مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آن چیزی که می‌بایست راجع به سایپا 151 بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان به تازگی سرویس مشاوره و راهنمایی را در زمینه خرید اتومبیل‌های موجود در بازار خودرویی ایران راه اندازی کرده است که مطالب این بخش جدید، به صورت تناوبی بر روی سایت قرار می‌گیرد و شما دوستان گرامی می‌توانید با مطالعه این سلسله بررسی‌های کلی، اطلاعات مورد نیاز پیرامون هر یک از خودروهای موجود در بازار داخلی کشور را کسب نمایید. در رابطه با همین موضوع، حال نوبت به بررسی سایپا 151 (وانت پراید) می‌رسد که این خودرو در واقع کوچک ترین و ارزان ترین وانت موجود در بازار خودرویی ایران بوده و از زمان معرفی تاکنون، مدلی پر فروش به شمار می‌آید.

1-هدف از ساخت سایپا 151 چه بود؟

به نقل از صحبت‌های یکی از مدیران گروه خودروسازی سایپا، وانت پراید یا همان سایپا 151، در واقع به دلیل نیاز بازار داخلی کشور مبتنی بر یک وانت کوچک جثه و ارزان قیمت، تولید و عرضه شده است. در همین رابطه، می‌توان گفت که سایپا 151 با توجه به ابعاد کوچک خود، تنها برای اموری همچون جا به جایی‌های سبک (کمتر از 420 کیلوگرم) مناسب خواهد و در غیر این صورت، اگر بازی بیش از حد توان این خودرو درون محفظه بار آن قرار داده شود، باعث آسیب‌های جدی به شاسی این مدل خواهد شد. (لازم به یاداوریست که گنجایش محفظه بار این خودرو برابر با حداکثر 420 کیلوگرم است)

2-طراحی بیرونی و دورنی سایپا 151 چگونه است؟

بر خلاف دیگر بررسی‌ها، در این بخش به دلیل آنکه خودرو مورد نظر یک وانت است، نمی‌توان راجع به طراحی آن نظر خاصی را بیان کرد. اما اگر بخواهیم به طراحی ظاهری این خودرو اشاره کنیم، می‌بایست این‌گونه گفت که این خودرو دارای طراح یکسان با پراید 131 در قسمت ابتدایی خود است و کابین داخلی آن نیز دقیقا مشابه با پراید 131 بوده و کیفیت ساختی برابر با دیگر محصولات این رده قیمتی را دارا است. (لازم به یاداوریست که طبق گزارش ارزشیابی سازمان استاندارد ایران، کیفیت ساخت سایپا 151 نامناسب بوده و این خودرو تنها دارای یک ستاره کیفی است)

 

3-مشخصات فنی و عملکرد سایپا 151 به چه صورت است؟

همانند دیگر محصولات گروه خودروسازی سایپا در خانواده x100 یا همان پراید، این خودرو نیز دارای یک پیشرانه (M13) چهار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1323 سی‌سی بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 71 اسب بخار و گشتاوری برابر با 108 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو سایپا 151 منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که سایپا 151 در زمانی برابر با 14.5 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت خواهد رسید و حداکثر سرعت آن طبق اعلام شرکت سازنده در حدود 170 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، در زمینه مصرف سوخت نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که سایپا 151 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک مصرفی برابر با 9 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.6 لیتر بنزین را به خود اختصاص خواهد داد. در همین رابطه، طبق بررسی‌های نمودار سیکل ترکیبی، سایپا 151 در مجموع مصرف سوختی برابر با 6.9 الی 7.0 لیتر بنزین را دارا است و این مدل از استاندارد آلایندگی یورو4 نیز سود می‌برد.

4-قیمت سایپا 151 در بازار چقدر است؟

پیرامون قیمت این خودرو در بازار داخلی کشور می‌توان گفت که سایپا 151 در نمونه‌های صفر کیلومتر و با مدل ساختاری 1397، قیمتی برابر با 21 میلیون و 900 هزار تومان را دارا است و اگر شخصی بخواهد این خودرو را به صورت اقساطی با شرایط تحویل کوتاه مدت (کمتر از 30 روز) تهیه نماید، با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز گروه خودروسازی سایپا، می‌بایست حداقل مبلغی برابر با 12 میلیون تومان را به عنوان پیش پرداخت تقدیم نماید و با استفاده از تسهیلاتی تا سقف 10 میلیون تومان، می‌تواند خودرو مورد نظر خود را با شرایطی همچون بازپرداخت 2 ساله به صورت 4 چک 6 ماهه با نرخ سودی برابر با 22 درصد، خریداری کند.

حال اگر بخواهیم سایپا 151 را در نمونه کارکرده با بودجه‌ای برابر با 17 میلیون تومان تهیه کنیم، می‌بایست به سراغ کدام مدل از این خودرو برویم؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که با بودجه مورد نظر، مدل SE این خودرو با سال ساختاری 1394 در دسترس خواهد بود که اتومبیل فوق دارای کارکردی برابر با 75 هزار کیلومتر بوده و از نظر سلامت ظاهری و موتوری در بهترین شرایط خود قرار دارد.

5- هزینه نگهداری و استهلاک سایپا 151 به چه صورت است؟

در رابطه با هزینه‌های نگهداری این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که همانند دیگر مدل‌های پراید، سایپا 151 نیز دارای هزینه‌های نسبتا ارزان در موعد سرویس‌ها بوده و اگر بخواهیم به میزان هزینه‌های این خودرو اشاره کنیم، می‌بایست گفت که سرویس‌های دوره‌ای این خودرو خود مابین ۴۹۵۰ الی ۵۷۰۰ هزار کیلومتر، حدودا برابر با ۵۵ الی ۷۰ هزار تومان است.

حال اگر مشکلاتی اعم از ترکیدی لاستیک در این خودرو رخ دهد، هزینه تعویض لاستیک‌ها در سایپا 151 به چه صورت خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان این‌گونه گفت که سایز استاندارد تایرهای پراید وانت برابر با ۱۶۵ بوده و قیمت هر جفت از لاستیک‌های این خودرو برابر با ۲۹۵ الی ۳۲۰ هزار تومان اعلام شده است (قیمت اعلامی مربوط به برندهای تایر سایز ایرانی همچون کویر، بارز، یزد و … است)

در رابطه با دیگر هزینه‌های سایپا 151 همچون بیمه‌نامه نیز می‌توان این‌گونه گفت که در صورت خرید این خودرو به‌صورت صفرکیلومتر و فاقد بیمه شخص ثالت ، خریدار می‌بایست مبلغی برابر با 1 میلیون و 117 الی 130 هزار تومان را برای بیمه کردن اتومبیل خود به‌مدت یکسال پرداخت نماید.

5-معایب سایپا 151 به چه صورت است؟

پیرامون معایب این خودرو نیز با توجه به یکسان بودن قطعات سایپا 151 با دیگر مدل‌های پراید، می‌توان این‌گونه گفت که این مدل دارای معایبی همچون ایمنی ضعیف، عدم تعادل کافی در سر پیچ‌ها به علت وزن کم، جلوبندی ضعیف، فضای کم کابین برای افرادی با جسه متوسط و کیفیت ساخت پایین است و تنها برای استفاده‌های سبک، کارایی مناسب را دارا خواهد بود.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خوردو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا