مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، رنو سیمبل صفرکیلومتر بخریم یا مزدا 3 جدید؟

 

 در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 115میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رنو سیمبل صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون مزدا 3 جدید کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

در ابتدا این مقایسه، نخست به سراغ معرفی کلی دو خودرو مورد نظر می‌رویم. رنو سیمبل را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات رنو در بازار خودرویی ایران نام نهاد. این خودرو در واقع در بازارهای جهانی به عنوان جانشین تندر 90 شناخته می‌شود و یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و حدودا 2 سال از ورود این مدل به بازار خودرویی ایران می گذرد.

اما در سوی مقابل، یکی دیگر از خودروهای محبوب و پر طرفدار بازار داخلی کشور یعنی مزدا 3 جدید قرار دارد. این خودرو دارای آنچنان محبوبیتی بوده که همچنان در خط تولید گروه خودروسازی بهمن حضور داشته و از فروش بسیار خوبی نیز در بازار داخلی کشور برخوردار است (مزدا 3 جدید تولیدی در ایران با مدل ساختاری 2009 مونتاژ شده و در رده سدان‌های اقتصادی همانند رنو سیمبل قرار می‌گیرد)

2-طراحی ظاهری

پیرامون نمای ظاهری این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که قطعا مزدا 3 جدید خودرویی زیبا تر و شکیل تر بوده و به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان این حوزه نیز، مزدا 3 با توجه به مدل ساختاری خود در ایران که مربوط به سال 2009 میلادی است، همچنان خودرویی بهتر از رنو سیمبل بوده در این زمینه بوده و در دیدگاه اولیه، بی شک نظر اکثر خریداران را به خود جلب خواهد کرد.

3-طراحی داخلی

حال نوبت به نمای داخلی دو خودرو می‌رسد که در این بخش نیز همانند قسمت قبلی، مزدا 3 جدید خودرویی بهتر بوده و جنس متریال به کار رفته در اتاق داخلی این خودرو دارای کیفیتی به مراتب بیشتر از رنو سیمبل بوده و اتاقی جادار تر را نیز نسبت به رقیب خود دارا است (از نظر ارتفاع سقف، سیمبل خودرویی مرتفع تر و بهتر است) و در جمع بندی کلی، مزدا 3 باز هم برتری محسوسی را نسبت به رنو سیمبل به خود اختصاص می‌دهد.

4-پیشرانه و عملکرد

به قسمت مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو می‌رسیم و در گام اول به سراغ مزدا 3 جدید می‌رویم. در همین رابطه، این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 145 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) به چرخ های جلو منتقل می‌شود. (در واقع مزدا 3 جدید یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

پیرامون عملکرد این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که مزدا 3 جدید برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 9.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در زمینه مصرف سوخت نیز می‌بایست این‌گونه گفت که مزدا 3 جدید در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک دارای مصرفی برابر با 8.5 لیتر بنزین و در هر صد کیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 6.4 لیتر بنزین را دارا است که در نمودار سیکل ترکیبی، مزدا 3 جدید مصرفی برابر با 7.6 لیتر بنزین را به خود اختصاص خواهد داد. (باک این خودرو گنجایشی برابر با 55 لیتر را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو5 اعلام شده است)

اما در سوی دیگر، رنو سیمبل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد سیمبل نیز می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن یه سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 11.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در مقوله مصرف سوخت، رنو سیمبل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرفی برابر با 8.1 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.9 لیتر بنزین را دارا است که در مجموع، رنو سیمبل در هرصدکیلومتر مسیر، مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین خواهد بود (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد‌ آلایندگی آن یورو5 است)

در این بخش نیز می‌بایست برنده این میدان را بی شک مزدا 3 جدید اعلام کرد. زیرا این خودرو با دارا بودن حجم و قدرت موتور بیشتر در کنار شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر و مصرفی سوختی تقریبا مشابه با رنو سیمبل، انتخابی بهتر و معقولانه تر است.

5-امکانات رفاهی

پیرامون امکانات رفاهی نیز این‌گونه باید گفت که رنو سیمبل هیچ‌گونه شانسی را در برابر مزدا 3 جدید دارا نیست. زیرا این خودرو ژاپنی با دارا بودن امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری (EBD، ABS و DCT) سیستم کنترل لغزش (TRC)، ترمز کمکی (BA)، 6 کیسه هوا‌، سیستم صوتی حرفه‌ای MP3 با ورودی AUX و با قابلیت کنترل از روی فرمان با 6 بلندگو، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، گیربکس 5 سرعته با کنترل الکترونیکی و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار با قابلیت تنظیم دمای هوای خروجی مجزا برای سرنشینان جلو، گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع صندلی راننده در 4 جهت، شیشه بالابر برقی درب‌ها و قابلیت برگشت اتوماتیک (درب راننده)

نشانگر دمای داخل و خارج خودرو و ساعت دیجیتال، مه‌شکن جلو و عقب، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم نور، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، چراغ‌های LED عقب، مجهز به سیستم ضدسرقت و دزدگیر، پشت سری‌های جلو با قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن روی آینه، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، کمربند ایمنی با قابلیت پیش‌کشاننده در هنگام ضربه، روکش چرمی دسته دنده، سوئیچ با سیستم هوشمند، سانروف، روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم استارت دکمه‌ای و … خودرویی کامل تر از سیمبل در بخش امکانات رفاهی به شمار می‌آيد.

6-استهلاک

حال نوبت به مهم ترین بخش این مقایسه یعنی استهلاک این دو خودرو می‌رسد و در کمال تعجب می‌بایست این‌گونه گفت که هر دو خودرو دارای هزینه نگهداری و استهلاکی تقریبا یکسان بوده که هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در هر دو مدل حدودا برابر با 115 الی 145 هزار تومان اعلام شده و در این بخش هر دو خودرو جدالی تنگاتنگ را با یکدیگر دارا هستند

نتیجه گیری

سرانجام نوبت به نتیجه گیری در این بخش می‌رسد، اما بر خلاف مقایسه‌های انجام شده در مطالب گذشته، این‌ بار پیشنهاد ما برای خرید یکی از این دو خودرو با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، مزدا 3 کارکرده است. زیرا این خودرو در اغلب موارد انتخابی مطمعن تر و بهتر است و با توجه به حضور آن در خط تولید و پشتیبانی قوی گروه صنعتی بهمن از این خودرو، انتخاب مزدا 3 جدید با بودجه مورد نظر در نمونه‌های کم کارکرد و در حد صفر، مناسب خریدار خواهد بود. (منظور از کم کارکرد و تمیز بودن، یعنی خودرو مذکور دارای سلامت کامل موتوری و ظاهری بوده و شیوه نگهداری آن به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. تنها نکته مثبت سیمبل موتور و گیربکس بادوامه ال نود هست، اونم تا یه حدی مهمه، پرایدم با دوامه دیلی نمیشه چون استهلاکش کمه 100 میلیونش کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا