مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هاتحلیلی

چند راهکار فنی ساده برای خرید خودروی دست دوم

همیشه شرایط جوری پیش نمی‌رود که بتوان خودروی نو و صفر خرید. با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو در کشورمان، خرید ماشین‌های دست دوم و کار کرده، هم اکنون منطقی‌ترین راه ماشین‌دار شدن است!

خودرو-دست-دوم

اما خب، با توجه به راه هایی همچون صفر شویی خودروها، کم کردن کیلومتر و … باید در هنگام خرید ماشین دست دوم، نهایت دقت را به کار برد که خدایی نکرده با انتخاب اشتباهی روبرو نشویم. هنگامی که بحث خرید خودروی کار کرده در جایی مطرح می‌شود، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، عدم رنگ شدن خودرو و بیمه آن است. درست است که این دو موضوع، از مهم‌ترین مسائلی است که باید در هنگام خرید خودرو به آن توجه کنیم، اما خب در صورت عدم بررسی مسائل دیگر، قطعا پس از خرید یک خودروی بدون رنگ و با تخفیف بیمه کامل، پشیمان خواهیم شد.

با راهکارهای فنی و ساده‌ای که به شما خواهیم گفت، می‌توانید مطمئن‌تر یک خودروی دست دوم را خریداری کنید!

1- دست خود را درون يكي از سوراخ‌های رينگ چرخ كرده و لبه ديسك ترمز را لمس كنيد (دقت كنيد ماشين سرد باشد، در غير اين صورت حتما از این کار پشیمان خواهید شد) اگر لبه ديسك زياد بود متوجه كاركرد بالاي ماشين می‌شوید در غير این صورت ماشين بايد كيلومتر كمي كار كرده باشد. (این کارکرد بالا با زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید که باید به فکر تعویض دیسک نیز بود)

2- حتما زاپاس خود را چك كنيد در صورت ساييدگي ماشين كاركرد بالايي داشته. در بيشتر مواقع كسي به سراغ زاپاس خودرو نمی‌رود. این موضوع برای خودروهایی که با کارکرد کم به فروش می‌رسند، اهمیت بیشتری دارد! قطعا اگر خودرویی با 70 هزار کارکرد می‌خرید، خب ساییدگی زاپاس نیز طبیعی است!

3- درب روغن را برداشته و درون درب را نگاه كنيد. اگر فقط بخار روغن بود عالی است در غير این صورت ماشين روغن سوزي داشته و يا اصطلاحا واشر سر سيلندر ترسانده است.

4- لرزش خودرو بعد از حركت در دنده يك با دور موتور پايين نشانگر زمان تعويض ديسك و صفحه است. خب این نشان می‌دهد که خودرو شاید بیش از چیزی که به شما گفته شده است کارکرده است!

5- برخی مواقع فروشندگان خودرو، روکشی بر روی فرمان خودرو می‌اندازند و سعی می‌کنند تا ساییدگی آن را پنهان نمایند. ترجیحا ماشيني بدون روكش فرمان بخريد یا حتما با اجازه صاحب خودرو روکش را بردارید تا از صحت كاركرد و زير آفتاب بودن ماشين مطلع شويد. فرمان خودرو در صورت کارکرد بالا به سرعت ساییده شده و رنگ آن از بین می‌رود. همچنین از روي دكمه ترمز دستي هم می‌توان به كاركرد بالا پي برد.

6- سوختگی چراغ‌های جلو (منظور طلق شيشه هست) در صورت كدري ماشين به مدت زيادی زیر آفتاب بوده و دارای پوسیدگی است.

7- اگر خودرویی می‌خرید که کارکرد آن زیر 70 هزار کیلومتر است، به گیج روغن آن توجه کنید. به جز رنگ طلایی روغن نباید روی آن چیزی باشد. وجود سیاهی روی آن، نشانگر تعدد تعویض روغن است.

8- كاركرد مفيد و منطقي هر ماشين سالي 20 الی 25 هزار كيلومتر است. در هنگام خرید حتما این موضوع را دقت کنید. به طور مثال خودرویی که تولید آن سال 92 است و کیلومتر آن نزدیک به 80 هزار کیلومتر راه رفته، قطعا از آن استفاده خانگی نشده است.

9- اگر ماشين با كمي زور يا كم آوردن روشن شد (مثال: به زور چشمك زدن در حالت جفت راهنما) عمر باطري شما به سر آمده است. عمر مفید باتری‌ها در شرایط استفاده متغیر است.

10- انگشت خود را درون لوله اگزوز كرده اگر دود به صورت پودر بود ماشين سالم است در غير این صورت يا روغن سوزي يا بخار آب به خاطر واشر، رينگ پيستون و … ايجاد شده است.

11- اگر چراغ‌های جلو و حتی عقب خودرو، شبیه به هم نبوده و یکی شفاف و دیگری کدر بود، به احتمال بسیار زیاد، خودرو از یک طرف دچار تصادف شده است.

12- موضوع بیمه و تخفیف بیمه را نیز که حتما می‌دانید!

13- براي صحت واقعيت حرف فروشنده براي تعويض تسمه تايم در حد امكان فقط می‌توان بر روي پیچ‌های طلق تسمه تايم نگاه كرد كه در صورت لبه دار بودن حتما آچار بر روي ماشين رفته ولي در غير این صورت بيشتر فروشندگان تا 60 هزار كيلومتر و يا 80 هزار كيلومتر در توليدات داخل به تسمه تايم دست نمی‌زنند. پس براي اين قطعه اهميت قائل شويد.

 

buying-used-car

امیدواریم که رعایت این موارد بتواند 60 درصد در خريد خيالتان را براي يك مسافرت راحت كند. البته فراموش نکنید که در هنگام خرید خودروی کار کرده حتما با یک کارشناس و یا مکانیک آشنا سر صحنه خرید خودرو حاضر شوید.

ضمنا تست رنگ خودرو را نیز حتما در دستور کار خود قرار دهید.

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. خیلی مفید بود
    باید مواظب باشید که کیلومتر ماشین دستکاری نکرده باشند با هزینه سی تا پنجاه تومن هر کیلومتری خواستید روی صفحه کیلومتر دیجتال وارد میکنند بهترین راه چک کردن مقدار کارکرد مقدارکیلومتر ثبت شده در داخلی ای سی یو ماشین هست که با مراجه به یک تعمیرگاه که دستگاه دیاگ داشته باشه می توان صحت مقدار کیلومتر فعلی دید
    اختلاف ده تا سی هزار کیلومتر طبیعی است

  2. سلام.از مطالب مفیدتون تشکر میکنم
    اگر جزئیات بیشتری هست بفرماییید.
    تا استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا