مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی ولوو FH750، غول سوئدی دوباره به جاده‌های ایران بازگشت!

بی شک، یکی از بهترین و معروف ترین کمپانی‌های سازنده خودروهای سنگین و تجاری در سطح بین المللی، ولوو نام دارد. این شرکت نخستین بار در سال 1927 میلادی در شهر گوتنبرگ سوئد تاسیس شد و هدف از ساخت این کارخانه، تولید خودروهایی با دوام و کارایی بالا در سرمای کشور سوئد بود. پیرامون همین موضوع، ولوو به سرعت در تولید و عرضه خودروهای تجاری و سنگین در سرتاسر جهان نام خود را مطرح کرد و در سال‌های اخیر، این کمپانی توانسته است با فروش محصولات خود به بیش از 112 کشور جهان، یکی از ستون‌های مهم در جا به جایی‌های جاده‌ای به شمار آید.

ولوو در ایران نیز در بخش ماشین آلات سنگین و تجاری از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بوده و با همکاری گروه گروه صنعتی سایپا (سایپا دیزل) توانسته است بخشی از محصولات خود را به عنوان خودروهای مهم در سطح جاده‌های کشور به فروش برساند. با این تفاسیر، حال در این مطلب قصد داریم به معرفی جدیدترین کامیون این شرکت با نام FH750 بپردازیم و با نگاهی کلی به این محصول، شرایط ورود آن در بازار ایران را بررسی نماییم.

1-معرفی کلی

پیرامون معرفی این محصول، این‌گونه می‌توان گفت که FH750 به عنوان بزرگ ترین و قوی ترین کشنده ولوو با تولید انبوه در سرتاسر جهان شناخته می‌شود و هدف از ساخت این کامیون، پیمایش مسیرهای طولانی در کنار ایمنی بالا و آسودگی خاطر برای راننده بوده است. (در این بررسی مدل جهانگرد این کامیون حضور دارد)

 

 

2-طراحی ظاهری و داخلی

پیرامون طراحی ظاهری این محصول عظیم جسه این‌گونه باید گفت که با توجه به هدف ساختاری این خودرو و حضور آن در کلاس کامیون‌های کشنده، نمی‌توان آنچنان راجع به طراحی بیرونی آن سخن گفت، اما با توجه به بررسی‌های انجام شده در منابع بین المللی، نمای ظاهری ولوو از طراحی بسیار ایرودینامیک سود میبرد و چراغ های بزرگ و عمودی این خودرو که درون خود دی لایتی (روشنایی روز) با طرحی مثلثی شکل را جای داده‌اند، چهره‌ای بسیار زیبا را به این کامیون منحصر به فرد بخشیده‌اند. همچنین، جلو پنجره عظیم این خودرو که در یک راستا با چرغ‌های جلو دیگر بخش‌های نمای ظاهری قرار دارد، زیبایی‌های نمای بیرونی این خودرو را دو چندان کرده است.

پیرامون طراحی داخلی این کامیون نیز می‌توان این‌گونه گفت هر شخصی به محض ورود به کابین داخلی این کشنده، محو کیفیت ساخت و ادوات قرار گرفته درون کابین این محصول شگفت انگیز می‌شود. زیرا جنس متریال استفاده شده در ساخت اتاق داخلی این کامیون با توجه به هدف ساختاری آن، ‌بسیار مرغوب و باکیفیت بوده و به دلیل آنکه این‌گونه محصولات می‌بایست مسافت‌های طولانی و سال‌های متمادین را در جاده ها سپری کنند، همواره از بهترین جنس متریال و ادوات در ساخت کابین این‌گونه خودروها استفاده می‌شود. همچنین، این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که این نوع کامیون‌ها دارای اتاقی کامل برای استراحت راننده با تمامی امکانات موجود (تلویزیون، یخچال، تهیوه مطبوع و ..) هستند.

3-مشخصات فنی و عملکرد

پیرامون مشخصات فنی این مدل می‌بایست این‌گونه گفت که FH16 (750) دارای دو نوع پیشرانه بوده که در این بررسی سری D16K این کشنده حضور داشته که در این نمونه، موتور این محصول سه صورت شش سیلندر خطی با حجمی برابر با 16.1 لیتر بوده که در جدول زیر می‌توانید قدرت نمونه های مختلف این کشنده خاص را مشاهده نمایید.

نام مدل حداکثر قدرت حداکثر گشتاور
(D16K550 (405 ۵۵۰ اسب بخار ۲۸۰۰ نیوتن متر
(D16K650 (479 ۶۵۰ اسب بخار ۳۱۵۰ نیوتن متر
(D16K750 (552 ۷۵۰ اسب بخار ۳۵۵۰ نیوتن متر

همچنین، گیربکس این کشنده سنگین از نوع 12 سرعته I-SHIFT بوده که در این بخش نیز می‌توانید با مشاهده جدول زیر از انواع مختلف این نوع گیربکس مطلع شوید.

نوع گشتاور موتور (نیوتن متر) GCW (تن)
AT2412F ۲۴۰۰ ۴۴
AT2612F ۲۶۰۰ ۱۰۰
ATO2612F ۲۶۰۰ ۱۰۰
AT2812F ۲۸۰۰ ۶۰
ATO3112F ۳۱۵۰ ۱۰۰
ATO3512F ۳۵۵۰ ۱۰۰

 

4-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی این محصول این‌گونه باید گفت که ولوو FH 16 (750) یکی از پر آپشن ترین کشنده‌های موجود در سطح بین المللی بوده و در بالاترین سطح امکانات خود، دارای مواردی همچون کنترل آب و هوا الکترونیکی، ECC با سنسور کیفیت و فیلتر کربنی،  سانروف برقی، شیشه‌های سولار و دودی، صندلی راننده و شاگرد برقی، جای تکیه دست بر روی هر دو صندلی، آینه با تنظیم الکتریکی و گرم کن، آفتاب گیر داخلی جلو برقی، آفتاب گیر داخلی کناری، کشو در مرکز داشبورد، کشو در بالای کابین، دسته‌های صندلی چرمی، فرمان چرمی، فرمان قابل تنظیم در چند حالت مختلف، ACC با هشدار برخورد به جلو و ترمز اضطراری،، پشتیبانی از سامانه تغییر لاین، سنسورهای دنده عقب، تمیز کننده چراغ جلو، سنسور باران، چراغ جلوی اتوماتیک، چرخش چراغ‌های جلو در سر پیچ، صفحه نمایش لمسی، رادیو، بلوتوث ورژن 4، دوربین‌های چندگانه در بیرون، مکان یاب هوشمند، سیستم ناوبری با TomTom، اینترنت وای فای، اینترنت 4G، شش بلندگو، تویتر 50 W، آمپلی فایر و ساب ووفر است.

5-قیمت و زمان عرضه

در رابطه با قیمت و زمان عرضه این کشنده باکیفیت و سوئدی در بازار داخلی کشور این‌گونه باید گفت که با توجه به گفته مدیران شرکت سایپا دیزل، ولوو FH 16 (750) در اوایل سال آينده وارد بازار داخلی ایران می‌شود و قیمت احتمالی آن با توجه به قدرت‌های مختلف پیشرانه مابین 600 الی 950 میلیون تومان خواهد بود. (لازم به یاداوریست که عمر مفید این‌گونه محصولات تجاری و سنگین، بیش 25 سال بوده و استهلاک آن‌ها نیز با توجه به پیمایش مسیرهای طولانی، قابل قبول و مناسب است)

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. دمتون گرم.خوشحالم که فقط به ماشینهای سبک تکیه نکردید و فکر میکنم متنوع ترین سایت خودرویی ایران باشید.
    ارادت

    1. سلام داداش.وظیفه بود باید به همه وسایل توجه کرد

  2. سلام.داداش ینی الان این افهاش 16 هایی که من تک و توک تو جاده دیدم گذر موقت بودن؟

  3. سلام ممنون از سایت عالی بود فقط قیمت واقعیش چنده لطفا جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا