مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آن چیزی که می‌بایست راجع به وانت آریسان بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان به تازگی سرویس مشاوره و راهنمایی را در زمینه خرید اتومبیل‌های موجود در بازار خودرویی ایران راه اندازی کرده است که مطالب این بخش جدید، به صورت تناوبی بر روی سایت قرار می‌گیرد و شما دوستان گرامی می‌توانید با مطالعه این سلسله بررسی‌های کلی، اطلاعات مورد نیاز پیرامون هر یک از خودروهای موجود در بازار داخلی کشور را کسب نمایید.

 پیرامون این موضوع، حال به سراغ یکی از وانت‌های جدید بازار خودرویی ایران یعنی آریسان می‌رویم و با نگاهی کلی به این خودرو، مواردی همچون هزینه‌های نگهداری، قیمت در بازار، معایب، عملکرد و …را در این محصول بررسی خواهیم کرد.

1-هدف از ساخت آریسان چه بود؟

در رابطه با هدف ساخت آریسان، می‌توان گفت که این خودرو در واقع جانشین پیکان وانت بوده و گروه صنعتی ایران خودرو به دلیل تقاضا بالای بازار خودرویی ایران و با بهبود کیفیت محصولات خود، وانت آریسان را در سال 1394 شمسی، به بازار داخلی کشور معرفی نمود و در این مدت، وانت آریسان از استقبال نسبتا خوبی از سوی مشتریان برخوردار بوده است. (لازم به یاداوریست که آریسان به عنوان جانشین وانت پیکان، از میزان حمل باری برابر با 750 کیلوگرم برخوردار است)

2-طراحی ظاهری و داخلی آریسان به چه صورت است؟

همان‌گونه که می‌دانید، آریسان یک وانت ارزان و اقتصادی است و در رابطه با نمای ظاهری این گونه خودروها نمی‌توان نظر خاصی را عنوان کرد. اما اگر بخواهیم در رابطه با نمای بیرونی این خودرو سخن بگوییم، می‌بایست این‌گونه گفت که آریسان با دارا بودن چهره‌ای نزدیک به پژو پارس، خودرویی نسبتا زیبا در گروه وانت‌ها محسوب می‌شود و نمای داخلی آن نیز بسیار شبیه به پژو 405 داشبورد جدید است.

 

 

3-مشخصات فنی و عملکرد آریسان به چه صورت است؟

پیرامون مشخصات فنی و عمکرد وانت آریسان می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو از یک پیشرانه جهار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1696 سیسی بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 86 اسب بخار در نمونه بنزینی و 73 اسب بخار در نمونه گاز سوز است و میزان گشتاوری تولیدی نیز در این موتور در نمونه بنزینی برابر با 140 نیوتن متر و در نمونه گاز سوز برابر با 128 نیوتن متر خواهد بود. (لازم به یاداوریست که قدرت تولیدی توسط این موتور به واسطه یک گیربکس 5 سرعته دستی، به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شود)

همچنین، در زمینه عملکرد این خودرو می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که آریسان برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 13 ثانیه در نمونه بنزنی و 14 ثانیه در نمونه گازسوز بوده و حداکثر سرعت آن در نمونه بنزینی در حدود 160 کیلومتر در ساعت و در نمونه گاز سوز در حدود 145 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

پیرامون مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که وانت آریسان در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک، مصرفی برابر با 11.5 لیتر در نمونه بنزینی و 13.8 متر مکعب در نمونه گازسوز را دارا است و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 6.8 لیتر در نمونه بنزینی و 8.3 متر مکعب در نمونه گاز سوز را به خود اختصاص می‌دهد که در مجموع دو مسیر شهری و اتوبان در هر صدکیلومتر، وانت آریسان مصرفی برابر با 9 لیتر بنزین و 9.5 متر مکعب گاز را دارا خواهد بود. (لازم به یاداوریست که آریسان در نمونه بنزینی گنجایش باکی برابر با 52 لیتر بنزین و در نمونه گاز سور گنجایش مخزنی برابر با 18 کیلوگرم گاز را دارا است)

4-قیمت آریسان در بازار داخلی کشور چقدر است؟

پیرامون قیمت این خودرو در بازار داخلی کشور می‌توان این‌گونه گفت که در نمونه صفر کیلومتر بنزینی، آریسان دارای قیمتی برابر با 27 میلیون و 600 هزار تومان با مدل ساختاری 1397 و در نمونه گاز سوز، این خودرو دارای قیمتی برابر با 28 میلیون و 400 هزار تومان را با مدل ساختاری 1396 دارا است.

حال اگر بخواهیم آریسان را در نمونه‌های دسته دوم با با بودجه‌ای به طور مثال برابر با 22 میلیون تومان تهیه نماییم، می‌بایست به سراغ کدام یک از مدل‌های این خودرو برویم؟ در پاسخ به این سوال این‌گونه باید گفت که با بودجه مورد نظر می‌توان مدل 1394 این خودرو را با کارکردی کمتر از 62 هزار کیلومتر در بهترین شرایط ظاهری و موتوری در نمونه بنزینی تهیه نمود و در نمونه گاز سوز نیز با بودجه‌ای برابر با 22 میلیون تومان، می‌توان مدل 1394 این خودرو را با کارکردی کمتر از 50 هزار کیلومتر در بهترین شرایط ظاهری و موتوری (بدون رنگ، بدون تصادف، سرویس‌های دوره‌ای مناسب و …) خریداری کرد.

در همین رابطه، اگر شخصی بخواهد آریسان را به صورت شرایطی و با موعد تحویلی کمتر از 30 روز کاری تهیه نماید، می‌بایست با مراجعه به یکی از مراکز فروش این شرکت خودروساز، پیش پرداختی برابر با نیمی از قیمت خودرو را تقدیم نماید و با استفاده ار شرایط فروش شرکت، به دلخواه خود، می‌بایست یکی از شرایط پرداخت 9 ماهه، 12 ماهه، 18 ماهه و 24 ماهه را انتخاب نماید و با احتساب سود محاسبه شده بر روی هر یک از این روش‌ها، (میزان سود اتخاد شده در شرایط مختلف از کمترین حالت یعنی 12 درصد الی بیشترین حالت یعنی 22 درصد، متغیر است) شیوه پرداخت خود را مطابق با درخواست شرکت تنظیم کند.

5- هزینه نگهداری وسرویس‌های دوره‌ای وانت آریسان به چه صورت است؟

پیرامون هزینه های نگهداری و سرویس های دوره‌ای این خودرو، این‌گونه می‌بایست گفت که وانت آریسان در هر 5100 الی 5700 کیلومتر، برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خود، هزینه‌ای در حدود 60 الی 80 هزار تومان را دارا خواهد بود. همچنین، اگر مشکلی همانند تعویض لاستیک برای این خودرو رخ دهد، قیمت هر جفت تایر این مدل با توجه به نرخ بازار، برابر با 310 الی 340 هزار تومان خواهد بود (قیمت تایرها بر اساس نرخ اعلامی از سوی شرکت‌های ایرانی همانند بارز، دنا، کویر، یزد و … اعلام شده است)

پیرامون بیمه نامه این خودرو نیز بادی این نکته را خاطر نشان شد که اگر شخصی بخواهد آریسان را به صورت صفر کیلومتر و از ابتدا بیمه شخص ثالت نماید، می‌بایست مبلغی برابر با یک میلیون 235 الی 265 هزار تومان را برای مدت یکسال پرداخت کند.

6-معایب آریسان به چه صورت است؟

در رابطه با معایب آریسان می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو دارای مشکلاتی اعم از موتوری پر سر و صدا، سواری خشک، عدم تعادل کافی در ورود به پیچ‌ها، کیفیت ساختی پایین و … است و در صورت عدم رسیدگی‌های کافی و شیوه نگهداری نامناسب، دارای مخارجی نسبتا بالا برای مالک خود خواهد بود.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خوردو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

به سوپر گروه وانت آریسان ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا