگی و اقتصادی کمپانی فرانسوی رنو نامید که اولین بار در سال 2012 (1390 شمسی) وارد بازار خودرویی ایران شد، اما این خودرو با توجه به ظاهر عجیب خود هرگز نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و در حال حاضر تولید آن توسط رنو متوقف شده است.

اما در سوی دیگر، برادر کوچک تر این مدل یعنی رنو سیمبل قرار دارد. این خودرو را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات رنو در بازار خودرویی ایران نام نهاد. این خودرو در واقع در بازارهای جهانی به عنوان جانشین تندر 90 شناخته می‌شود و یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و حدودا 2 سال از ورود این مدل به بازار خودرویی ایران می گذرد.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی داخلی این دو مدل می‌توان این‌گونه گفت که با توجه به هم خانواده بودن این دو خودرو، نمی‌توان برتری خاصی را در این بخش به هریک از خودرو ها نسبت داد اما به اعتقاد کارشناسان، فلوئنس با توجه به ابعاد بزرگ تر و طراحی عیجب تر، شاید در دیدگاه خریداران خودرویی جذاب تر نسبت به سیمبل به نظر برسد (لازم یه یاداوریست که سیمبل در واقع به عنوان جانشین فلوئنس در ایران شناخته می‌شود)

3-طراحی داخلی

در رابطه با طراحی داخلی اما قضیه کمی متفاوت است. زیرا فلوئنس با دارا بودن اتاقی بزرگ تر، کابینی زیبا تر، جنس متریال نسبتا بهتر و … نسبت به سیمبل دارای برتری بیشتری در این بخش بوده و در دیدگاه اولیه قطعا نظرات بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

4-پیشرانه و عملکرد

در ادامه این مقایسه خانوادگی، حال به ایستگاه مشخصات فنی و عملکرد مابین این دو مدل می‌رسیم و در ابتدا به سراغ رنو فلوئنس می‌رویم. پیرامون همین موضوع، این خودرو دارا یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 195 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در رابطه با عملکرد فلوئنس می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 10.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در زمینه مصرف سوخت نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که فلوئنس در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک مصرفی برابر با 9.3 لیتر بنزین را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 6.8 بنزین را دارا است که در نمودار سیکل ترکیبی، فلوئنس در مجموع مصرفی برابر با 8.1 لیتر را از خود برجای خواهد گذاشت. ( لازم یه یاداوریست که گنجایش باک این خودرو برابر با 55 لیتر بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است)

اما در سوی دیگر این مقایسه، رنو سیمبل قرار دارد که این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد سیمبل نیز می‌توان گفت که این خودرو برای رسیدن یه سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 11.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در مقوله مصرف سوخت، رنو سیمبل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرفی برابر با 8.1 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.9 لیتر بنزین را دارا است که در مجموع، رنو سیمبل در هرصدکیلومتر مسیر، مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین خواهد بود (لازم به یاداوریست که گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد‌ آلایندگی آن یورو5 است)

در این قسمت نیز همانند مطالب قبلی، پیروز میدان می‌بایست در دو بخش مشخص شود که در بخش اول، رنو فلوئنس به دلیل دارا بودن حجم و قدرت موتور بیشتر، شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر و فضای سر نشین مناسب تر پیروز این قسمت عنوان شده و در بخش دوم، سیمبل به دلیل مصرف سوخت کمتر و برد مسافت بیشتر، پیروز این قسمت قلمداد می‌شود.

5-امکانات رفاهی

در رابطه با مقایسه امکانات رفاهی این دو هم خانواده، می‌توان این‌گونه گفت که فلوئنس با دارا بودن امکانی همچون 6 کیسه هوا، سیستم صوتی Arkamys با ورودی USB و iPod، فعال شدن خودکار فلاشرها هنگام ترمز ناگهانی، سیستم شیشه بالابر عقب برقی، پشت سری ایمنی جهت جلوگیری از آسیب دیدگی گردن، پشت سری عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی خودکار درها هنگام حرکت، برف پاک‌کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران،‌ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان برقی، سیستم هشدار دهنده موانع عقب، صندلی‌های چرمی، گرم کن صندلی‌های جلو، صندلی عقب با سیستم ایزوفیکس، آینه‌های جانبی برقی، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم مدیریت پیمایش، سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم محدود کننده سرعت، سیستم نمایش میزان باد لاستیک، سانروف دو حالته، چراغ چشمک زن (راهنما) بر روی آینه‌های جانبی، چراغ‌های زنون همراه با شیشه شور چراغ و ..خودرویی کامل نر نسبت به سیمبل در این بخش شناخته می‌شود.

6-استهلاک

حال نوبت به مهم ترین بخش این جدال خانوادگی یعنی استهلاک و هزینه‌های نگهداری مابین این دو خودرو می‌رسد که در این بخش سیمبل با دارا بودن هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در حدود 90 الی 120 هزار تومان در هر 5850 الی 6600 کیلومتر، یکی از کم خرج ترین و مطمعین ترین خودروهای بازار محسوب شده و در این بخش نسبت به برادر بزرگ تر خود یعنی فلوئنس، پیروز میدان است ( لازم به یاداوریست که فلوئنس در هر 5950 الی 6750 کیلومتر، دارای هزینه بررسی و سرویس دوره‌ای در حدود 105 الی 130 هزار تومان است)

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری نهایی مابین این دو هم خانواده می‌رسد که با توجه به تمامی بخش‌ها، در حال حاضر انتخاب رنو سیمبل صفرکیلومتر با توجه به بازار داخلی کشور و حضور در خطوط تولید رنو، خریدی مطمئن تر و آسوده تر بوده و با در نظر گرفتن پایان تولید فلوئنس توسط کمپانی رنو و بازار بد نمونه‌های دسته دوم این خودرو، خرید این مدل از سوی خریداران در حال حاضر پیشنهاد نمی‌شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام.من با قیمت این خودروها نمی توانم کنار بیام ونظردیگری ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا